Pemanfaatan Media Pembelajaran Digital dalam Pembelajaran Menulis Puisi di Era Merdeka Belajar

  • Anisa Ulfah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Islam Darul Ulum
  • Lailatul Fitriyah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Islam Darul Ulum
  • Nur Zumaisaroh Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Islam Darul Ulum
  • Elena Jesica Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Islam Darul Ulum
Abstract views: 823 , PDF downloads: 957
Keywords: Digital learning media, Poetry writing skills, Kurikulum Merdeka

Abstract

Learning to write poetry is one of the learning outcomes in a merdeka curriculum taught in VIII grade. Students are expected to be able to express their ideas and feelings through concise and beautiful language, according to the characteristics of poetry. The purpose of this research is to describe the use of digital learning media in learning to write poetry. This research was conducted through qualitative research methods with a descriptive presentation. The data for this research is in the form of teaching modules, observation sheets, and students' poetry works. Teaching modules and observation sheets are analyzed to explain the use of digital learning media in the learning process. Students' poetry works were analyzed according to the guidelines for poetry writing assessment criteria. The results of the study show that the average score obtained by students has increased through the use of digital learning media. The skills developed in learning to write poetry include the suitability of the title or theme with the content, diction, style of language, rhyme, and meaning of the poem. The learning media used by educators include the Quizziz platform, poetry anthology, YouTube channels, PowerPoint, and Instagram. These media can be used optimally because they complement each other in any poetry-writing learning activity. Thus, the use of digital learning media can provide insight and experience for students to got a quality learning experience in learning to write poetry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aji Saputra, M. R., Gede Agung, D. A., & Efendi, A. N. (2022). Nilai Budaya dan Historis Bangunan Museum Keraton Sumenep sebagai Muatan Karakter Profil Pelajar Pancasila. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 14–34.

Alatas, M. A., Romadhon, S., Efendi, A. N., & Zahroh, F. (2023). Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Mahasiswa IAIN Madura: Teknik dan Strategi Pengelolaan Kelas Praktik Platform Merdeka Belajar. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 352–360.

Aksyah, W. O. S. (2018). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Puisi pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia melalui Media Gambar. Jurnal Ideas, 04(01), 1–6.

Anggriani, L., Sutrimah, S., & Hasanudin, C. (2020). Analisis Keterampilan Menulis Puisi dengan Menggunakan Kolaborasi Metode SSCS dan Media Audio Visual. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6(2).

Arviyana, M., Syahrul, R., & Tessyalina. (2017). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Audiovisual terhadap Keterampilan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VII SMP Negeri 12 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 183–191.

Azizah, A. (2015). Pembelajaran Menulis Puisi dengan Memanfaatkan Teknik Brainwriting pada Peserta Didik SD/MI Kelas V. Jurnal Ilimiah Pendidikan Dasar, II(2).

Badan Standar Kurikulum dan Asesmen Pembelajaran. Salinan Keputusan Kurikulum Merdeka Belajar, 42 Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan (2022).

Batubara, H. H. (2021). Media Pembelajaran Digital. Bandung: Rosdakarya.

Fransori, A. (2017). Analisis Stilistika pada Puisi Kepada Peminta-Minta Karya Chairil Anwar. Deiksis, 9(01), 1.

Fujiawati, F. S., & Raharja, R. M. (2021). Pemanfaatan Media Sosial (Instagram) sebagai Media Penyajian Kreasi Seni dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Kajian Seni, 6(1), 32–44.

Handayani, B., Widjodoko, & Robiansyah, F. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menulis Puisi serta Implikasinya dalam Pengajaran Bahasa di Kelas IVA SD Negeri Banjarsari 5 Tahun Ajaran 2018/2019. Kalimaya, 7(2), 1–10.

Hasanah, D. U., Achsani, F., & Akbar Al Aziz, I. S. (2019). Analisis Penggunaan Gaya Bahasa pada Puisi-Puisi Karya Fadli Zon. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 5(1), 13.

Kosasih, E. (2012). Dasar-Dasar Keterampilan Bersastra. Bandung: Yama Widya.

Martha, N. U., & Krisnawati, V. (2020). Keterampilan Menulis Puisi pada Siswa Kelas VIII C SMP Negeri 6 Purwokerto. In Prosiding Seminar Nasional dan Call for Papers (p. 448). Purwokerto: Universitas Jenderal Soedirman.

Mursini. (2002). Model Pembelajaran Menulis, 1–12.

Nafiah, A. (2018). Model-Model Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD MI. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media Group.

Nurgiantoro, B. (2013). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.

Nursalim, M., & Naqiyah, N. (2020). Media Bimbingan dan Konseling. Surabaya: Unesa University Press.

Pattiapon, M., Somelok, G., & Tabelessy, N. (2020). Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 8 Ambon. Jurnal Mirlam, 1(1), 63–72.

Prayitno, H. W. (2013). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Menggunakan Teknik Inkuiri dan Latihan Terbimbing. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2).

Tarmizi. (2013). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Siswa dengan Teknik Pemodelan di Kelas VIIID SMP Negeri 19 Kota Bengkulu. Universitas Bengkulu.

Tohir, M. (2020). Buku Panduan Merdeka Belajar-Kampus Merdeka.

Triningsih, D. E. (2018). Diksi (Pilihan Kata). Klaten: Macanan Jaya Cemerlang.

Ulfah, A. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Untuk Pembelajaran Menulis Teks Cerpen. Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 4(1), 1–18.

Ulfah, A. (2019). Teaching Material Development of Bahasa Indonesia Course as a Way to Develop the Lectures’ Professional Development. KnE Social Sciences, 3(10), 532.

Ulfah, A. (2020). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia di Masa Pandemi. Prosiding Seminar Nasional Bahasa dan Sastra …, (4), 410–423.

Ulfah, Anisa, Zumaisaroh, N., Fitriyah, L., & Jesica, E. (2022). Model Pembelajaran Literacy Circle sebagai Inovasi Pembelajaran Menulis Puisi di Era Merdeka Belajar. Jurnal Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Special Ed, 216–229.

Waluyo, H. J. (2008). Pengkajian dan Apresiasi Puisi. Salatiga: Widya Sari Press.

Wirawan, G. (2017). Analisis Struktural Antologi Puisi Hujan Lolos di Sela Jari Karya Yudhiswara. JP-BSI (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(2), 39.

Published
2023-07-26
How to Cite
Ulfah, A., Fitriyah, L., Zumaisaroh, N., & Jesica, E. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Digital dalam Pembelajaran Menulis Puisi di Era Merdeka Belajar. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1), 42—57. https://doi.org/10.19105/ghancaran.v5i1.7914
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)