PEMANFAATAN TEKNOLOGI PEMBELAJARAN SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR FIQH MUAMALAH SANTRI BAITUL QUR’AN SLOGOHIMO

  • Abdul Rochman Sekolah Tinggi Agama Islam Mulia Astuti Wonogiri
  • Rif'atul Fadhilah Universitas Muhammadiyah Karanganyar
Abstract views: 22 , PDF downloads: 12

Abstract

Technology is an important role in world of education today's, the need for technology is very necessary in this era. The Institute can be characterized as an advanced institution, especially in the way that its educators select, classify, and use learning technology as a learning tool. The purpose of this research is to analyze how to use learning technology as a learning tool to increase the interest in learning Fiqh Muamalah among Baitul Qur'an students, which are the obstacles that are asatidz in achieving learning interest and interest in learning. Fiqh Muamalah use and contribution declaration. This research involves the development of effective, creative and innovative knowledge. The method used in this research is descriptive and qualitative data obtained through interviews, observation and documentation. Research results show that the use of learning technology such as learning environments through Canva and Kahoot applications can increase the interest of students in learning, as shown through activity and learning. Treatise on the study of students in learning jurisprudence. The obstacle Asatidz considers to achieve this learning is the necessary preparation of large instruments and needed for internet network. In the meantime, the benefit of using it is that having learned Fiqh Muamalah material is more active, effective, creative and innovative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abubakar, Rifa’i. Pengantar Metodologi Penelitian. Cetakan Pertama, Yogyakarta: SUKA-Press, 2021.
Adam, Adiyana. Jurnal Amanah Ilmu. Volume 3 No 1 (2023).
Budiyono. “Inovasi Pemanfaatan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran di Era Revolusi 4.0.” Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran. Vol. 6. No. 2. (2020).
Hidayat, Nandang, Husnul Khotimah. “Pemanfaatan Teknologi Digital dalam Kegiatan Pembelajaran.” Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar. Volume 02, Nomor 01 (2019).
Kurnia, Ira Restu, Titin Sunaryati. “Media Pembelajaran Video Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa.” Jurnal Eduvatio. Vol 9. No. 3 (2023).
Mansir, Firman, Halim Purnomo. “Urgensi Pembelajaran Fiqh Dalam Meningkatkan Religiusitas Siswa Madrasah.” Al Wijdan: Journal of Islamic Education Studies. Vol. 2 No. 2 (2020).
Melati, Eka dkk. “Pemanfaatan Animasi sebagai Media pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar.” Journal on Education. Volume 06. No. 01 (2023).
Mila, Nut dkk. “Efektivitas Pemanfaatan Canva Sebagai Media Pembelajaran Daring.” Prosiding Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian 2021: Penelitian dan Pengabdian Inovatif pada Masa Pandemi Covid-19 (2021).
Nurfadhilah, Septy dkk. “Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar siswa SD Negeri Kohod III.” Pensa: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial. Vol. 3. No. 2 (2021).
Putra, Lovandri Dwanda, Suci Zinta Ananda Pratama. “Pemanfaatan Media dan Teknologi Digital dalam Mengatasi Masalah Pembelajaran.” Journal Transformation of Mandalika. Vol. 4 No. 8 (2023).
Rahayuningsih, Puji dkk. “Fungsi dan Peran media pembelajaran sebagai upaya peningkatan kemampuan belajar siswa.” Education Journal: Penelitian Ibnu Rusyd Kotabumi. Vol. 2. No. 1 (2022).
Ramli, Muhammad. Media dan Teknologi Pembelajaran. Cetakan 1. IAIN Antasari Press. 2012.
Sadiman, Arif S dkk. Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT. Rajagrafindo, 2018.
Sagala, Artha Uli dkk, “Penggunaan Aplikasi Kahoot sebagai Media Belajar Sambil Bermain dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia.” Prosiding Seminar Nasional PBSI-IV Tahun 2021 (2021).
Salsabila, Unik Hanifah, Niar Agustian. “Peran Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran.” Islamika: Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan. Volume 3. No. 1 (2021).
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta. 2013.
Suryanto, Lilis, Mulyanto Abdullah Khoir. “Implementasi pembelajaran fiqh muamalah dalam penguatan nilai pendidikan kewirausahaan di Pondok Pesantren Al Islam Darul Falah Sragen.” At Turots: Jurnal Pendidikan Islam. Vol. No. 2 (2023).
Widati, Alfa Akusita. “Pemanfaatan Teknologi Digital sebagai Media Pembelajaran untuk Guru SMA-SMP Muhammadiyah Gresik.” Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat. Vol 5. No. 2 (2023).
Published
2025-02-04
Section
Journal Articles