Advokasi Kesetaraan Gender melalui Pendidikan Sosial: Studi Peran Duta Genre


Abstract
This study aims to explore the role of Duta Genre as an agent of change in raising public awareness of gender equality through a social education approach in Sampang Regency. Social education, which emphasizes social interaction and community empowerment, is a key strategy in overcoming cultural and structural barriers that limit women's access to equal education and social services. This study uses a qualitative method with a case study approach, involving in-depth interviews and observations of the implementation of the Duta Genre program. The results of the study indicate that this program effectively raises awareness among adolescents and the community about the importance of gender equality through various activities, such as peer counseling, discussion groups, and social campaigns. However, challenges in the form of cultural resistance and limited policy support are still obstacles in the implementation of this program. The findings of this study emphasize the importance of cross-sector collaboration to strengthen the impact of the program, while encouraging the creation of a more inclusive and gender-equitable environment.
Downloads
References
Alves, R. M. C., & Safei, L. M. (2024). Pengaruh Pernikahan Usia Dini terhadap Kondisi Ekonomi Masyarakat Sapa Timur. Al-'Aqdu: Journal of Islamic Economics Law, 4(2), 109-120.
Amaliyah, A., & Rahmat, A. (2021). Pengembangan potensi diri peserta didik melalui proses pendidikan. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(1), 28-45. https://doi.org/10.32507/attadib.v5i1.926
Anantatia, M. M. (2022). Kuibindo: Gim Android Edukasi Penulisan Bahasa Indonesia Berdasarkan Ejaan Yang Disempurnakan (Eyd). https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/42369
Anri, A. F. R. (2024). Pendidikan dan Etika Sebagai Salah Satu Jalan Menuju Keadilan Sosial Bagi Umat Manusia: Refleksi Pemikiran John Dewey. KARIWARI SMART: Journal of Education Based on Local Wisdom, 4(1), 27-38. https://doi.org/10.53491/kariwarismart.v4i1.743
Anwar, W. A., Sururie, R. W., Fautanu, I., Wahyu, A. R. M., & Yaekaji, A. (2024). A Perkawinan Dini di Era Modern: Analisis Relevansi, Tantangan Penetapan dan Implementasi Batas Minimal Usia Nikah. DIKTUM, 45-69.
Ashari, P. M., Ratnawati, V., & Puspitarini, I. Y. D. (2025). Peluang Peer Konseling Berfokus Solusi untuk Meningkatkan Perilaku Disiplin Siswa. Prosiding Konseling Kearifan Nusantara (KKN), 4, 497-504. https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/kkn/article/view/6452
Boiliu, E. R. (2022). Aplikasi Teori Belajar Sosial Albert Bandura Terhadap PAK Masa Kini. Jurnal Ilmu Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 3(2), 133-143. https://scholar.archive.org/work/aczr2pcyvzeupheorfzb7hxb7i/access/wayback/https://ojs.sttjaffray.ac.id/jitpk/article/download/649/pdf_28
Cindy, N. F. (2023). ANALISIS PENERAPAN KONSEP SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS PADA PASAR KREATIF SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN KESEJAHTERAAN MASYARAKAT MENURUT PERSPEKTIF EKONOMI ISLAM (Studi Pasar Yosomulyo Pelangi (Payungi) Kec. Metro Pusat, Kota Metro, Lampung) (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung). http://repository.radenintan.ac.id/30746/
Dewey, J. (2022). The collected works of John Dewey. DigiCat.
Faishol, L., & Budiyono, A. (2020). Peran Pusat Informasi Konseling Remaja (PIK-R) Dalam Meningkatkan Kemampuan Kontrol Diri Perilaku Menyimpang Remaja. Coution: journal of counseling and education, 1(2), 50-59. https://doi.org/10.47453/coution.v1i2.154
Farida, A. (2023). Pilar-pilar Pembangunan Karakter Remaja: Metode Pembelajaran Aplikatif untuk Guru Sekolah Menengah. Nuansa Cendekia.
