Model Sinektik Berorientasi Experiential Learning dalam Pembelajaran Menulis Teks Cerita Pendek Inspiratif di SMA

  • Ramadhan Attalarik Iskandar Magister Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Pendidikan Indonesia
  • Halimah Halimah Magister Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rudi Adi Nugroho Magister Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Pendidikan Indonesia
  • S. Sumiyadi Magister Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Pendidikan Indonesia
  • Y. Yulianeta Magister Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Pendidikan Indonesia
Abstract views: 32 , PDF downloads: 16
Keywords: Experiential Learning, Inspirational, Synectic Model, Learning to Write, Short Story Texts

Abstract

The problem raised in this research concerns developing the ability to write short narrative texts. This research aims to understand and interpret in depth the synectic model which is oriented towards learning to write inspirational short story texts through experience. The method used to obtain and process research data is a literature review from printed books, electronic books, and journals. This research provides understanding regarding rational; objective; principle; stages; and the impact of the experience-oriented synectic model in learning to write inspirational short story texts.    The conclusion of this research is the experience-oriented synectic model in learning to write inspirational short story texts can be used as an effective instrument in the scope of meaningful learning through a structured educational process, so that students can produce inspirational short stories through experiences that can generate personal motivation and a connoisseur audience, and has the potential to become an integrated masterpiece if it is involved in the National short story creation event with published works.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrahman, L. (2021). Bahagia Itu Indah. Probolinggo: CV. Antero Literasi Indonesia.

Ahyar, J. (2019). Apa itu Sastra; Jenis-jenis Karya Sastra dan Bagaimanakah Cara Menulis dan Mengapresiasi Sastra. Yogyakarta: Deepublish Publisher (Grup Penerbitan CV Budi Utama).

Andrilla, P., & Nursaid. (2022). Karakteristik Struktur Teks Cerpen Siswa Kelas XI SMA Negeri 4 Pariaman. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 11(2), 32–39.

Halimah. (2023). Pembelajaran Cerpen dengan Strategi Dimensi Literasi. Yogyakarta: Deepublish Publisher (Grup Penerbitan CV Budi Utama).

Halimah, Sumiyadi, Mulyati, Y., & Damaianti, V. S. (2020). Critical Literacy Approach in the Teaching of Literary Appreciation Using Indonesian Short Stories. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 10(1), 84–94.

Himang, V. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerpen Berbasis Pengalaman Siswa Kelas XI SMK. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 2(2), 93–102.

Indah, dkk. (2021). Sebuah Antologi Puisi: Dongeng Seorang Pemetik Matahari. Surabaya: CV. Insan Paripurna.

Iskandar, R. A., Nugroho, R. A., Halimah, & Sumiyadi. (2024). Analisis Psikologi Tokoh Utama dalam Cerpen Pahlawan dalam Kegelapan Karya Rahmawati. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa dan Sastra, 10(2), 1517–1530.

Izzudin, Z. W., RM, L. A., & Umam, K. (2023). Nilai Perjuangan Tokoh Utama dalam Cerpen Kabut di Teras Senja Karya Sutini. Wicara, 2(1), 1–7.

Kobandaha, F. (2017). Pendidikan Inspiratif (Menjadikan Iklim Pembelajaran Bermakna). Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 118–123.

Komalasari, D. (2019). Keefektifan Model Problem Based Instruction (PBI) dan Model Sinektik dalam Pembelajaran Menulis Cerpen Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Al-Ta’dib, 12(1), 2019.

Lindawati. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Experiential Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerpen. Jurnal Sains Riset (JSR), 9(2), 32–38.

Mubaroq, A. K., & Subyantoro. (2017). Keefektifan Pembelajaran Menulis Cerpen dengan Model Sinektik dan Model Kreatif-Produktif pada Peserta Didik SMA Berdasarkan Tipe Pemerolehan Informasi. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(1), 53–58.

Novizar. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Experiential Learning terhadap Kemampuan Menulis Teks Cerpen oleh Siswa Kelas VII MTSN 1 Aceh Barat. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, 25(2), 114–119.

Pidrawan, I. G. A. (2022). Nilai Kepahlawanan dalam Kumpulan Cerpen Surat Cinta di Pagi Hari Karya Luh De Kencana Wati. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 11(1), 87–96.

Pusat Bahasa Kemdikbud. (2023). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Keenam (KBBI VI).

Rahayu, E., Muhtarom, I., & Mujtaba, S. (2021). Nilai Toleransi dalam Cerpen-cerpen Terbitan Koran Republika Daring dan Relevansinya sebagai Materi Ajar Sastra di SMA. Basastra: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 9(1), 24–44.

Rukmini. (2022). Melalui Penggunaan Model Picture and Picture untuk Meningkatkan Kemampuan Cipta Puisi pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Administrasi Pendidikan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pascasarjana, 10(4), 35–46.

Runimeirati, & Sartika, A. D. (2022). Keefektifan Penggunaan Metode Experiential Learning dalam Pembelajaran Menulis Cerita Pendek Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Mare Kabupaten Bone. Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan (JKIP), 9(2), 1–16.

Saputro, A. N., Widodo, S. T., Nurkamto, J., & Saddhono, K. (2021). Model Pembelajaran Sinektik Multiliterasi pada Pembelajaran Menulis Puisi. Madiun: UNIPMA Press Universitas PGRI Madiun.

Sumiyadi. (2021). Kesusastraan Indonesia: Teori, Pengkajian, dan Model Pembelajaran. Bandung: UPI Press.

Tarsinih, E. (2018). Kajian terhadap Nilai-nilai Sosial dalam Kumpulan Cerpen “Rumah Malam di Mata Ibu” Karya Alex R. Nainggolan sebagai Alternatif Bahan Ajar. Bahtera Indonesia: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 70–81.

Yusuf, N. N., Saadie, M., & Nugroho, R. A. (2022). Penggunaan Model Sinektik dalam Pembelajaran Menulis Teks Cerita Pendek. Prosiding Seminar Daring Internasional Riksa Bahasa XVI Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia Fakultas Bahasa dan Sastra Universitas Pendidikan Indonesia, XVI, 384–390.

Published
2025-01-15
How to Cite
Iskandar, R. A., Halimah, H., Nugroho, R. A., S. Sumiyadi, & Y. Yulianeta. (2025). Model Sinektik Berorientasi Experiential Learning dalam Pembelajaran Menulis Teks Cerita Pendek Inspiratif di SMA. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2), 362—376. https://doi.org/10.19105/ghancaran.v6i2.13296
Section
Articles