Analisis Pendekatan Ekologi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Digital

  • Albaburrahim Albaburrahim Tadris Bahasa Indonesia, IAIN Madura
  • Moh. Badruddin Amin Manajemen Pendidikan Islam, IAIN Madura
Abstract views: 33 , PDF downloads: 35
Keywords: Ecology;, Indonesian language learning;, Digital era.

Abstract

This research examines the implementation of an ecological approach in learning Indonesian in the digital era with a focus on the integration of technology and environmental awareness in the learning process. The aim of the research is to analyze Indonesian language learning through an ecological approach in the digital era. The qualitative descriptive research method uses a literature study approach. Data was collected through a literature review which included scientific journals, books, research articles and digital documents relevant to the ecological approach in Indonesian language learning and its application in the digital era. The data obtained was analyzed using content analysis techniques, which included the process of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The research results show, namely. First, the application of an ecological approach in learning Indonesian in the digital era can be done through various digital platforms. Second, digital technology in ecologically based Indonesian language learning offers benefits. Third, ecologically based Indonesian language learning in the digital era requires a change in method, with the teacher as a facilitator who accompanies students to explore and analyze environmental issues through digital language activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, I. (2021). Nilai Kearifan Lingkungan dalam Cerpen Bisikan Tanah Melalui Persepsi Mahasiswa (Studi Ekologi Sastra). Jurnalistrendi: Jurnal Linguistik, Sastra Dan Pendidikan, 6(1), 60–76.
Alatas, M. A., & Albaburrahim. (2021). Record Slide Show PowerPoint sebagai Alternatif Media Pembelajaran Audio Visual pada Pascapandemi. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, EDISI KHUS, 1–15.
Anggraini, P., & Qur’ani, H. B. (2020). Pengembangan Pembelajaran Kontekstual Guru SMP Muhammadiyah 2 Kota Batu Berbasis Ekologi Sosial. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(3), 757–767.
Boka, I. R. Y., Situmorang, M. T. N., Paharuddin, S. T., Oka, P. A. K. M., Soeryamassoeka, S. B., Rumawak, S. A., ST, M. L., Marhan Manaf, M. T., EIA, C., Wardani, A. A. A. M. C., & others. (2024). Pengantar Teknik Lingkungan. Cendikia Mulia Mandiri.
Ekasriadi, I. A. A. (2024). Inovasi Pembelajaran Bahasa: Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Melalui Metode CBL dan PJBL. Pedalitra: Prosiding Pedagogi, Linguistik, Dan Sastra, 4(1), 408–426.
Fatmawati, M., & Sagita, R. M. (2023). Desain dan Implementasi Bahan Ajar Menulis Cerita Fantasi Melalui Pendekatan Ekologi Sastra. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 8(2), 392–399.
Hariyono, H., Andrini, V. S., Tumober, R. T., Suhirman, L., & Safitri, F. (2024). Perkembangan Peserta Didik: Teori dan Implementasi Perkembangan Peserta Didik pada Era Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Hidayat, W., Zainab, Z., Hastuti, H., Syahputri, N., Anwar, A. M., & Juharman, M. (2023). Perancangan CleanSweep sebagai Sarana Edukasi Berbasis Web dalam Mengoptimalkan Pengelolaan Sampah. Journal of Vocational, Informatics and Computer Education, 30–37.
Isnanda, R., Azkiya, H., & Rinaldi, R. (2021). Teks Berwawasan Kecerdasan Ekologis dalam Pembelajaran Bahasa sebagai Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(2), 354–366.
Kusmiaji, I. G. N. (2021). Ekologi Budaya Dalam Cerpen “KAYU NAGA” Karya Korrie LR (Kajian Ekologi Budaya Julian H. Steward). Wacana: Jurnal Bahasa, Seni, Dan Pengajaran, 5(2), 22–32.
Kustianingsari, N., & Dewi, U. (2015). Pengembangan Media Komik Digital pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Tema Lingkungan Sahabat Kita Materi Teks Cerita Manusia dan Lingkungan untuk Siswa Kelas V SDN Putat Jaya III/379 Surabaya. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 6(2), 1–9.
Labobar, J., & Kapojos, S. (2023). Literasi Ekologis: Implementasi Pendidikan Lingkungan Hidup bagi Siswa SMP Negeri Se-Distrik Sentani. Civics Education and Social Science Journal (CESSJ), 5(2), 94–109.
Latifah, R. E., & Yulisinta, F. (2020). Pentingnya Pendidikan Ekologi dalam Kurikulum Pendidikan Indonesia untuk Membentuk Perilaku Ramah Ekologi. Edukasia: Jurnal Pendidikan, 7(2).
Marlina, M., Daffa, I. S., Nina, N., Haris, H., & Salmawati, S. (2024). Integrasi Pendidikan Lingkungan dalam Pembelajaran Sains untuk Mengembangkan Kesadaran Ekologis pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sultra Elementary School, 5(1), 54–69.
Nugroho, I. A., & Surjono, H. D. (2019). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video Materi Sikap Cinta Tanah Air dan Peduli Lingkungan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(1), 29–41.
Pratama, E. R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Learning Management System (Lms) Moodle Pada Materi Bangun Ruang. UIN Raden Intan Lampung.
Santosa, T. A., Razak, A., Lufri, L., Zulyusri, Z., Fradila, E., & Arsih, F. (2021). Meta-Analisis: Pengaruh Bahan Ajar Berbasis Pendekatan STEM pada Pembelajaran Ekologi. Journal of Digital Learning and Education, 1(1), 1–9.
Septriani, S., Satria, E., & Aziz, B. (2024). Antropologi Ekologi. CV. Gita Lentera.
Shobirin, M. (2024). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Lingkungan Lokal: Studi Kasus Ekosistem Pesisir. WriteBox, 1(4).
Subiyanto, A. (2013). Ekolinguistik: Model Analisis dan Penerapannya. Humanika, 18(2).
Suryani, Y. (2024). E-LKM Berbasis PJBL Terintegrasi Etno-STEM pada Materi IPA dalam Menumbuhkan Karakter Peduli Lingkungan pada Mahasiswa. Harmoni Media Dan Metode Dalam Pembelajaran IPA, 99.
Wibowo, H. S. (2023). Pengembangan Teknologi Media Pembelajaran: Merancang Pengalaman Pembelajaran yang Inovatif dan Efektif. Tiram Media.
Wijaya, A. (2016). Pemanfaatan Ecocommunity Dan Social Networking Sebagai Sumber Dan Media Pembelajaran IPS Dalam Membangun Kecerdasan Ekologis Peserta Didik. International Journal Pedagogy of Social Studies, 1(2), 198–209.
Published
2025-01-06
How to Cite
Albaburrahim, A., & Amin, M. B. (2025). Analisis Pendekatan Ekologi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Digital. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 671—683. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.17930