Faruq, U., & Bakar, M. Y. A. (2025). Pendidikan Sebagai Alat Transformasi Sosial Perspektif Filsafat Ilmu. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 4(1), 56-74. https://doi.org/10.55606/concept.v4i1.1759
Fauzan, S. S. F., Kahtan, I., & Herman, H. (2021). Pengaruh Pemberian Pendidikan Kesehatan Bantuan Hidup Dasar (Bhd) Awam Melalui Video Terhadap Tingkat Pengetahuan Anak Sekolah Menengah Atas (Sma) Di Kota Pontianak. Jurnal Keperawatan Dan Kesehatan, 12(2), 66-74. https://doi.org/10.54630/jk2.v12i2.158
Fauziah, A. H. (2024). SINTESA PEMIKIRAN PARA FILOSOF MUSLIM ERA KLASIK TENTANG PENDIDIKAN ISLAM. Cognitive: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2). https://ejournal.arshmedia.org/index.php/cognitive/article/view/79
Fauziah, A. H., & Nurulita, D. A. (2024). Integrasi Nilai Pendidikan Dalam Surah Al-Isra’Ayat 36 Untuk Mencegah Perilaku Impulsivitas Di Media Sosial. At-Tarbiyah: Jurnal Penelitian dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 397-404. https://journal.staittd.ac.id/index.php/at/article/view/156
Fikri, A., Sukardi, I., Astuti, M., Ikbal, M., & Anggraini, A. (2024). Falsafah Kritis dan Marxisme dan Teori Pendidikan Kritis Paulo Freire dan Henry Giroux. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 2810-2817. https://doi.org/10.31004/irje.v4i4.1769
Filho, W. L., Sierra, J., Price, E., Eustachio, J. H. P. P., Novikau, A., Kirrane, M., ... & Salvia, A. L. (2024). The role of universities in accelerating the sustainable development goals in Europe. Scientific reports, 14(1), 15464. https://www.nature.com/articles/s41598-024-65820-9
Fitrianti, F., & Juaris, J. (2024). Implementasi Program Genre: Strategi Duta Genre Dalam Pencegahan Penyalahgunaan Napza di Kalangan Remaja di Kota Banda Aceh. Transparansi: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi, 7(2), 198-207 https://doi.org/10.31334/transparansi.v7i2.4077.
Fitrianti, F., & Juaris, J. (2024). Implementasi Program Genre: Strategi Duta Genre Dalam Pencegahan Penyalahgunaan Napza di Kalangan Remaja di Kota Banda Aceh. Transparansi: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi, 7(2), 198-207. https://doi.org/10.31334/transparansi.v7i2.4077
Fitriyani, N. (2023). Upaya BKKBN Provinsi NTB dalam meningkatkan program penyiapan kehidupan berkeluarga bagi remaja menuju generasi berencana (GENRE) (Doctoral dissertation, UIN Mataram). https://etheses.uinmataram.ac.id/5271/
Gea, H. V., Suharto, S., Harahap, M. F., Sitohang, J., & Warasi, S. (2025). Pelatihan Pendidik Sebaya Bagi Generasi Berencana (GenRe) Kota Binjai Binaan Dinas Pengendalian Penduduk Dan Keluarga Berencana Kota Binjai. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nauli, 3(2), 89-98. https://ejournal.marqchainstitute.or.id/index.php/Nauli/article/download/187/161
Haslita, R., Samin, R., Kurnianingsih, F., Okparizan, O., Subiyakto, R., Elyta, R., ... & Ardiansya, A. (2021). Implementasi Kebijakan pada Kesetaraan Gender dalam Bidang Pendidikan. Takzim: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 81-86. https://journal.nabest.id/index.php/annajah/article/view/167
Hastuti, D., Judijanto, L., Mangaluk, E., Sepriano, S., & Parmadi, P. (2025). Sosial Politik:: Konsep dan Teori. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Henni Febriawati, S. K. M., Pratiwi, B. A., Wulan Angraini, S. K. M., Riska Yanuarti, S. K. M., Oktarianita, S., KM, M., ... & Iis Suryani, S. K. M. (2024). PENGENDALIAN PENDUDUK MENUJU KELUARGA SEJAHTERA. Penerbit Andi.
Hidayatullah, E. (2024). Rekonstruksi konseptual pendidikan holistik: Pendekatan fenomenologis terhadap inklusivitas dan kesadaran sosial. Jurnal Studi Edukasi Integratif, 1(1), 55-68. https://pustaka.biz.id/journal/jsei/article/view/11
Ilhami, M. W., Nurfajriani, W. V., Mahendra, A., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2024). Penerapan metode studi kasus dalam penelitian kualitatif. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(9), 462-469. https://doi.org/10.5281/zenodo.11180129
Imamia, Q., & Jannah, S. (2024). PERAN GENDER DALAM PEMBAGIAN TUGAS RUMAH TANGGA PERSPEKTIF KONSELING FEMINIS DI DESA POLAGAN KECAMATAN SAMPANG KABUPATEN SAMPANG. Kabillah: Journal of Social Community, 9(1), 379-389. https://ejournal.iainata.ac.id/index.php/kabilah/article/view/365
Iqbal, M. F., Harianto, S., & Handoyo, P. (2023). Transformasi peran perempuan desa dalam belenggu budaya patriarki. Jurnal ISIP: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 20(1), 95-108.
