Tantangan Implementasi Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Kurikulum Merdeka Belajar

  • Israwati Amir Tadris Bahasa Indonesia, Institut Agama Islam Negeri Ambon
  • Nursalam Nursalam Tadris Bahasa Indonesia, Institut Agama Islam Negeri Ambon
  • Irvan Mustafa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Institut Agama Islam Negeri Ambon
Abstract views: 2927 , PDF downloads: 2700
Keywords: Values, Pancasila student profile, Indonesian, Freedomto Learn

Abstract

The purpose of this study is to describe the implementation of the Pancasila student values ​​profile. This research is a qualitative research. The data sources of this research are teachers and books. The data collection techniques of this research are observation and documentation. The results of this study found that the lack of interest in students' reading is one of the challenges of the profile of Pancasila students' values ​​in learning Indonesian. Then, do not pay attention to the parents of students and do not understand understanding as a guardian of students. Furthermore, Indonesian language learning achievements are focused on developing language competencies, namely listening, speaking, reading, and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, D. N. F., Fadilah, A. A., Ningtyas, D. C., & Putri, S. N. (2021). Merdeka Belajar dalam Perspektif Hukum Indonesia. Indonesian Journal of Law and Policy Studies, 2(1), 66. https://doi.org/10.31000/ijlp.v2i1.4452
Ainia, D. K. (2020). Merdeka Belajar dalam Pandangan Ki Hadjar Dewantara dan Relevansinya bagi Pengembangan Pendidikan Karakter. Jurnal Filsafat Indonesia, 3(3), 95–101.
Albaburrahim, A. (2021). Pendidikan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Bahasa Indonesia di Pasca Pandemi pada Madrasah Aliyah An-Najah I Karduluk, Sumenep. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 130–141. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.5425
Anggraena, Y., & et.,al. (2020). Kajian Pengembangan Profil Pelajar Pancasila Edisi 1. Kepala Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Budi Wurianto, A. (2022). Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Sebagai Manifestasi dan Reaktualisasi Liberal Arts. Prosiding Samasta, 20–24.
Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1075–1090. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1279
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul - Jurnal Pendidikan, 6(1), 1–15.
Juliani, A. J., & Bastian, A. (2021). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Wujudkan Pelajar Pancasila. 9.
Kemendikbud. (2021). Paparan Profil Pelajar Pancasila. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.file:///E:/tugastugas%20pelatih%20ahli%202021/seputar%20kurikulum/paparan%20Profil%20Pelajar%20Pancasila.pdf
Kurniawaty, I., Faiz, A., & Purwati, P. (2022). Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5170–5175. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3139
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2014). Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber Tentang Metode-Metode Baru. Terjemahan Tjetjep Rohendi Rohidi. Universitas Indonesia (UI-Press).
Nabilah, V. Z., Mulyono, T., & Anwar, S. (2021). Gaya Bahasa Perulangan Dalam Novel Orang-Orang Biasa Karya Andrea Hirata dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia dI SMA. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 99–110. https://doi.org/10.19105/ghancaran.v2i2.3622
Nafisa, N. N., Kanzunnudin, M., & Roysa, M. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Dalam Novel Cinta Suci Zahrana Karya Habiburrahman El Shirazy. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 111–124. https://doi.org/10.19105/ghancaran.v2i2.3705
Ramdhani, I. S. (2020). Disrupsi Pembelajaran Bahasa Indonesia Menuju Merdeka Belajar Di Era Kenormalan Baru. 8(2), 12.
Riana, R., & Sugiarti, R. (2020). Penerapan Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Konsep Merdeka Belajar-Kampus Merdeka. 301–306. http://repository.usm.ac.id/files/proceding/A021/A021-20201225065132.pdf
Rosdiana. (2022). Penerapan Dunia Pendidikan dalam “Merdeka Belajar.” Jurnal MultidisiplinIlmuCahayaBintang Cemerlang. https://doi.org/10.31219/osf.io/8be25
Rusnaini, R., Raharjo, R., Suryaningsih, A., & Noventari, W. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2), 230. https://doi.org/10.22146/jkn.67613
Satria, R., Adiprima, P., Wulan, K. S., & Harjatanaya, T. Y. (2022). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. BSKAP Kemendikbudristek.
SK kepala BSKAP. (2022).Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. 1076.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Cetakan ke-18). Alfabeta.
Suhartono, O. (2021). Kebijakan Merdeka Belajar dalam Pelaksanaan Pendidikan di Masa Pandemi Covid-19. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1). https://doi.org/10.18860/rosikhun.v1i1.13897
Yamin, M., & Syahrir, S. (2020). Pembangunan Pendidikan Merdeka Belajar (Telaah Metode Pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1). https://doi.org/10.36312/jime.v6i1.1121
Yarsama, K. (2022). Urgensi Merdeka Belajar – Kampus Merdeka dalam Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia pada Abad Ke-21. http://repo.mahadewa.ac.id/id/eprint/1977/1/Urgensi%20Merdeka%20Belajar.pdf
Published
2022-12-05
How to Cite
Amir, I., Nursalam, N., & Mustafa, I. (2022). Tantangan Implementasi Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Kurikulum Merdeka Belajar. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 204-215. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.7587