SUPERVISI AKADEMIK IN HOUSE TRAINING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN GURU DALAM MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN

  • Wahyudi Putra SMAIT Ma'had Rabbani
  • Idi Warsah Institut Agama Islam Negeri Curup
  • Adisel Institut Agama Islam Negeri Curup
  • Jumira Warlizasusi Institut Agama Islam Negeri Curup
Abstract views: 9 , PDF downloads: 8
Keywords: Academic Supervision, Learning media, IHT

Abstract

The main problem faced is the low level of utilization of ICT-based learning media by teachers, where only 20% or 2 out of 10 teachers use it in learning, and the use is not yet optimal. This study aims to describe the application of the In House Training (IHT) academic supervision technique in improving teachers' ability to use learning media based on information and communication technology (ICT) at Ma'had Rabbani IT High School, Central Bengkulu. This study used a Supervisory Action Research design carried out in three cycles. Data were obtained through observation, assessment instruments, and document analysis. The results showed a significant increase in the utilization of ICT-based media. In the pre-cycle, only 20% of teachers used ICT-based media, but after three cycles of academic supervision through IHT, utilization increased to 100%. Teachers' competence in using ICT-based learning media also experienced a gradual increase, with an average score of 79 in the first cycle, increasing to 90 in the second cycle, and reaching 94 in the third cycle. This study provides a positive impact on the quality of learning in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, R., dkk. 2023. Pelatihan Teknologi Komputerisasi Sebagai Sarana Informasi Untuk Guru Dan Staf Di Sekolah Dasar Negeri Cilangkap. Abdi Jurnal Publikasi, 1(5), 448-453.
Aryani, F. 2021. Efektivitas Supervisi Akademik dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 71-80.
Elizah, F., dkk 2022. Manajemen Pembelajaran Berbasis E-Learning di Masa Pandemic Covid 19. Jurnal Ilmiah Ar-Risalah: Media Ke-Islaman, Pendidikan Dan Hukum Islam, 20(1), 051-072.
Dini, P. I. A. U. 2022. Respon Penggunaan Media Power Point Berbasis Interaktif untuk Anak Usia Dini di Era Pandemi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 876-885.
Hajar, A. 2020. Penerapan Model Pembelajaran Mitra Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Didaktik: Jurnal Pendidikan, 9 (1), 60-76
Irvani, AI, Ainissyifa, H., & Anwar, AK. 2023. In House Training (IHT) Implementasi Kurikulum Mandiri pada Komite Pembelajaran Sebagai Komunitas Praktisi Sekolah Penggerak. JPM: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat , 2 (1), 160-166.
Parwati, N. P. Y., & Pramartha, I. N. B. 2021. Strategi Guru Sejarah Dalam Menghadapi Tantangan Pendidikan Indonesia Di Era Society 5.0. Widyadari, 22(1), 143-158.
Prayitno, M. A. 2022. Implementasi Metode Tutor Sebaya Sebagai Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fikih Kelas X (PTK Di MA YPIP Panjeng Ponorogo) (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).
Novari, D. dkk 2023. Analisis Supervisi Pendidikan di SMK Al-Ma’arif Way Kanan. Al-I'tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 71-76.
Nuruningsih, S., & Palupi, R. E. A. 2021. Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) dengan Metode Focus Group Discussion pada Kegiatan In House Training (IHT) bagi Guru di SDN Pondok 03. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 9(1), 51-57.
Nurbaiti, F. 2021. Peningkatan kompetensi guru dalam pembuatan video pembelajaran melalui In House Training (IHT) di SMP Negeri 26 Depok. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(03), 375-386.
Rasu, Y. M., dkk. 2021. Pengembangan Profesional Tenaga Pendidik di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Negeri 1 Manado. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 10(1), 117-123.
Ramadhina, D., & Rohman, I. 2022. Problematika Guru dalam Penggunaan Video Youtube sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 27(1), 117-123.
Sani, R. A. 2022. Inovasi pembelajaran. Bumi Aksara.
Sevtia, AF et al. 2022. Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Google Sites untuk Meningkatkan Kemampuan Penguasaan Konsep dan Berpikir Kritis Peserta Didik SMA. 7(3), 2022, 1167-1173
Wijaya, L. 2023. Peran Guru Profesional Untuk Meningkatkan Standar Kompetensi Pendidikan. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1222-1230.
Published
2024-12-26
How to Cite
Putra, Wahyudi, Idi Warsah, Adisel, and Jumira Warlizasusi. 2024. “SUPERVISI AKADEMIK IN HOUSE TRAINING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN GURU DALAM MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN”. Re-JIEM (Research Journal of Islamic Education Management) 7 (2), 313-27. https://doi.org/10.19105/re-jiem.v7i2.15782.
Section
Articles