Ismawati, I. (2024). Budaya Patriarki dan Akses Perempuan Dalam Pendidikan di Desa Pasarenan Kecamatan Kadungdung Kabupaten Sampang (Doctoral dissertation, INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI MADURA). http://etheses.iainmadura.ac.id/id/eprint/7958
Jannah, H. (2020). Ulama Perempuan Madura: Otoritas dan Relasi Gender. IRCiSoD.
La Patilaiya, H., Aja, N., & Yunus, T. (2021). Pengabdian Masyarakat Melalui Kegiatan Bakti Sosial Di Desa Tataleka Kecamatan Jailolo Selatan Kabupaten Halmahera Barat. BAKTI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 47-52. https://doi.org/10.51135/baktivol1iss2pp47-52
Legi, H., & Legi, D. G. D. (2025). Pendidikan Sebagai Proses Filosofis: Antara Nalar, Etika, dan Estetika. Jurnal Pendidikan Indonesia (JOUPI), 3(1). https://doi.org/10.62007/joupi.v3i1.413
Matahari, R., Isni, K., & Utami, F. P. (2021). Pemberdayaan Kesehatan Reproduksi Remaja Anggota Bina Keluarga Remaja (BKR) melalui Participatory Rural Appraisal (PRA) di Desa Potorono, Kabupaten Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta. Engagement: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 196-206. https://engagement.fkdp.or.id/index.php/engagement/article/view/358
Mostert, C. M., Udeh‐Momoh, C., Kumar, M., Khan, M., Ali, S., Muchungi, K., ... & Merali, Z. (2025). Life span policies and macroeconomic transition will help the 21st‐century brain health revolution in developing countries. Alzheimer's & Dementia, 21(2), e70006. https://alz-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/alz.70006
Muthmainnah, M., Salim, L. A., Devi, Y. P., & Khoiriyah, I. E. (2022, September). Efektivitas Media Edutainment Sebagai Strategi Penguatan Program Genre Era Pandemi Covid-19 Di Kabupaten Malang. In Prosiding Seminar Nasional Pengabdian kepada Masyarakat (SINAPMAS). http://conference.um.ac.id/index.php/sinapmas/article/view/3210
Nasrudin, E., Yasha, S. A., & Supriadi, U. (2025). Implikasi Pandangan Filsafat Pragmatisme John Dewey Terhadap Praktik Pendidikan Serta Relevansinya Dengan Merdeka Belajar Kampus Merdeka. Jurnal Kajian Ilmiah, 25(1), 9-24. https://doi.org/10.31599/nts9v257
Nugroho, C. A., & Nursikin, M. (2024). Pemikiran Filosofis Pendidikan Ibnu Sina dan John Dewey Terhadap Pendidikan Humanis Perspektif Pendidikan Islam serta Pengaruhnya Terhadap Pendidikan Islam Modern. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 22(03), 149-157. https://doi.org/10.36835/jipi.v24i03.4223
Nurfajriani, W. V., Ilhami, M. W., Mahendra, A., Afgani, M. W., & Sirodj, R. A. (2024). Triangulasi data dalam analisis data kualitatif. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(17), 826-833. https://doi.org/10.5281/zenodo.13929272
Oktarika, D., Sabirin, F., & Sulistiyarini, D. (2022). LITERA: Game edukasi literasi teknologi informasi dan komunikasi bermuatan pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 11(2), 165-179. https://doi.org/10.31571/saintek.v11i2.3585
Oktavia, P., & Khotimah, K. (2023). Pengembangan metode pembelajaran pendidikan agama islam di era digital. An Najah (Jurnal Pendidikan Islam Dan Sosial Keagamaan), 2(5), 66-76. https://journal.nabest.id/index.php/annajah/article/view/167
Pasang, A. (2024). Kontribusi Pemikiran John Dewey Mengenai Pembelajaran Berbasis Pengalaman Bagi Pendidikan Kristen Masa Kini. PEADA': Jurnal Pendidikan Kristen, 5(1), 64-80. https://doi.org/10.34307/peada.v5i1.188
Pinem, Y. T. P. (2021). Relasi Peranan Duta Generasi Berencana (Genre) dengan Tingkat Pengetahuan Kesehatan Reproduksi pada Remaja Kota Medan (Doctoral dissertation, Universitas Sumatera Utara). https://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/45985
Putri, S. E., & Puspaningtyas, A. (2024). Implementasi program sekolah orang tua hebat dalam mewujudkan balita tanpa stunting di Kelurahan Karangpoh Kota Surabaya. Jurnal Administrasi Publik (JAP), 10(1), 12-23. https://e-journal.upr.ac.id/index.php/JAP/article/view/12697
Qamaria, R. S. (2021). Deklarasi Universal Hak Asasi Manusia. Beberapa Aspek Terkait Hak Asasi Manusia, 27.
