DIMENSI AKSIOLOGIS PENDIDIKAN ISLAM DAN IMPLEMENTASINYA DALAM PENDIDIKAN ISLAM
Abstract
Axiology is a part of philosophy that discusses the nature of values. Value can be called a valuable thing, because an individual without value is likened to an animal. There are two parts to axiology, namely ethics which deals with right and wrong and aesthetics which deals with beauty. Islamic education in particular is oriented not only to the transfer of knowledge but also to instill values in students. so that the goal of Islamic education to become a real human being can be achieved, namely as a caliph on earth as well as being a servant. The use of teaching methods, exemplary and habituation can be done as a form of implementing values in Islamic education. In addition, the application of VCT or Value Clarification Technique can be used as a learning model in instilling values
Downloads
References
Adib, H. Mohammad. Filsafat Ilmu: Ontologi, Epistemologi Aksiologi dan Logika Ilmu Pengetahuan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2014.
Akbar, Ilham, Mahmud Aif, dan Januariansyah Arfaizar. “Aksiologi Pendidikan Islam” Jurnal Tabiyah Islamiyah 6, no. 1 (Juni, 2021). https://doi.org/10.48094/raudhah.v6i1.107.
Ansori, Raden Ahmad Muhajir. “Strategi Penanaman Nilai-nili Pendidikan Islam pada Peserta Didik.” Jurnal Pusaka 4, no. 2 (Mei, 2017). https://doi.org/10.35897/ps.v4i2.84.
Arifin, Muzayyin. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara, 2012.
Assegaf, Abd. Rachman. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011.
Bakhtiar, Amsal. Filsafat Ilmu. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2014.
Budiman, Mamdukh. “Aksiologi Rekonstruksi Pendidikn Islam Perspektif Al-Syaibani.” Maharot 2, no. 2 (Desember, 2018). https://ejournal.idia.ac.id/index.php/maharot/article/view/378.
Chasanah, Uswatun. “Ontologi, Epistemologi dan Aksiologi Pendidikan.” Tasyri’ 24, no. 1 (April, 2017). http://repository.uinsa.ac.id/id/eprint/2612/.
Chumaidah dan Yuni Astutik. “Nilai-nilai Pendidikan Islam dalam Al-Qur’an Surat Ali Imran Ayat 37.” Urwatul Wutsqo 9, no. 1 (Maret, 2020). https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v9i1.143.
Fitriani. “Implikasi Aksiologi dalam Filsafat Pendidikan.” Intelektualita 5. no. 1 (2017). https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/intel/article/view/4359/2895
Halik, Abdul. “Ilmu Pendidikan Islam: Perspektif Ontologi, Epistemologi, Aksiologi.” Istiqra’ 7, no. 2 (Maret, 2020). http://jurnal.umpar.ac.id/index.php/istiqra/article/view/500.
Hosnan, Mohammad dan Abd. Warits. “Aksiologi dalam Dimensi Filsafat Islam (Kajian tentang Etika dan Estetika Ilmu Pengetahuan).” Tafhim Al-‘Ilm 9, no. 2 (2017). http://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/tafhim/article/view/2991.
Huda, Fawwaz Noor Amirul. “Dimensi Ontologi, Epistemologi dan Aksiologi Pendidikan Islam.” Edososhum 1. no. 1 (April, 2020). https://doi.org/10.52366/edusoshum.v1i1.4.
Hussin, Hayizah dan Mukarromah. “Filsafat Pendidikan Islam dalam Pespektif Holistic Learnig.” Jurnal Pendidikan Islam 9, no. 2. (November, 2019). http://www.ejournal.iaidalwa.ac.id/index.php/jpi/article/view/402.
Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Kelima, Aplikasi luring resmi Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan, Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Latif, Mukhtar. Orientasi ke Arah Pemahaman Filsafat Ilmu. Jakarta: Kencana, 2014.
Mahmud. Metode Peneitian Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia, 2011.
Mansur, Rosichin. “Pendidikan Islam: Kajian Perspektif Ontologi dan Aksiologi.” Andragogi 3, no. 1. (Mei, 2021).
Muhmidayeli. Filsafat Pendidikan. Bandung: Refika Aditama, 2013.
Nasrullah, Jaftiyatur Rohaniyah dan Abdullah Hanani, “Dimensi Aksiologis Pendidikan Islam.” Al-Irfan 4, no. 2 (September, 2021). https://doi.org/10.36835/alirfan.v4i2.4999.
Pohan, Khairisa. “Aksiologi Pendidikan Islam: Pembentukan Kepribadian Muslim dalam, Perspektif Filsafat Pendidikan Islam.” Jihafas 3, no. 2 (Desember, 2020). https://jurnal.kopertais5aceh.or.id/index.php/JIHAF/article/viewFile/193/139.
Sholihah, Mar’atus, Aminullah, dan Fadhillah. “Aksiologi Pendidikan Islam.” Jurnal Auladuna 1, no. 2 (Oktober, 2019). https://doi.org/10.36835/au.v1i2.233.
Siswanto. Pendidikan Islam dalam Perspektif Filosofis. Pamekasan: STAIN Pamekasan Pres, 2009.
Sitompul, Hafsah. “Metode Keteladanan dan Pembiasaan dalam Penanaman Nilai-nilai dan Pembentukan Sikap Pada Anak.” Jurnal Darul ‘Ilmi 4, no. 1 (Januari, 2016). https://doi.org/10.24952/di.v4i1.425.
Susanto, A. Filsafat Ilmu: Suatu Kajian dalam Dimensi Ontologis, Epistemologis dan Aksiologis. Jakarta: Bumi Aksara, 2011.
Suwahyu, Irwansyah, Nuriilaliyah dan Sitti Muthmainnah. “Aksiologi Pemikiran Pendidikan Islam Syekh Nawawi Al-Bantani di Era Globalisasi” Tadrib 6, no. 2 (Desember, 2020). https://doi.org/10.19109/tadrib.v6i2.5149.
Theofilus, Pahala. “Model Pembelajaran Value Clarification Technique (VCT).” Riksa Bahasa 5, 2 (November, 2019). https://doi.org/10.17509/rb.v5i2.
Wiratha, I Made. Metodelogi Penelitian Sosial Ekonomi. Yogyakarta: Rake Sarasin, 2002.
Copyright (c) 2023 Ach. Shofwan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.