PENGEMBANGAN KETERAMPILAN MEMBACA PUISI DENGAN TEKNIK PERMODELAN PAR (PARTICIPATORY ACTION RESEARCH) PADA SISWA



Abstract
The purpose of this study is, First, to examine poetry reading skills in third grade students of Madrasah Ibtidaiyah in Kudus district. Secondly, developing poetry reading skills in MI III students in Kudus district. This research uses modeling techniques with PAR approaches and methods. The data obtained from various data collection techniques were analyzed using descriptive analysis. The results of this study showed that the development of modeling techniques was able to improve poetry reading skills in third grade MI students who became research sites. Through the development of this PAR modeling approach students are given examples in advance so that students can develop their poetry reading skills. The teacher's role in this research is as a facilitator as well as a student motivator to read poetry well. From the analysis, there was a finding that students' poetry reading skills improved after the application of modeling techniques in learning Indonesian, especially in poetry reading material. Based on the results of the study, it was concluded that, the development of modeling techniques can improve students' poetry reading skills.
Keywords: Development, PAR, Poetry Reading Skills
Downloads
References
Ahmadi, M. (1990). Keterampilan Berbahasa dan Apresiasi Sastra: Strategi belajar Mengajar.
Efendi, A. N., & Muttaqien, M. Z. (2017). EDUCATIONAL VALUES IN “HIKAYAT HANG TUAH” MALAY FOLKTALE. LEKSEMA: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 2(2), 131–143. https://doi.org/10.22515/LJBS.V2I2.646
Gusneli, G. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Puisi dengan Metode Demonstrasi Siswa Kelas XII Mia 3 Sman 1 Pekanbaru. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaan), 1(2), 217–222. https://pajar.ejournal.unri.ac.id/index.php/PJR/article/download/4591/4375
Komalasari, K. (2010). Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi. Refika Aditama.
Muhibbin, S. (2003). Psikologi Belajar. PT. Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, dan R&D. Alfabeta.
Suharsimi, Arikunto. (2005). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Kencana Prenada Media.
Tarigan, Djago. (2001). Pendidikan Keterampilan Berbahasa. Pusat Universitas Terbuka.
Ülker, Şen. (2016). Video Self-Modeling Technique that Can Be Used in Improving the Abilities of Fluent Reading and Fluent Speaking. International Education Studies, 9(11), 66–75. https://doi.org/10.5539/ies.v9n11p66
Yayu M. Binol, A. K. (2015). Peningkatan Kemampuan Membaca Puisi Melalui Teknik Pemodelan Siswa Kelas IV SDN 05 Bunobogu. Jurnal Kreatif Online, 5(4), 68–84. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/JKTO/article/view/3852
Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia menggunakan kebijakan Akses Terbuka (Open Access Policy) di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Jurnal Ghancaran memegang hak cipta dan memberikan hak jurnal untuk publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah
Ciptaan disebarluaskan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License yang memungkinkan orang lain untuk berbagi, menyalin, dan mendistribusikan kembali materi dalam media atau format apa pun, dan menyesuaikan, mencampur ulang, mengubah, dan mengembangkan materi bahkan untuk kepentingan komersial, selama mencantumkan kredit dan melisensikan ciptaan turunan di bawah syarat yang serupa. - Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi terbitan jurnal dari karya tersebut.
- Penulis diizinkan untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif).