PENGELOLAAN PERKULIAHAN MATA KULIAH KEWIRAUSAHAAN DALAM MENINGKATKAN MINAT BERWIRAUSAHA MAHASISWA EBIS IAIN MADURA

  • Saiful Hadi IAIN Madura
  • Dwi Anisa
Abstract views: 312 , PDF downloads: 289

Abstract

Entrepreneurial interest of each individual arises along with one's efforts to gain an understanding of entrepreneurship obtained through daily activities of doing business independently in the surrounding environment, through knowledge from lectures both aspects of entrepreneurial theory and entrepreneurial practice as academic demands so that it impacts on the growth of entrepreneurial motivation. This research was conducted qualitatively by tracing the lecture activities of study program students at the Faculty of Business Economics IAIN Madura. The results showed that; first, designing lectures as well as possible that refers to the syllabus, preparing references and theories, students are encouraged to take an active part in class. Second, the implementation of entrepreneurship courses, namely the existence of discussion activities and field practice. During the discussion the students were equipped with knowledge about entrepreneurship, business, which was then strengthened by holding business practices outside the classroom. Third, the level of success of the entrepreneurship course courses is the emergence of creative and innovative ideas for students to carry out small entrepreneurial activities on campus such as selling food cakes to other students as a form of entrepreneurial interest.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dwi Anisa
MPI IAIN MADURA

References

Ahmad Subagyo, Eko Wahyu Widayat, dan Syahruddin. Kewirausahaan. Jakarta: Mitra Wacana Media, 2018.

Aidha, Zuhrina. “Pengaruh motivasi Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.” Jurnal Jumantik 1, no. 1 (2016).

Aini, Yulfita. “Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan Terhadap Minat Mahasiswa Upp Berwirausaha”. Jurnal Ilmiah Cano Ekonomos. Volume 3. Number 1. Januari, 2015.

Arikunto, Suharsimi. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta, 2013.

Aziz, Abdul. Pengantar Manajemen dan Substansi Administrasi Pendidikan. Surabaya: Pena Salsabila, 2017.

Buchari, Alma. Pengantar Bisnis. Bandung: Alfabeta, 2010.

Buna’i. Penelitian Kualitatif. Pamekasan: Stain Pamekasan Press, 2008.

Christianingrum, dan Erita Rosalina. “pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausah.” Integrated Journal of Business and Economies (IJBE) 1, no. 1 (2017).

Fahmi, Reza, dan Tri Amanda. “Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa.” Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam 2, no. 1 (2017).

Febrianto. “Strategi Peningkatan Kewirausahaan Bagi Mahasiswa di Perguruan Tinggi”. Jurnal Bisnis Darmajaya. Volume 1. Number 1. Januari, 2015.

Gunawan, Imam. Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara, 2014.

Hariani, Cicik dan Yulianeu, “Analisis Faktor-Faktor yang Memperngaruhi Minat Berwirausaha pada Remaja Karang Taruna Wijaya Kusuma Kelurahan Kramas Kecamatan Tembalang Kota Semarang”. Jurnal Disprotek. Volume 9. Number 1. Januari, 2016.

Kamil, Mustofa. Model Pendidikan dan Pelatihan; Konsep dan Aplikasi. Diedit oleh M.Pd. Dr. Riduwan, M.B.A. Kesatu. Bandung: Alfabeta, 2012.

Kubais, M., dan M. Zeen. Menggerakkan Jiwa Entrepreneur. Yogyakarta: Gosyen Publishing, 2018.

Lutfi. “Pengelolaan Pembelajaran Kewirausahaan di Universitas Negeri Padang.” Jurnal Administrasi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang 1 (2016).

Madura, Tim Penyusun Kurikulum IAIN. Dokumen Kurikulum Program Studi pada Fakultas Ekonomi Bisnis Islam IAIN Madura. Pamekasan: IAIN Madura, 2017.

Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2014.

Mulyasa, H.E. Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara, 2017.

Rahmadi, Alif Nur. “Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha pada Mahasiswa Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Kediri”. Jurnal Ekonomi Universitas Kediri. Volume 1. Number 2. September, 2016.

Rahmawati. Bisnis Usaha Kecil Menengah; Akuntansi, Kewirausahaan, dan Manajemen Pemasaran. Yogyakarta: Ekuilibria, 2016.

Ramdhani, Nova Tiara, dan Ida Nurnida. “Pengaruh Mata Kuliah Kewirausahaan Terhadap Minat berwiarausaha Mahasiswa.” Jurnal Ecodomica 1, no. 1 (2017).

Rusdiana. Kewirausahaan Teori dan Praktik. Bandung: CV. Pustaka Setia, 2018.

Rosmiati dan Teguh Santosa Junias, Donny dan Munawar. “Sikap, Motivasi, dan Minat Berwirausaha Mahasiswa”. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan. Volume 17. Number 1. Maret, 2015.

Subanar, Harimurti. Manajemen Usaha Kecil. Yogyakarta: BPFE, 2009.

Sugiyono. Metodelogi Penelitian Kualitatif dan R&d. Bandung: Alfabeta, 2010.

Suharsaputra, Uhar. Metode Penelitian. Bandung: Refika Aditama, 2012.

Suherman, Eman. Desain Pembelajaran Kewirausahaan. Bandung: Alfabeta, 2010.

Terry, George R., dan Leslie W. Rue. Dasar-Dasar Manajemen. Jakarta: Bumi Aksara, 2016.

Widnyana, I Wayan, Sapta Rini Widyawati, dan G. Oka Warmana. “Pengaruh Pemberian Mata Kuliah Kewirausahaan dan Pelatihan Wirausaha Terhadap Minat Wirausaha Ekonomi Kreatif.” Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia 1, no. 1 (2018).

Wijaya, David. Pendidilkan Kewirausahaan. Yogyakarta: November, 2017.

Published
2020-06-08
How to Cite
Hadi, Saiful, and Dwi Anisa. 2020. “PENGELOLAAN PERKULIAHAN MATA KULIAH KEWIRAUSAHAAN DALAM MENINGKATKAN MINAT BERWIRAUSAHA MAHASISWA EBIS IAIN MADURA”. Re-JIEM (Research Journal of Islamic Education Management) 3 (1), 84-95. https://doi.org/10.19105/re-jiem.v3i1.3109.
Section
Articles