PROBLEM KEDISIPLINAN MAHASISWA PROGRAM STUDI MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM DALAM KULIAH DARING MENGHADAPI PANDEMIK CORONA VIRUS DESEASE-2019 DI FAKULTAS TARBIYAH INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI MADURA
Abstract
Discipline character should be created from all aspects of the activities carried out, including the discipline in following lecture activities carried out online by students of the Islamic Education Management Study Program at IAIN Madura. This research includes a qualitative approach with a descriptive type, the results of the study show that: first, the strategies used to discipline students in online lectures include clarifying pre-course contracts or course objectives, providing subject matter with the discussion method, giving assignments as material to evaluate the material presented and collecting tasks using deadlines. The two supporting factors are so that discipline in online lectures includes communication tools such as cellphones, laptops, and other applications as a medium for conveying information between students and lecturers, and the three inhibiting factors are not facilitated by internet networks and internet quota packages that are owned and the absence of tools. Other communications and solutions that should be provided are buying internet quotas and using Wi-fi and IAIN Madura providing a learning system with the IAIN Madura e-learning website.
Downloads
References
Adisuwingnjo, Supriatna. Panduan Pembelajaran Daring Dalam Rangka Menghadapi Pandemik Covid-19. Malang: Politeknik Negeri. 2020.
Afrizal. Metode Penelitian Kualitatif Sebuah Upaya Mendukung Penggunaan Oenelitian Kualitatif Dalam Berbagai Disiplin Ilmu. Jakarta: Raja Wali Pers. 2015
Agustino, Eko Dano. Memahami Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Calpulis. 2015
Andrian. “Upaya Pembinaan Fisik dan Mental (Pem) Dalam Membangun Kedisiplinan Siswa di SMK PGRI 3 Cimahi”. Jurnal Untirta Civic Education. Vol 2. No 1. Desember 2017. ISSN. 2541-6693
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian. Jakarta. Rineka Cipta. cet 15. 2013.
Astuti, Puji. Blended Learning Syarah Bagaimana Penerapan dan Persepsi Mahasiswa, Jurnal Gantang. vol iv. No 2. eISSN 2548-5547. p ISN 2503-0011.
Bilfaqih, Yusuf. Esensi Pengembangan Pembelajaran Daring. Yogyakarta: Deepublish, 2015
Bungin, Burhan. Penelitian Kualitatif. Jakarta: Renada Media Group. Cet ke 6. 2012.
Djumingin, Nengsih Sulastri. Strategi dan Aplikasi Model Pembelajaran Inovatif Bahasa dan Sastra. Makassar: Badan Penerbit UNM Makassar. 2016.
Efendi, Yosep. Penguatan Karakter Mandiri Disiplin Kerja Sama Kreatif (“Mari Kerja Kreatif) Melalui Lesson Study Pada Pembelajaran Teknologi Sepeda Motor. Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif. Volume 1. Nomor 1. November 2018.
Erwinsyah, Alfian. Manajemen Pembelajaran Dalam Kaitannya peningkatan Kualitas Guru, Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Volume 5. Nomor. 1 Februari 2017
Gulo. Metodologi Penelitia., Jakarta: Gramedia Widia Sarana. 2002.
Hadayani, Lina. Keuntungan, Kendala dan Solusi Pembelajaran Online Selama Pandemik Covid-19 Studi Eksploratif SMPN 3 Kudus, Jurnal Jemar. Volume 1. Nomor 2. Juli 2020.
Huberman, Amchael Miles B Matthe. Qualitatife data analysis. America: Sage Publications. 2014.
Junaidi, Aris Nizam. Panduan Pembelajaran Daring Bagi Mahasiswa Dengan Disabilitasi Netra 2020. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi. 2020.
Khasanah, Uswatun dan Ayu Ratu Dian. Pendidikan Dalam Masa Pandmei Covid-19. Jurnal Sinestesia. Vol 10. No 1. April 2020.
Kusnayat, Agus. Pengaruh Teknolgi Pembelajaran Kuliah Oline Diera Covid-19 dan Dampaknya Terhadap Mental Mahasiswa, Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran. Volume 1. No 2. Juni 2020.
Moleong, J. Lexy. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya. cet 35. 2016.
Mulyasa. Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta. Bumi Aksara. Cetakan ke 6. Agustus 2018.
Mustofa, Dikkil Muhammad, dkk. “Formulasi Model Perkuliahan Darimg Sebagai Upaya Menekan Disparitas Kualitas Perguruan Tinggi”. Jurnal of Information Tecnology. Vol 1. No 2. 2019. Isn151-160.
Novita, Lina. Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Sisplin Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar. Volume 02. Nomor 01. Maret 2019.
Omery, Nopan. Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Manajer Pendidikan. Volume 9. No 3. Juli 2015.
