Penguatan Modal Sosial Melalui Nilai Mapalus pada Pembelajaran Pendidikan IPS

  • Yunike Sulistyosari Universitas Negeri Manado
  • Ida Bagus Weda Wigena Universitas Negeri Manado
  • Ida Kristianti Waruwu Universitas Negeri Manado
Abstract views: 235 , PDF downloads: 335
Keywords: Social Capital, Mapalus Values, Social Studies Learning.

Abstract

Social capital is a key aspect in nurturing inclusive and sustainable learners. Efforts to strengthen social capital in students in this era of globalization can be achieved through the integration of the "mapalus" values into Social Studies (IPS) education. This research employs a qualitative approach with data collection methods including interviews with teachers and students, observations, and document analysis. The findings of this study indicate that the integration of "mapalus" values into IPS education can be considered an effective strategy for enhancing students' social capital. Mapalus-based IPS learning encourages students to become active and responsible members of society. The local wisdom of "mapalus" values applied teaches the importance of mutual assistance and the development of social skills in students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, N., Siagian, N., Riani, L., Faradila, I., Wulandari, N., & Rambe, U. K. (2021). Keaktifan gotong royong berpengaruh meningkatkan interakasi sosial dan menumbuhkan rasa solidaritas di Desa Siamporik. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 75–80.

Anwar, A. (2016). Kontribusi Keluarga terhadap Pembentukan Karakter Anak (Studi Perspektif Modal Sosial di Kota Parepare). Kuriositas: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan, 9(1), 57–65.

Berdame, J., & Lombogia, C. A. R. (2020). Merajut tradisi di tengah transisi: Pendidikan lingkungan hidup berbasis kearifan lokal dalam budaya mapalus suku minahasa. Tumou Tou, 7(2), 128–142.

Creswel, John. W. (2008). Re[1] J. W. Creswel, Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications, 2008.search Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. In sage publications.

Dwiningrum, S. I. A. (2014). Modal Sosial dalam Pengembangan Pendidikan. Perspektif Teori dan Praktik.

Pangalila, T., & Mantiri, J. (2020). Nilai budaya masyarakat Sulawesi Utara sebagai model pendidikan toleransi. Jurnal Ilmiah Mimbar Demokrasi, 20(1), 1–10.

Prasetyo, D., & Marzuki, M. (2016). Pembinaan karakter melalui keteladanan guru pendidikan kewarganegaraan di Sekolah Islam Al Azhar Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(2).

Puspitasari, R., & Suherman, A. (2019). Analisa Kurikulum Bermuatan Modal Sosial dalam Pembelajaran IPS di MTS/SMP Se Kota Cirebon. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 8(1).

Ramdani, Z. (2014). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di MTsN Model Selong Lombok Timur. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 11(1).

Resmalasari, S., & Pd, M. (n.d.). PENGARUH PEMBELAJARAN IPS TERHADAP MODAL SOSIAL SISWA. https://doi.org/10.24235/ath.v%vi%i.7277

Ristek, K. (2021). Profil Pelajar Pancasila. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1–108.

Salaki, R. J. (2014). Membangun karakter generasi muda melalui budaya mapalus suku minahasa. Jurnal Studi Sosial, 1(6), 47–52.

Sapriya. (2014). Pendidikan IPS Konsep dan Pembelajaran (Effendi Daries, Ed.; 1st ed.). PT. Remaja Rosdakarya.

Subiyakto, B., Rahman, G., & Brigjen Hasan Basry Banjarmasin, J. H. (n.d.). Nilai-Nilai Gotong Royong Pada Tradisi Bahaul Dalam Masyarakat Banjar Di Desa Andhika Sebagai Sumber Pembelajaran Ips.

Surbakti, D. A., & Supartono, S. (2016). Pengembangan Karakter Siswa Pada Pembelajaran Kimia Berbasis Teknologi Informasi Menggunakan Metode Diskusi. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 10(2).

Suttrisno, S., & Rofi’ah, F. Z. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Kearifan Lokal Guna Mengoptimalkan Projek Penguatan Pelajar Pancasila Madrasah Ibtidaiyah Di Bojonegoro. Pionir: Jurnal Pendidikan, 12(1).

Usoh, E. J., & Lumentut, R. (2023). Pengaruh Media Sosial Terhadap Karakter Siswa di SMA Regenerasi Tateli, Kabupaten Minahasa. Wunong of Educational Research, 2(1), 14–17.

Utomo, E. P. (2018). Internalisasi nilai karakter gotong royong dalam pembelajaran IPS untuk membangun modal sosial peserta didik. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 3(2), 95–102.

Published
2023-12-12
How to Cite
Sulistyosari, Y., Ida Bagus Weda Wigena, & Ida Kristianti Waruwu. (2023). Penguatan Modal Sosial Melalui Nilai Mapalus pada Pembelajaran Pendidikan IPS . Entita: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 5(2), 253-266. https://doi.org/10.19105/ejpis.v5i2.10651
Section
Articles