Implementasi Instrumen Asesmen Keterampilan Menulis Cerpen dengan Media Lagu Inspiratif untuk Siswa Kelas XI SMA di Era Merdeka Belajar

  • Redin Surya Bagas Santoso Universitas Negeri Malang
  • Suyono Suyono Universitas Negeri Malang
  • Titik Harsiati Universitas Negeri Malang
  • Nia Puspita Sari Universitas Negeri Malang
Abstract views: 342 , PDF downloads: 440

Abstract

The formulation of educational programs has a progressive impact on the learning climate, regardless of the rules that are coherent-implementative in the current teaching and learning process. Permendikbudristek Regulation No. 56 of 2022 concerning the restoration of the independent learning curriculum policy is systematically integrated in learning assessment and teacher workload capacity, the independent curriculum basically functions as the freedom of students to choose the learning curriculum in accordance with the learning assessment. Therefore, teacher creativity is needed to determine the needs of students and learning outcomes. The method used in this research uses qualitative methods with a case study approach. The purpose of this study describes (1) the form and construction of short story writing skills assessment instruments with the use of inspirational song media for grade XI students, (2) the implementation of writing assessments using inspirational song media, and  media based on life values and as a creative-inspiring means for students in writing activitie and (3) obstacles faced by students and teachers in learning to write short stories.  The use of short story writing assessment using song media is realized as a complementary means for teachers to determine the power of student writing competence. Writing assessment and short story writing assessment rubrics are designed, to assist in measuring student learning outcomes through learning activities using song media based on life values and as a creative-inspiring means for students in writing activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aizid, R. (2011). Sehat dan Cerdas dengan Terapi Musik.Yogyakarta: Laksana.
Andayani, S. (2022). Penulisan Kreatif dalam Menulis Cerpen Siswa Kelas XII IPS 1 SMA Triguna Jakarta. Basindo: jurnal kajian bahasa, sastra Indonesia, dan pembelajarannya, 7(1), 37-48.
Ayuni, F., Purba, A., & Akhyaruddin, A. (2022). Penerapan Asesmen Autentik Materi Menulis Teks Anekdot Kelas X SMA. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 8(1), 417-428.
Bakti, C. M. K. (2013). Kemampuan Menulis Cerpen Berdasarkan Lagu  “Sore Tugu Pancorana” Siswa Kelas X SMA Muhammadiyah 01 Kepanjen Malang Tahun Ajaran 2012/2013 (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).
Basuki dan Hariyanto, 2015, Asesmen Pembelajaran, Bandung : PT.Remaja Rosdakarya.
Dirjen, Kemdikbud. (2020). Buku Panduan Merdeka Belajar-Kampus Merdeka. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, (8).
Emzir, Rohman. S, Wicaksono. A. (2018). Tentang sastra orkestrasi teori dan pembelajarannya. Yogyakarta: Garudhawaca.
Erlina Zahar. (2018). Penggunaan Media Lagu Pop dalam Pembelajaran Menulis Cerpen Realis Siswa Kelas IX A SMP Negeri 9 Kota Jambi Tahun Pelajaran 2016/2017.24(3), 146–150.
Fitriani, F., & Kurniawati, W. (2017). Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerpen Siswa melalui Penggunaan Media Lagu Daerah Sumbawa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Sman 1 Sekongkang. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 2(1), 24-29.
Jumaryatun, J. (2014). Penggunaan media lagu sebagai upaya meningkatkan motivasi dan kemampuan menulis cerpen. Basastra, 1(3).
Kemdikbud. (2022). Kurikulum Merdeka. Online: https://s.id/kurikulum-merdeka. Diakses pada 28 Mei 2023.
Marganingsih, M. (2022). Peningkatan Keterampilan Menulis Cerpen Melalui Media Teks Lagu Dengan Metode Latihan Terbimbing. Kredo: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 6(1), 63-82.
Masitoh, M., & Prihatmojo, A. (2022). Penerapan Teknik Transformasi Lagu dalam Peningkatan Kemampuan Menulis Wacana Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 7(1), 1-12.
Matthew, B. M., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A
Methods Sourcebook. SAGE Publications.
Munirah. (2015). Pengembangan Keterampilan Menulis Paragraf. Yogyakarta: Deepublish.
Munirah & Hardian. (2016). Pengaruh Kemampuan Kosakata dan Struktur Kalimat Terhadap Kemampuan Menulis Paragraf Deskripsi Siswa SMA. Vol. 16 (hal.78-87).
Munirah. (2018). Evaluasi Keterampilan Berbahasa Indonesia. Makassar: CV.Berkah Utama.
Nurwardani, P. (2020). Buku Saku Panduan Merdeka Belajar Kampus Merdeka.
Priyatni, Endah Tri. (2014). Desain Pembelajaran Bahasa Indonesias Dalam Kurikulum 2013. Jakarta : Bumi Aksara.
Purba, P. B., dkk. (2021). Kurikulum dan Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis: Deli Serdang.
Putikadyanto, A. P. A., Efendi, A. N., Romadhon, S., Amin, M. B., & Sefrianah, N. A. (2021). Persepsi Siswa terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Daring di SMAN 1 Pasuruan. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 104-116.
Putikadyanto, A. P. A., Zamahsari, G. K., & Thoha, M. (2022, November). A Bibliometric Analysis of Digital Game-Based Language Learning to Support Future Language Learning. In Proceedings of the 7th International Conference on Sustainable Information Engineering and Technology (pp. 207-211).
Rahardjo, Susilo dan Gudnanto. (2011). Pemahaman Individu Tekhnik Non Tes. Kudus: Nora Media Enterprise.
Rukmini, R. Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerpen melalui Penilaian Portofolio. Indonesian Journal of Action Research, 2(1), 1-8.
Sudaryanto, & Widodo, P. (2020). Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) dan Implikasinya bagi Buku Ajar BIPA. Jurnal Idiomatik, 3(2).
Published
2023-12-19
How to Cite
Santoso, R. S. B., Suyono, S., Harsiati, T., & Sari, N. P. (2023). Implementasi Instrumen Asesmen Keterampilan Menulis Cerpen dengan Media Lagu Inspiratif untuk Siswa Kelas XI SMA di Era Merdeka Belajar. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 364—376. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.11772