Metode Role Playing untuk Meningkatkan Kemampuan Dialog Bahasa Jawa pada Siswa Kelas VIII

  • Suryani SMP Negeri 10 Jember
  • Yuna Irasari Kusuma SMP Negeri 10 Jember
Abstract views: 304 , PDF downloads: 342
Keywords: Java language; Dialogue ability; Role playing Method

Abstract

Innovative learning is a challenge for teachers today. Learning does not only convey material but involves students to play an active role during the learning process. This study aims to analyze the role-playing method to improve students' Javanese dialogue skills. This research was conducted at Junior High School 10 Jember with the research subjects is Eighth grade students. This research is classroom action research with quantitative description. Action research stages refer to Kemmis and Taggart, namely the spiral form of the cycle including Planning, Action, Observation, and Reflection. Based on the research, it can be concluded that 1) learning management from cycle I to cycle III has increased to 92.70%. And from the average aspect observed, it obtained a score of 44.5, 2) student activities in the Javanese language learning process, the teacher's activities during learning with an action research model using the role-playing method, 3) students' dialogue ability increased to 92.86% so that the role-playing learning strategy had a positive impact on improving students' dialogue skills.


Downloads

Download data is not yet available.

References

Aribowo, E. K. (2018). Digitalisasi Aksara Jawa dan Pemanfaatannya sebagai Media Pembelajaran bagi Musyawarah Guru Mata Pelajaran Bahasa Jawa SMP Kabupaten Klaten. Warta LPM, 21(2), 59–70.

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Asfuri, N. B., & Ambarsari, R. Y. (2018). Pengaruh Penerapan Model Cooperative Learning Tipe Role Playing dan Jigsaw Terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Jawa Krama Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SD Kecamatan Boyolali. Jurnal Mitra Swara Ganesha, 5(2).

Bonvillain, N. (2019). Language, culture, and communication: The meaning of messages. Rowman & Littlefield.

Ellis, D. G. (1999). From Language to Communication. In From Language To Communication. Routledge.

Hou, H.-T. (2012). Analyzing the learning process of an online role-playing discussion activity. Journal of Educational Technology & Society, 15(1), 211–222.

Jarvis, L., Odell, K., & Troiano, M. (2002). Role-playing as a teaching strategy. Strategies for Application and Presentation, Staff Development and Presentation.

Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2018). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Inovasi Pembelajaran. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 3(2), 373–390.

Magdalena, M. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Jawa Siswa Kelas V SDN Kedunggaleng Melalui Model Pembelajaran Role Playing. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 1(1), 11–20.

Mahardika, S., & Setyaningrum, F. (2020). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar pada Pembelajaran Bahasa Jawa Kelas V SD Muhammadiyah Bausasran II Yogyakarta. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 3(3), 251–259.

Masruroh, A., Dhieni, N., & Karnadi, K. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Bahasa Jawa Melalui Bermain Peran terhadap Perilaku Sopan Santun Anak. Indonesian Journal of Educational Counseling, 4(1), 21–30.

Mulyana. (2006, July). Menjadikan Bahasa Jawa sebagai Mata Pelajaran Favorit Mengapa Tidak? (Evaluasi Pembelajaran Bahasa Jawa Saat Ini). Kongres Bahasa Jawa IV.

Pristiyan, Y. F. A. G. (2010). Kesulitan Belajar Siswa Kelas VII pada Mata Pelajaran Bahasa Jawa (Studi Kasus di SMP Negeri 2 Magelang). Universitas Negeri Semarang.

Rahyono, F. X. (2003). Intonasi Ragam Bahasa Jawa Keraton Yogyakarta Kontras Deklarativitas, Introgativitas, dan Imperativitas.

Rinaldi, I. M. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Dialog Sederhana Sesuai Unggah-Ungguh Bahasa Jawa dengan Menggunakan Metode Role Playing. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(2), 98–105.

Sani, R. A. (2013). Inovasi pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Stephen Kemmis, S. K., & Robin McTaggart, R. M. (2014). The Action Research Planner: Doing Critical Participatory Action Research. Springer.

Subakti, H., Watulingas, K. H., Haruna, N. H., Ritonga, M. W., Simarmata, J., Fauzi, A., Ardiana, D. P. Y., Rahmi, S. Y., Chamidah, D., & Saputro, A. N. C. (2021). Inovasi Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Syafa’ati, Y. (2011). Kesulitan Belajar Siswa Berdasarkan Analisis Hasil Ulangan Harian Bahasa Jawa Kelas VIII E SMPN 1 Lebaksiu Semester Genap Tahun 2010/2011. Universitas Negeri Semarang.

Wahyuni, R., Utami, C., & Husna, N. (2016). Pengaruh Model Role Playing Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa pada Materi Fungsi Komposisi Kelas XI SMA Negeri 6 Singkawang. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 1(2), 81–86.

Wiyoto, A. (2015). Peningkatan Motivasi dan Prestasi Belajar Bahasa Jawa pada Siswa Kelas IX-D MTSN Kampak Trenggalek Menerapkan Pembelajaran dengan Multi Metode. Jurnal Pendidikan Profesional, 4(2).

Yulianto, A., Nopitasari, D., Qolbi, I. P., & Aprilia, R. (2020). Pengaruh Model Role Playing Terhadap Kepercayaan Diri Siswa pada Pembelajaran Matematika SMP. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 3(1), 97–102.

Published
2022-01-24
How to Cite
Suryani, & Irasari Kusuma , Y. (2022). Metode Role Playing untuk Meningkatkan Kemampuan Dialog Bahasa Jawa pada Siswa Kelas VIII. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 214-224. https://doi.org/10.19105/ghancaran.v3i2.4826
Section
Articles