Rahayu, A. S., IP, S., & AP, M. (2024). Pendidikan Pancasila & Kewarganegaraan (PPKn)(Edisi Kedua). Bumi Aksara.
Ramadhan, W. (2023). Analisis integrasi nilai-nilai keislaman dalam pembelajaran Ilmu Pendidikan Alam dan Sosial (IPAS) pada kurikulum merdeka di sekolah dasar. El-Ibtidaiy: Journal of Primary Education, 6(1), 81-92. http://dx.doi.org/10.24014/ejpe.v6i1.20416
Ramadiani, A. I., Azani, S. S., Nurulita, S. S., & Noer, K. U. (2022, October). Pelibatan Mahasiswa Dalam Advokasi Kebijakan Pencegahan Dan Penanggulangan Kekerasan Seksual Pendidikan Tinggi Di Indonesia. In Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ (Vol. 1, No. 1). https://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaskat/article/view/14594
Ratnasari, S. D., Apriliani, M. E., Rawanti, E. D., & Trisno, D. N. (2024). Penanaman Perilaku Hidup Bersih dan Sehat di SDN Plumbungan “Healthy Lifestyle for Healthy Life”. Journal of Social Empowerment, 9(1), 21-30 https://ejournal.stkippacitan.ac.id/ojs3/index.php/jse/article/view/1139
Rusydah, I. A., & Saragih, R. G. A. (2025). Pembelajaran IPS untuk Menumbuhkan Kesadaran Multikultural pada Siswa SMP Negeri 2 Tantom Angkola. Education & Learning, 5(1), 22-30. https://doi.org/10.57251/el.v5i1.1606
Sadita, S. E., & Syafitri, S. (2024). Analisis dan implementasi pendidikan dasar sebagai proses pewarisan budaya. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 7190-7197. https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.15046
Safitri, D., Jumaidi, J., & Hidayatullah, G. M. (2025). IMPLEMENTASI PROGRAM TRIBINA, BINA KELUARGA BALITA (BKB), BINA KELUARGA REMAJA (BKR), DAN BINA KELUARGA LANSIA (BKL) DI DESA PANGGANDINGAN KECAMATAN DAHA UTARA KABUPATEN HULU SUNGAI SELATAN. Jurnal Kebijakan Publik, 2(2), 598-611. https://ejurnal.stiaamuntai.ac.id/index.php/PPJ/article/view/1136
Safitri, P., & Adabiyah, R. (2024). Strategi Perempuan dalam Jejaring Politik melalui Area Ekonomi. Fikroh:(Jurnal Studi Islam), 8(1), 12-36. https://jurnal.iaihnwpancor.ac.id/index.php/fikroh/article/view/1217
Sari, V. I., & Jatiningsih, O. (2024). PERAN DUTA GENRE (GENERASI BERENCANA) DALAM MENUMBUHKAN KESADARAN SOSIAL GENERASI-Z PADA KASUS PERKAWINAN USIA ANAK DI KECAMATAN POGGOK KABUPATEN BLITAR. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 12(1), 47-59. https://doi.org/10.26740/kmkn.v12n1.p47-59
Septianingtyas, S., & Nurkhin, A. (2023). Peran Gender dalam Memoderasi Pengaruh Status Sosial Ekonomi, Pendidikan Pengelolaan Keuangan Keluarga, Sikap Uang, Teman Sebaya terhadap Literasi Keuangan. Business and Accounting Education Journal, 4(1), 99-112. https://doi.org/10.15294/baej.v4i1.74631
Setiawan, Nor Amin,. Masyita, Alvin Hidayati (2023) “Indikator Kesejahteraan Rakyat Kabupaten Sampang tahun 2023” Badan Pusat Statistik Kabupaten Sampang, https://web-api.bps.go.id/download.php?f=97Xrx5w9SpNHtQWEzbjaDkNGZmZQaHdwK3AvcjdJNEZuSTRodkVaa3J1R3lDRXNpQ3BzbDZmcS9iR3dPYTAwb242dktoR1hsT1hLM0dmUHNOSnltS0VQWDVHY3NISmozM3lVdS9NbHlXdU9wZTBJWmFIUWx6N2FBT1lQejU0eCsxQnZzSUNVMXhWampiR2VSd09oVW0wUXFWTEI4UzJwZWpZd0ozdHlicXBmOWc3VS9lb1FBOE5zUVRUcW5HZ1BDclBqZUE5OW8rUjA5WnRGdzFlZ3NTUWNaMUU2Z3NjcmltVytLK3ZxUnlaZHpxeVc4bzlyS3k2SDl5ZkVVb1ljWi8xeDViejZFV2dvdXRhajR4SVh4Y2tHT1dKdFo1ckU4L2hadHpRPT0%3D