Pangondian, Andriyanto Roman. Faktor-Faktor yang Memepengaruhi Kesusksesan Pembelajaran Daring dalam Revolusi Industri 4.0. Seminar Nasional Teknologi Komputer & Sains (SAINTEKS). ISBN 978-602-52720-1-1.
Pebriyanti, Diah Putu. Keunggulan Dan Kelemahan Menggunakan Metode Pembelajaran Elearning. Ganisha University of Education. April 2020.
Pratiwi, Windiyani Ericha. Dampak Covid-19 Terhadap Kegiatan Pembalajaran Online di Sebuah Perguruan Tinggi Kristen di Indonisia. Artikel Perspektif Ilmu Pendidkan. Volume 34,. Issue 1. April 2020.
Purhantara, Wahyu. M. Metode Penelitian Kualitatif untuk Bisnis. Yogyakarta: Graha Ilmu. 2010.
Purnomo, Halim. Pendidikan Karakter Islami Pada Onnline Class Managamenet Di Sma 7 Muhamamdiayh Yogyakarta Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Tarbiyatuna, Vol 11. No 1. 2020.
Purwanto, Agus, dkk. “Studi Eksploratif Dampak Pandemi Covid 19 Terhadap Proses Pemeblajaran Online di Sekolah Dasar”, Jurnal Of Education Psycology and Conseling, Volume 2. Nomor 1. 2020. Issn Online: 2716-4446.
Racoo. Metode Penelitian Kualitatif Jenis, Karakteristik, dan Keunggulannya. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana. 2010.
Rahman, Faitkhur. Peran Pendiidik dalam Pembinaan Disiplin Siswa di Sekolah/Madrasah. Artikel Arobiyah. 04 Januari 2018.
Rahmat, Nur. Pembentukan Karakter Disiplin Siswa Melalui Guru Kelas di SD Negeri 3 Rejosari Kabupaten Oku Timur. Jurnal Manajemen Kepemimpinan dan Supervisi Pendidikan, Volume 2. No. 2 Desember 2017.
Rofiatun, and Mohammad Thoha. "MANAJEMEN PEMBINAAN KEDISIPLINAN SANTRI DALAM MENGIKUTI KEGIATAN KEAGAMAAN DI PONDOK PESANTREN NURUS SHIBYAN AMBAT TLANAKAN PAMEKASAN." re-JIEM (Research Journal of Islamic Education Management) 2, no. 2 (2019): 278-287.
Roikan, Aminah. Pengantar Metode Penelitian Kualitatif Ilmu Politik. Jakarta: Kencana. cet 1. Januari 2019.
Safira, Holmi Nabil, dkk. Persepsi Mahasiswa Terhadap Perkuliahan Daring Sebagai Sarana Pembelajaran Selama Masa Karantina Covid 19. Jurnal Bisnis dan Kajian Strategi Manajemen. Volume 4. No. 1. 2020. ISSN : 2614-2147.
Setiawan, Rifqi Adib. Lembar Kegiatan Literasi Saintifik Untuk Pembelajaran Jarak Jauh Topik Penyakit Corona Virus 2019 (coovid 19). Jurnal Edukatif. Vol. 2. Nomor 1. April 2020
Siswanto, Aris Victorianus. Strategi dan Langkah-Langkah Penelitian. Yogyakarta: Graha Ilmu. 2012
Sugiyono. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta. 2017.
Suradi. Pembentukan Karakter Siswa Melalui Penerapan Disiplin Tata Tertib Sekolah. Jurnal Riset dan Konseptual. Volume 2. Nomor 4. November 2017
Surjono, Dwi Herman. Membangun Course Elerning Berbasis Moodle. Yogyakarta. UNY Press. 2010.
Syamsuddin, dkk. Metode Penelitian Pendidikan Bahasa. Bandung: Remaja Rosdakarya. cet 4. 2011.
Warsidi, Editor Eicmann Chaerul. Membangun Disiplin dalam Mendidik. CV Putra Setia, 2011.
Wedi, Restu Kartiko. Asas Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Graha Ilmu. 2010.
Wibowo, Agus. Manajemen Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Cet ke 2. Juni 2016
Widarto. Model Pembelajaran Cooperative Learning on Project Work. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2017
Wijaya, Hengki. “Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Karakter Berbasis Media Sosial”. 17 Februari 2019
Yuda, Abi Seno. Persepsi Mahasiswa Terhadap Pelaksanaan Elearning dalam Mata Kuliah Manajemen Sistem Informasi Mahasiswa Jurusan Teknologi Pendidikan Uneversitas Negeri Malang, Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan. Vol 2. No. 3. Agustus 2019.
Zamzam Fakhri Firdaus. Aplikasi Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Grup Penerbit Utama. 2018.
Copyright (c) 2020 re-JIEM (Research Journal of Islamic Education Management)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to copy and redistribute the material in any medium or format with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal and also allows to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially with contributions under the same license as the original.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.