PENINGKATAN KEMAMPUAN GURU DALAM MEMBUAT RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (RPP) TEMATIK 1 HALAMAN MELALUI WORKSHOP DARING DENGAN VARIASI MODEL JIGSAW DI UNIT PELAKSANA TEKNIS DAERAH (UPTD) SEKOLAH DASAR (SD) NEGERI GENTENG 2 BANGKALAN

  • Zainal Arifin UPTD SDN GENTENG 2
Abstract views: 1171 , PDF downloads: 829
Keywords: Teacher skills, online workshops, jigsaw models

Abstract

This research is a school action research with the main instrument being the task of making 1-page thematic lesson plans. There are 2 coaching cycles and the results of the study show that the teacher's ability to make 1-page thematic lesson plans can be improved through online workshops with variations of the jigsaw model. This is evidenced in the implementation of school action research which consists of 2 cycles showing an increase from cycle I to cycle II based on the results of assignments carried out in making thematic lesson plans, namely from 7 teachers there are 3 teachers or 42.86% in the low category, every 2 teachers or 28.57% in the medium and high categories. After the second cycle was carried out, the data obtained from the teacher's ability to make 1-page thematic lesson plans as follows that there were no teachers in the low category, 1 teacher or 14.28% in the medium category, and 6 teachers or 85.71% in the high category, therefore the cycle was stopped, because it has reached the expected success indicator, which is more than 75% in the high category. Teachers should continue to improve their competence in making 1-page Thematic lesson plan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anas. “Workshop Dan Jenisnya.” Makalah (Online), 2012. http://anasaff.blogspot.com/2012/08/workshop-dan-jenisnya.html.
Anngi St Anggari, Afriki, Dara Retno dkk. Peduli Terhadap Makhluk Hidup. Buku Tematik Terpadu Siswa Kelas IV. Edisi Revisi 2016. Jakarta: Kemendikbud, 2016.
Arfiyadi. “Model- Model Pembelajaran Kooperatif,” 2012. http://modelpembelajarankooperatif.blogspot.co.id/2012/08/jigsaw.html.
Darmadi, Hamid. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta, 2011.
Dharma, Surya. Identifikasi Masalah Kepengawasan; Modul Untuk Pengawas. Jakarta: Ditjen PMPTK, 2008.
Harsono. “Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Penggunaan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Untuk Pembelajaran Melalui Workshop Dengan Variasi Model Jigsaw Di Guslah 3 Kecamatan Konang Kabupaten Bangkalan.” Penelitian Tindakan Sekolah Pengawas UPTD Konang Kabupaten Bangkalan. Bangkalan, 2015.
Haryanto. “Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw.” Makalah (Online), 2012. http://belajarpsikologi.com/model-pembelajaran-kooperatif-jigsaw.
Kurikulum 2013 Sekolah Dasar Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Lie, Anita. Cooperative Learning :Mempraktikkan Cooperative Learning Di Ruang-Ruang Kelas. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia, 2008.
Mashud, Abu. “RPP Satu Halaman/Lembar SD/MI Kelas 1,2,3,4,5 Dan 6.” Artikel online, 2020. https://dewanguru.com/2020/01/22/rpp-satu-halaman-lembar-sd-mi-kelas-12345-dan-6/.
Mubah, Hilmi Qosim. “PSIKOMANAJERIAL PERSONALIA PENDIDIKAN; MENGKONSTRUKSI PRODUKTIVITAS KERJA PERSPREKTIF IDENTIFIKASI KEMATANGAN PERSONAL.” AL-FIKRAH: Jurnal Studi Ilmu Pendidikan Dan Keislaman 2, no. 2 (2019). https://www.jurnal.alhamidiyah.ac.id/index.php/al-fikrah/article/view/57.
Muhari. Meningkatkan Kemampuan Guru Kelas V dan VI dalam Menyusun Tes Hasil Belajar Akhir Semester Melalui Workshop di Gugus Sekolah I Kecamatan Kamal Kabupaten Bangkalan Tahun 2013. Penelitian Tindakan Sekolah. Tidak diterbitkan: Pengawas UPTD Pendidikan di Kecamatan Kamal Kabupaten Bangkalan. 2013.
Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah
Permendikbud Nomor 160 Tahun 2014 tentang Pemberlakuan kurikulum tahun 2006 dan kurikulum 2013.
Sadiman, Rahardjo, Haryono, Raharjito. Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Bandung: Tarsito, 2010
Sardiman. Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers, 2014.
Silberman, Melvin L. Active Learning 101 Stategi Pembelajarn Aktif. Yogyakarta: Yappendis, 2002.
Wahidmurni. “RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN: RPP 1 LEMBAR.” Malang, 2019. http://repository.uin-malang.ac.id/5377/1/5377.pdf.
Tim Dirjend PMPTK. Penelitian Tindakan Sekolah. Bahan Belajar Mandiri Kelompok Kerja Pengawas Sekolah. Jakarta: Ditjend PMPTK, 2009.
Undang – Undang RI No 20 Tahun 2003 tentang Sisdiknas.
Yusuf, Mohammad. “PENINGKATAN KEMAMPUAN GURU DALAM MENENTUKAN KRITERIA KETUNTASAN MINIMAL (KKM) MELALUI WORKSHOP DI UPTD SDN BANDA SOLEH 1 KECAMATAN KOKOP KABUPATEN BANGKALAN TAHUN 2019.” Re-JIEM (Research Journal of Islamic Education Management) 2, no. 1 (2019). https://doi.org/https://doi.org/10.19105/re-jiem.v2i1.2456.
Published
2020-12-31
How to Cite
Arifin , Zainal. 2020. “PENINGKATAN KEMAMPUAN GURU DALAM MEMBUAT RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (RPP) TEMATIK 1 HALAMAN MELALUI WORKSHOP DARING DENGAN VARIASI MODEL JIGSAW DI UNIT PELAKSANA TEKNIS DAERAH (UPTD) SEKOLAH DASAR (SD) NEGERI GENTENG 2 BANGKALAN”. Re-JIEM (Research Journal of Islamic Education Management) 3 (2), 201-15. https://doi.org/10.19105/re-jiem.v3i2.4722.
Section
Articles