Islamic Educational Thought of Ibn Jama'ah : Critical Analysis of Teaching and Learning Objectives

  • Muhammad Hamzah Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
  • Sakdiah Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
  • Sri Astuti Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
  • Muhammad Furqan Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh http://orcid.org/0000-0002-9653-7325
Abstract views: 509 , PDF downloads: 320
Keywords: Islamic education; Ibnu Jama’ah; the purpose lof learning and teaching.

Abstract

Research on the thoughts of one of the figures of Islamic education with his work Tadzkiratus Sami wa al-Mutakallim fi Adabil Ilmi wa al-Mutakallim named Ibn Jama'ah, aims to find out the relevance of his thinking in the modern era related to the purpose of teaching and learning. Using library research, descriptive analysis through assessment from several literature reviews and from various other relevant sources, a thorough and in-depth picture of adab-adab or ethical procedures will be obtained to achieve teaching and learning goals as expected. Our findings suggest that there has been a decline in morale today as a result of the impact of modernization due to the lack of religious science education and moral education in learners. Ibn Jama'ah's thoughts regarding the purpose of teaching and learning are still relevant and feasible to be applied today.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin. M. Hubungan Timbal Balik Pendidikan Agama: di Lingkungan Sekolah dan Keluarga, Jakarta: Bulan Bintang, 1976.
Afendi. A. H. Al-Islam Studi Al-Qur’an (Kajian Tafsir Tarbawi). Yogyakarta: Deepublish, 2016.
Abuddin. N. Paradigma Pendidikan Islam. Cetakan.1. Jakarta: Raja Grafindo Persada. 2001.
Ashraf. A. Horizon Baru Pendidikan Islam, Jakarta: Pustaka Firdaus, 1993.
Abdurrahman. M. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar, Jakarta: PT. Rineka Cipta, 1999.
Abuddin. N. Pemikiran Pendidikan Islam dan Barat, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2013.
Arifin. Y. Pemikiran Emas Para tokoh Pendidikan Islam, Yogyakarta: IRCiSoD, Cetakan Pertama 2018.
Abudin. N. Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kencana, 2010.
Djamarah, S. B. Guru dan Anak Didik dalam Interaksi edukatif, Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2000.
Dimyati & Mudjiono, Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Rineka Cipta, 2009.
Djumingin. S. Strategi dan Aplikasi Model Pembelajaran Inovatif Bahasa dan Sastra, Makasar: Badan Penebit UNM, 2011.
Echsanudin. Etika Guru Menurut Ibnu Jama’ah dan Relevansinya dengan Kompetensi Guru. Tesis Magister Riau: UIN Sultan Syarif Kasim, 2011.
Engkoswara. Dasar-Dasar Metodologi Pengajaran. Jakarta: Bina Aksara, Cetakan 1, 1984.
Guru.co. R. Pengertian Tujuan https://ruangguru.co/pengertian-tujuan/ diakses tanggal 13 Juni 2020.
Hughes, A.G., Hughes, E.H. Psikologi Pembelajaran Teori & Terapan. Bandung: Nuansa Cendekia, 2015.
Ibnu Jama’ah al-Kinani asy-Syafi’i. i.b. Tadskiratus Sami’wal Mutakallim: Keutamaan Ilmu, Penuntut Ilmu,dan Ulama serta Adab-Adab Menuntut Ilmu dan Mengajar, Jakarta: Darul Haq, Cetakan II, 2019.
Indriani. E. Modernisasi dan Degradasi Moral Remaja: Studi di Desa Jati Mulyo Kec. Jati Agung, Kab. Lampung Selatan, (Lampung: Fakultas Ushuluddin dan Studi Agama Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, 2019.
Juniantari, I.G.A.S. Pentingnya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Pencapaian Hasil Belajar Siswa, Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha, 2017.
Kemendikbud. Pemerintah Terus Tingkatkan Kapasitas dan Kesejahteraan https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2019/03/pemerintah-terus-tingkatkan-kapasitas-dan-kesejahteraan-guru, diakses 13 Maret 2019.
Mustafa. A. Al-Maraghi: Tafsir al-Maraghi jilid IV, Beirut Dar al-fikr, 1974.
Nasution. Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar, Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2000.
Suwito. Pendidikan yang Memberdayakan, Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah, 2003.
Pane. A, Dasopang.M.D. 2017. “Belajar dan Pembelajaran”, Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, Vol.03 No. 2 Desember.
Pupuh.F, Sobbry.S. Srategi Belajar Mengajar, Bandung: PT Refika Aditama, 2007.
Prayogi, A, et al. 2020. “Penerapan Kompetensi Kepribadian Guru dalam Interaksi Edukatif Menurut Ibnu Jama’ah.” Maslahah Jurnal Pengabdian Masyarakat. Doi: 10.30596/maslahah. v%vi%i.48||Vol.1 No. 1, hlm. 75.
Roin. M.K. Etika Guru dan Muird Perspekti Ibn Jama’ah dalam Kitab kitab tadzkirah al-sami’ wa al-mutakallim, Salatiga, IAIN Salatiga, 2016.
Rahmawanto. A. 2012. “Strategi Perbaikan Penghasilan PNS”: Menigkatkan Kompetensi dan Profesionalitas. Jurnal Kebijakan dan Manajemen PNS VOL.6, No. 2, November.
Sardiman, A.M. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2008.
Suwito. Pendidikan yang Memberdayakan, Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah, 2003.
Sanjaya. W. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Jakarta: Kencana, 2000.
Thobroni, Y.A. 2013 “Etika Pelajar dalam Perspektif Ibn Jama’ah.” Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2 (2): 304-318.
Published
2022-07-13
How to Cite
Muhammad Hamzah, Sakdiah, Sri Astuti, and Muhammad Furqan. 2022. “Islamic Educational Thought of Ibn Jama’ah : Critical Analysis of Teaching and Learning Objectives”. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam 17 (1), 211 -21. https://doi.org/10.19105/tjpi.v17i1.5821.
Section
Articles