Analisis Kesalahan Perubahan Bunyi Bahasa Indonesia pada Tuturan Mahasiswa BIPA Tingkat Pemula di Universitas Muhammadiyah Malang


Abstract
This study aims to describe the form of sound change symptoms and the factors that cause sound changes. This study uses a descriptive qualitative approach. The research data is based on learning speaking skills for 9 meetings from 12 meetings with a duration of 30 minutes. The source of research data is based on the results of Zoom video recordings of the speaking learning process for BIPA students at the beginner level, totaling 1 student from Egypt and 2 students from Uzbekistan. The data collection technique used is the technique of recording, listening, and taking notes. The data analysis used is error analysis. The results obtained were found data forms of assimilation changes, data forms of vocal modifications, data forms of anapticsis sound epenthesis, data forms anapticsis sound paragog, data forms zeroization of syncope sounds, data forms zeroization of apocope sounds, data forms monophthong changes, lenisi form data. The factors that cause changes in sound assimilation, vocal modification, anaptiksis, zeroization, monophthong, and lenisi, so that educators can provide special training to students from Egypt and Uzbekistan in learning speaking skills. The impact of these sound changes resulted in differences in meaning and improper pronunciation.
Downloads
References
Adityarini, I. A. P., Pastika, I. W., & Sedeng, I. N. (2020). Interferensi Fonologi pada Pembelajar BIPA Asal Eropa di Bali. Aksara, 32(1), 167–186.
Agustina, T., & Oktavia, W. (2019). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Bahan Ajar Kelas Menyimak Program BIPA IAIN Surakarta. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 60–70.
Akhyaruddin, Harahap, E. P., & Yusra, H. (2020). Bahan Ajar Fonologi.
Arwan, M. S. (2019). Bunyi Kata Serapan Keagamaan dari Bahasa Arab ke dalam Bahasa Jawa. Tarling: Journal of Language Education, 3(1), 93–113.
Asih, R., Miftahuddin, A., & Elmubarok, Z. (2020). Analisis Kesalahan Fonologi dalam Keterampilan Membaca Teks Berbahasa Arab Siswa Kelas XI SMA Islam Sultan Agung 1 Semarang. Jurnal of Arabic Learning and Teaching, 9(2), 123–137.
Mainora, L. (2018). Analisis Perubahan Bunyi Bahasa dalam Esai Pemelajar BIPA Timor Leste. Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kemendikbud, 1–16.
Marsono. (1989). Fonetik. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press,.
Mutoharoh, Sulaeman, A., & Goziyah. (2018). Interferensi Morfologi dalam Karangan Narasi Mahasiswa Thailand Semester IV Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP Universitas Muhammadiyah Tangerang. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 1(1), 84–97.
Muzaki, H., & Darmawan, A. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa Lisan pada Kanal Youtube Fouly. Metalingua, 7(1), 55–62.
Nasution, S., Fithriani, R., Syahnan, M., Harahap, I., . S., & Qarni, W. (2019). A Contrastive Analysis of Indonesian and Arabic Phonetics. KnE Social Science, 722–732.
Nurwicaksono, B. D., & Amelia, D. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia pada Teks Ilmiah Mahasiswa. AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 138–153.
Pangesti, F. (2018). Perubahan Bunyi Bahasa Jawa: Kajian Linguistik Diakronis Bahasa Jawa Kawi-Jawa Baru. Prosiding SENASBASA (Seminar Nasional Bahasa dan Sastra), 3, 130–138.
Pansuri, H. (2017). Interferensi Fonologis Penutur Indonesia Berbahasa Arab dan Sebaliknya (Analisis Kontrastif Fonologis). Al-Ihda’: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 1–20.
Rafkahanun, R. (2021). Analisis Kesalahan Fonologis dalam Keterampilan Berbicara Pembelajar BIPA di Pusat Studi Indonesia Ismailia Mesir. Madah: Jurnal Bahasa dan Sastra, 12(1), 78–87.
Sengkala, I., & Samigov, B. (2019). Bahasa Uzbek Bahasa Sahabatku. Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan, Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Suciyatmi, F., F, A. F., & Ambarwati, A. (2022). Kesalahan Logika dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Pemelajar Jepang BIPA Tingkat A1. BASA Journal of Language & Literature, 2(1), 23–31.
Thoyip, T. & Hamidah, H. (2017). Interferensi Fonologis Bahasa Arab “Analisis Kontrastif Fonem Bahasa Arab terhadap Fonem Bahasa Indonesia pada Mahasiswa Universitas Al Azhar Bukan Jurusan Sastra Arab.” Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 4(2), 63–71.
Triyanasari, F. (2016). Proses Perubahan Bentuk Kata dalam Tuturan Siswa Ar-Rohcmah Kwrang Banjar, Purbalingga Pasa Semester Satu Tahun Pelajaran 2015-2016. Revista CENIC. Ciencias Biológicas, 152(3), 28.
Wahba, K. M., Taha, Z. A., & England, L. (2013). Handbook for Arabic language teaching professionals in the 21st century. In Handbook for Arabic Language Teaching Professionals in the 21st Century.
Copyright (c) 2023 GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia menggunakan kebijakan Akses Terbuka (Open Access Policy) di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Jurnal Ghancaran memegang hak cipta dan memberikan hak jurnal untuk publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah
Ciptaan disebarluaskan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License yang memungkinkan orang lain untuk berbagi, menyalin, dan mendistribusikan kembali materi dalam media atau format apa pun, dan menyesuaikan, mencampur ulang, mengubah, dan mengembangkan materi bahkan untuk kepentingan komersial, selama mencantumkan kredit dan melisensikan ciptaan turunan di bawah syarat yang serupa. - Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi terbitan jurnal dari karya tersebut.
- Penulis diizinkan untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif).