Analisis Kebutuhan Bahan Bacaan Literasi Berorientasi Wisata Pesisir Mandangin untuk Siswa SMP sebagai Upaya Penguatan Literasi pada Era Merdeka Belajar

  • Afiyah Nur Kayati Universitas Trunojoyo Madura
  • Emy Rizta Kusuma Universitas Trunojoyo Madura
Abstract views: 423 , PDF downloads: 400
Keywords: Need analysis; literacy reading materials; tourism content; Mandangin coastal tourism.

Abstract

PISA results show that only a few Indonesian students have a high level of reading ability. These literacy competencies can be improved through the provision of child-friendly and contextual reading materials. One of the material content that is contextual and interesting for students is tourism content. This study aims to analyze the needs of literacy reading materials for students. The method used is literature study, questionnaires, and interviews conducted to Indonesian language teachers and students. The results of this study indicate that teachers and students hope that literacy reading materials are written with very rich material, have more new vocabulary, are presented in an interesting, contextual way, can strengthen character education, and can develop students' insight into the diversity of students, especially Mandangin coastal tourism which has not been widely used. known to the Indonesian people. Literacy reading materials oriented to the Mandangin coastal tourism object can also help schools and teachers in implementing tourism-based learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariasa, I. K. A., & Treman, I. W. (2018). Pemetaan Potensi Objek Wisata dengan Sistem Informasi Geografis di Kecamatan Nusa Penida Kabupaten Klungkung. Jurnal Pendidikan Geografi Undiksha, 6(2).
Asmaranty, P. Z., Hasanah, M., & Suwignyo, H. (2019). Pengembangan Buku Cerita Berseri dengan Tema Altruisme untuk Pembelajaran Cerita Rakyat. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(10), 1417–1426.
Dewayani, S., Kurniasari, A. F., Gf, M. L., & Aulia, F. T. (2021). Inspirasi Pembelajaran yang Menguatkan Literasi pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia untuk Jenjang Sekolah Menengah Pertama.
Dewi, D. A., Hamid, S. I., Annisa, F., Oktafianti, M., & Genika, P. R. (2021). Menumbuhkan Karakter Siswa melalui Pemanfaatan Literasi Digital. Jurnal Basicedu, 5(6), 5249–5257.
Dewi, I. A., Suardana, I. P. O., & Numertayasa, I. W. (2021). Pengembangan Bahan Bacaan Literasi Kelas Rendah dengan Memanfaatkan Cerita Folklor Bali. Jurnal Elementary: Kajian Teori Dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 53–59.
Fajari, M. N., Daeng, K., & Aj, A. A. (n.d.). Penulisan Bahan Bacaan Teks Eksplanasi Berbasis Potensi Lokal. Wahana Literasi: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1).
Iflaha, N. (2020). Program Literasi dalam Mengembangkan Wawasan Pengetahuan Siswa. Jurnal Kajian Islam Kontemporer (JURKAM), 1(1), 37–43.
Jehamat, L., Robot, M., & Keon, Y. F. (2021). Literasi Wisata Lamalera Lembata NTT dalam Upaya Peningkatan Kesejahteraan Masyarakat. Jurnal Penelitian Kesejahteraan Sosial, 20(1), 51–62.
Joyo, A. (2018). Gerakan Literasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Kearifan Lokal Menuju Siswa Berkarakter. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran), 1(2), 159–170.
Lubis, S. S. W. (2020). Membangun Budaya Literasi Membaca dengan Pemanfaatan Media Jurnal Baca Harian. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 9(1).
Maulidiya, L., & Hayati, M. (2020). Potensi dan Strategi Pengembangan Pariwisata di Pulau Mandangin Kabupaten Sampang. AGRISCIENCE, 1(2), 507–529.
Samsiyah, N., & Cahya, W. A. (2018). Analisis Tekstual dan Kontekstual dalam Bahan Bacaan Literasi Bahasa Jawa SD Kelas 4 di Kabupaten Madiun. Paramasastra: Jurnal Ilmiah Bahasa Sastra dan Pembelajarannya, 5(2).
Saraswati, C. D. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Keterampilan Membaca Anak dalam Memahami Isi Bacaan.
Tantri, A. A. S. (2017). Hubungan antara Kebiasaan Membaca dan Penguasaan Kosakata dengan Kemampuan Membaca Pemahaman. ACARYA PUSTAKA: Jurnal Ilmiah Perpustakaan Dan Informasi, 2(1).
Winaryati, E., Handarsari, E., & Fathurohman, A. (2012). Analisis Pengembangan Model Pembelajaran "Wisata Lokal” pada Pembelajaran Sains. PROSIDING SEMINAR NASIONAL & INTERNASIONAL, 1(1).
Published
2022-11-28
How to Cite
Afiyah Nur Kayati, & Kusuma, E. R. (2022). Analisis Kebutuhan Bahan Bacaan Literasi Berorientasi Wisata Pesisir Mandangin untuk Siswa SMP sebagai Upaya Penguatan Literasi pada Era Merdeka Belajar . GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 35-46. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.7446