Model Sinektik Berorientasi Experiential Learning dalam Pembelajaran Menulis Teks Cerita Pendek Inspiratif di SMA
Abstract
The problem raised in this research concerns developing the ability to write short narrative texts. This research aims to understand and interpret in depth the synectic model which is oriented towards learning to write inspirational short story texts through experience. The method used to obtain and process research data is a literature review from printed books, electronic books, and journals. This research provides understanding regarding rational; objective; principle; stages; and the impact of the experience-oriented synectic model in learning to write inspirational short story texts. The conclusion of this research is the experience-oriented synectic model in learning to write inspirational short story texts can be used as an effective instrument in the scope of meaningful learning through a structured educational process, so that students can produce inspirational short stories through experiences that can generate personal motivation and a connoisseur audience, and has the potential to become an integrated masterpiece if it is involved in the National short story creation event with published works.
Downloads
References
Abdurrahman, L. (2021). Bahagia Itu Indah. Probolinggo: CV. Antero Literasi Indonesia.
Ahyar, J. (2019). Apa itu Sastra; Jenis-jenis Karya Sastra dan Bagaimanakah Cara Menulis dan Mengapresiasi Sastra. Yogyakarta: Deepublish Publisher (Grup Penerbitan CV Budi Utama).
Andrilla, P., & Nursaid. (2022). Karakteristik Struktur Teks Cerpen Siswa Kelas XI SMA Negeri 4 Pariaman. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 11(2), 32–39.
Halimah. (2023). Pembelajaran Cerpen dengan Strategi Dimensi Literasi. Yogyakarta: Deepublish Publisher (Grup Penerbitan CV Budi Utama).
Halimah, Sumiyadi, Mulyati, Y., & Damaianti, V. S. (2020). Critical Literacy Approach in the Teaching of Literary Appreciation Using Indonesian Short Stories. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 10(1), 84–94.
Himang, V. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerpen Berbasis Pengalaman Siswa Kelas XI SMK. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 2(2), 93–102.
Indah, dkk. (2021). Sebuah Antologi Puisi: Dongeng Seorang Pemetik Matahari. Surabaya: CV. Insan Paripurna.
Iskandar, R. A., Nugroho, R. A., Halimah, & Sumiyadi. (2024). Analisis Psikologi Tokoh Utama dalam Cerpen Pahlawan dalam Kegelapan Karya Rahmawati. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa dan Sastra, 10(2), 1517–1530.
Izzudin, Z. W., RM, L. A., & Umam, K. (2023). Nilai Perjuangan Tokoh Utama dalam Cerpen Kabut di Teras Senja Karya Sutini. Wicara, 2(1), 1–7.
Kobandaha, F. (2017). Pendidikan Inspiratif (Menjadikan Iklim Pembelajaran Bermakna). Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 118–123.
Komalasari, D. (2019). Keefektifan Model Problem Based Instruction (PBI) dan Model Sinektik dalam Pembelajaran Menulis Cerpen Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Al-Ta’dib, 12(1), 2019.
Lindawati. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Experiential Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerpen. Jurnal Sains Riset (JSR), 9(2), 32–38.
Mubaroq, A. K., & Subyantoro. (2017). Keefektifan Pembelajaran Menulis Cerpen dengan Model Sinektik dan Model Kreatif-Produktif pada Peserta Didik SMA Berdasarkan Tipe Pemerolehan Informasi. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(1), 53–58.
Novizar. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Experiential Learning terhadap Kemampuan Menulis Teks Cerpen oleh Siswa Kelas VII MTSN 1 Aceh Barat. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, 25(2), 114–119.
Pidrawan, I. G. A. (2022). Nilai Kepahlawanan dalam Kumpulan Cerpen Surat Cinta di Pagi Hari Karya Luh De Kencana Wati. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 11(1), 87–96.
Pusat Bahasa Kemdikbud. (2023). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Keenam (KBBI VI).
Rahayu, E., Muhtarom, I., & Mujtaba, S. (2021). Nilai Toleransi dalam Cerpen-cerpen Terbitan Koran Republika Daring dan Relevansinya sebagai Materi Ajar Sastra di SMA. Basastra: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 9(1), 24–44.
Rukmini. (2022). Melalui Penggunaan Model Picture and Picture untuk Meningkatkan Kemampuan Cipta Puisi pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Administrasi Pendidikan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pascasarjana, 10(4), 35–46.
Runimeirati, & Sartika, A. D. (2022). Keefektifan Penggunaan Metode Experiential Learning dalam Pembelajaran Menulis Cerita Pendek Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Mare Kabupaten Bone. Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan (JKIP), 9(2), 1–16.
Saputro, A. N., Widodo, S. T., Nurkamto, J., & Saddhono, K. (2021). Model Pembelajaran Sinektik Multiliterasi pada Pembelajaran Menulis Puisi. Madiun: UNIPMA Press Universitas PGRI Madiun.
Sumiyadi. (2021). Kesusastraan Indonesia: Teori, Pengkajian, dan Model Pembelajaran. Bandung: UPI Press.
Tarsinih, E. (2018). Kajian terhadap Nilai-nilai Sosial dalam Kumpulan Cerpen “Rumah Malam di Mata Ibu” Karya Alex R. Nainggolan sebagai Alternatif Bahan Ajar. Bahtera Indonesia: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 70–81.
Yusuf, N. N., Saadie, M., & Nugroho, R. A. (2022). Penggunaan Model Sinektik dalam Pembelajaran Menulis Teks Cerita Pendek. Prosiding Seminar Daring Internasional Riksa Bahasa XVI Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia Fakultas Bahasa dan Sastra Universitas Pendidikan Indonesia, XVI, 384–390.
Copyright (c) 2025 GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia uses an Open Access Policy under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Ghancaran Journal holds the copyright and grants the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under a
The work is distributed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which allows others to share, copy, and redistribute the material in any media or format and adapt, remix, change, and develop the material even for commercial purposes, as long as it is stated credit and license derivative works under similar terms. - Authors may make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the journal's published work version.
- Authors are permitted to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during submission, as doing so may lead to productive exchange.