Siregar, A. Y., Hulawa, D. E., & Alwizar, A. (2025). Gender Dalam Pendidikan Islam: Peluang dan Tantangan. J-CEKI: Jurnal Cendekia Ilmiah, 4(2), 1029-1041. https://doi.org/10.56799/jceki.v4i2.6643
Subairi, A. K. M. A. (2024). Pendidikan dan Perkembangan Masyarakat Perspektif John Dewey: Konsep Pendidikan, Perkembangan Masyarakat. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 11(3), 281-298. https://doi.org/10.31571/sosial.v11i3.8265
Sulistyowati, R., Fahrullah, A. R., Rahayu, W. P., Sakti, N. C., Maula, F. I., & Mahendra, A. M. (2025). SANTRIPRENEUR SEBAGAI PILAR PEMBANGUNAN EKONOMI BERKELANJUTAN DI INDONESIA. Penerbit Tahta Media.
Sumianto, S., Admoko, A., & Dewi, R. S. I. (2024). Pembelajaran Sosial-Kognitif di Sekolah Dasar: Implementasi Teori Albert Bandura. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 102-109. https://doi.org/10.31004/irje.v4i4.1015
Suprayitno, M. A., & Moefad, A. M. (2024). Peran Pendidikan Islam Terintegrasi dalam Pembentukan Karakter dan Keterampilan Sosial Generasi Muda Muslim di Era Globalisasi. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(2), 1763-1770. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i2.3658
Susyanti, A. M., & Halim, H. (2020). Strategi Pencegahan Pernikahan Usia Dini Melalui Penerapan Pusat Informasi Dan Konseling Remaja (Pik-R) Di Smk Negeri 1 Bulukumba. Jurnal Administrasi Negara, 26(2), 114-137. https://doi.org/10.33509/jan.v26i2.1249
Suyatnya, I. K. A. A. (2025). Internalisasi Nilai-Nilai Toleransi Beragama pada Pembelajaran Agama Hindu dan Budi Pekerti Berbasis Kurikulum Merdeka di UPT SMP Negeri 2 Banjit Kabupaten Way Kanan Provinsi Lampung. Vijnana: Jurnal Hasil Penelitian Multidisiplin, 1(1), 108-127. https://e-journal.samsarainstitute.com/jhpm/article/view/92
Syarif, M. (2024). Model pengelolaan dana desa berbasis Sustainable Development Goals (SDG’s) desa. Revenue: Jurnal Ekonomi Pembangunan dan Ekonomi Islam, 7(01), 1-12. https://doi.org/10.56998/jr.v7i01.72
Virgianita, A., Dara, A., & Dina, A. (2021). Gerakan perempuan dan proyeksi kesetaraan gender Indonesia 2045. https://img.lab45.id/images/article/2021/12/05/159/4525gerakan-perempuan-dan-proyeksi-kesetaraan-gender-indonesia-2045.pdf
Copyright (c) 2025 Entita: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial dan Ilmu-Ilmu Sosial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
ENTITA: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial dan Ilmu-Ilmu Sosial operates an Open Access policy under a Creative Commons Non-Commercial 4.0 International license. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- The copyright of the received article once accepted for publication shall be assigned to the journal as the publisher with licensed under a
- Journal is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Journal is permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access).
- Here is Copyright Transfer Form that author can download and send to OJS during submission.