Pengembangan Bahan Simakan Drama Radio Berbasis Pengetahuan Lokal tentang Elit Lokal Madura untuk Siswa SMA

  • Fiyan Ilman Faqih Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Trunojoyo Madura
  • Siti Mutiatun Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Trunojoyo Madura
Abstract views: 135 , PDF downloads: 123
Keywords: Read the Material, Drama Radio, Local Knowledge, Madurese Lokal Elite

Abstract

Drama learning does not have to take the form of watching drama performances, but this learning can be done by listening to radio dramas. This research aims to produce learning media for listening to radio dramas based on local knowledge about local Madurese elites, namely kiai and blater. The method used in this research is 4D (define, design, develop, decide). The validation results from learning media experts show that the media material for watching radio dramas is suitable for implementation with a percentage score of 97%. Meanwhile, the results of the validation of literature learning also show that the learning media is suitable for implementation with 95% of participants. This learning media makes students interested in carrying out every step in operating the radio drama learning media. This is based on the results of distributing questionnaires to students who also get a percentage score of 80% -90%. Therefore, the follow-ups to this research is to carry out wider dissemination.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, N. (2015). Radio Sebagai Sarana Media Massa Elektronik. AT-TABSYIR STAIN Kudus, 3(2).
Faqih, F. I. (2020a). INOVASI PEMBELAJARAN PENULISAN NASKAH DRAMA ANAK DENGAN MENGGUNAKAN STRATEGI IDCD (IDENTIFICATION, DESIGN, CHANGE, DAN DEVELOPMENT). Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(2), 87–94.
Faqih, F. I. (2020b). Pengembangan bahan ajar menulis naskah drama anak-anak bermuatan nilai karakter. SKRIPSI Mahasiswa UM.
Hefni, M. (2008). Local knowledge masyarakat Madura: sebuah strategi pemanfaatan ekologi tegal di Madura. Karsa: Jurnal Sosial Dan Budaya Keislaman, 131–141.
Nugroho, K., Carden, F., & Antlov, H. (2018). Local knowledge matters. Policy Press.
Rozaki, A., & Kuasa, M. K. M. (2004). Kiprah Kiai dan Blater sebagai Rezim Kembar di Madura. Yogyakarta: Pustaka Marwa.
Sari, P. A. (2016). Di Balik Sandiwara Program Geronimo FM: Manajemen Produksi Penyiaran Program Sandiwara Radio Kos-Kosan Gayam. Komunikator, 8(2).
Suparlan, P. (2014). Menuju masyarakat Indonesia yang multikultural. Antropologi Indonesia.
Sutari, I., Ice, T. K., & Vismaia, S. D. (1997). Menyimak. Jakarta: Depdikbud.
Tarigan, H. G. (2008). Menyimak Sebagai Keterampilan Bahasa. Bandung: Angkasa.
Zahro, A., & Sulistyorini, D. (2010). Strategi Kooperatif: dalam Pembelajaran Menyimak dan Berbicara. Malang: Asih Asah Asuh.
Published
2024-07-10
How to Cite
Faqih, F. I., & Mutiatun, S. (2024). Pengembangan Bahan Simakan Drama Radio Berbasis Pengetahuan Lokal tentang Elit Lokal Madura untuk Siswa SMA. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(1), 149—164. https://doi.org/10.19105/ghancaran.v6i1.13279
Section
Articles