Penguatan Literasi Informasi pada Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi melalui Media Pembelajaran Berbantuan Teknologi

  • Nelita Indah Islami UPI Bandung
  • Andoyo Sastromiharjo UPI Bandung
  • Khaerudin Kurniawan UPI Bandung
Abstract views: 249 , PDF downloads: 256
Keywords: Technology, Information Literacy, Explanatory Text

Abstract

The purpose of this article is to review the important role of technology-assisted learning media in improving students' information literacy which in this context is in learning to write explanatory texts. The approach used in this research is a literature review. A literature review is a way to assess and critically examine a body of knowledge, concepts, or findings from various previously written sources or findings from previously written sources. The results and discussion in this article contain four discussions that centrally discuss the use of technology-assisted learning media in improving information literacy in learning to write explanatory texts. The conclusion resulting from this research is that the use of technology-assisted media can be used as a learning media innovation and can have a positive influence in improving information literacy in terms of improving the ability to access information and evaluate the quality of information.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adam Steffi & Muhammad Taufik Syastra. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X Sma Ananda Batam. CBIS Journal, Volume 3 No 2: 79.
Alatas, M. A. (2019). Media Pembelajaran Bahasa Indonesia (H. A. Ghazali (ed.)). CV. Madza Media. http://repository.iainmadura.ac.id/id/eprint/327
Alatas, M. A. (2021). Record Slide Show PowerPoint sebagai Alternatif Media Pembelajaran Audio Visual pada Pascapandemi. 1–15. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.5273
Alatas, M. A., & Albaburrahim. (2021). Penggunaan Teknik Modelling Digital untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Puisi. Jurnal Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 6(2), 177–192. https://doi.org/https://doi.org/10.21154/ibriez.v6i2.160
Basuki Sulistyo. (2018). Kamus Ilmu Perpustakaan dan Sains Informasi. Sagung Seto.
Dafa, Y. H., Arifin, M., & Trianto, A. (2023). Pembelajaran Teks Eksplanasi dengan Menggunakan Aplikasi Powtoon Siswa Kelas XI IPA 1 SMAN 1 Lebong. Jurnal Ilmiah KORPUS, 6(2), 269–277.
Ernalida D. (2018). Powtoon: Media Pembelajaran berbasis Teknologi Informasi sebagai Upaya dalam Menciptakan Pembelajaran yang Menarik dan Kreatif. Jurnal Logat.
Firman Mulyadi & Rusdinal. (2021). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Sebagai Sarana Pembentukan Karakter Siswa Menghadapi Revolusi Industry 4.0. 3 (3), 520–532.
Firmandani F. (2020). Media Pembelajaran berbasis Teknologi sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. 2 (1), 93–97.
Heryani, A., Pebriyanti, N., Rustini, T., & Wahyuningsih, Y. (2022). Peran Media Pembelajaran Berbasis Teknologi dalam Meningkatkan Literasi Digital pada Pembelajaran IPS di SD Kelas Tinggi. Jurnal Pendidikan, 31(1), 17.
Ida Ayu Made Darmayanti & I Nyoman Yasa. (2021). Pemanfaatan Vlog untuk Memproduksi Teks Eksplanasi dalam Pembelajaran Berbasis Teks K13. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.
Joni Purwono & dkk. (2014). Penggunaan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Dalam Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran. 2 No.2, 127.
Leny Lusiana. (2022). Penggunaan Media Video Animasi Powton dalam Pembelajaran Teks Drama di SMA Negeri 2 Tabanan. Universitas Pendidikan Ganesa.
Margaret Zimba. (2019). Analysis of Students’ Perception of Good Mathematic Teachers and Teaching Using Informal Conversations from Twitter and Quora. Universitas Valladolid.
Mariam Eribka & Stefi. (2017). Pengaruh Konten Vlog dalam Youtube terhadap Pembentukan Sikap Mahasiswa Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial dan Politik Universitas Sam Ratulangi.
Mita Lestari, Rara Dewi Pramaya, & Shafira Aprilliani. (2023). Kajian Literatur tentang Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Internet dalam Pembelajaran Agama Islam di Kalangan Masyarakat. 4 Nomor 1 Tahun 2023.
Muyassaroh, A., & Ardhana, I. A. (2022). Development of Audiovisual Learning Media on Electrolyte and Non-Electrolyte Chemistry Topic With Powtoon Application. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan dan Keagamaan, 10(1), 30–41. https://doi.org/10.36052/andragogi.v10i1.273
Nafisah, D & Ghofur, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Scan Barcode Berbasis Android dalam Pembelajaran IPS. 1 (2), 144–152.
Nazruddin Safaat H. (2012). Pemograman Aplikasi Mobile Smartphone dan Tablet PC Berbasis Android. Informatika.
Ni Made Dwi Cahyani, I Putu Mas Dewantara, & Kadek Wirahyuni3. (2022). Pemanfaatan Media Video Animasi dalam Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Melaya. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 12 Nomor 4.
Nisa, K., Ardiyanti, R., Tiami, R., & Sugesti, P. (2022). Analisis Kemampuan Siswa Memahami Struktur Teks Eksplanasi Menggunakan Media Pembelajaran Quizizz.
Prasandha, D., Hidayah, I. R., Maharani, A. T., & Saputri, A. A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Teks Eksplanasi Berbasis Android Bermuatan Kesiapsiagaan Bencana.
Rahmadani, A., & Sodiq, S. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Quora untuk Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas XI.
Rachmayanti, I., & Alatas, M. A. (2020). Implementasi Aplikasi Edmodo dalam Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Daring di PKPBA UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Kadera Bahasa, Volume 12(Nomor 2), 99–110.
Rachmayanti, I., & Alatas, M. A. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Group Sebagai Media Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Bio Educatio, 6(4), 68–81.
Rohmatul, A., & Alatas, M. A. (2022). Efektivitas Model Blended Learning terhadap Pemahaman Menulis Cerpen dalam Pembelajaran Daring. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 238–249. https://doi.org/10.19105/ghancaran.v3i2.5010
Sukaesih, S., & Rohman, A. S. (2013). LITERASI INFORMASI PUSTAKAWAN: STUDI KASUS DI UNIVERSITAS PADJADJARAN. Jurnal Kajian Informasi dan Perpustakaan, 1(1), 61. https://doi.org/10.24198/jkip.v1i1.9612
Suwarto, S., Muzaki, A., & Muhtarom, M. (2021). Pemanfaatan Media YouTube sebagai Media Pembelajaran pada Siswa Kelas XII MIPA di SMA Negeri 1 Tawangsari. Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran, 15(1), 26–30. https://doi.org/10.26877/mpp.v15i1.7531
Utami, S. F. (2023). Pengaruh Pembelajaran Berbantuan Aplikasi Quizizz Terhadap Literasi Digital Siswa Kelas IV SDN Bilaporah 1 Bangkalan.
Published
2023-12-19
How to Cite
Islami, N. I., Sastromiharjo, A., & Kurniawan, K. (2023). Penguatan Literasi Informasi pada Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi melalui Media Pembelajaran Berbantuan Teknologi. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 276—286. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.11766