Analisis Pendekatan Ekologi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Digital
Abstract
This research examines the implementation of an ecological approach in learning Indonesian in the digital era with a focus on the integration of technology and environmental awareness in the learning process. The aim of the research is to analyze Indonesian language learning through an ecological approach in the digital era. The qualitative descriptive research method uses a literature study approach. Data was collected through a literature review which included scientific journals, books, research articles and digital documents relevant to the ecological approach in Indonesian language learning and its application in the digital era. The data obtained was analyzed using content analysis techniques, which included the process of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The research results show, namely. First, the application of an ecological approach in learning Indonesian in the digital era can be done through various digital platforms. Second, digital technology in ecologically based Indonesian language learning offers benefits. Third, ecologically based Indonesian language learning in the digital era requires a change in method, with the teacher as a facilitator who accompanies students to explore and analyze environmental issues through digital language activities.
Downloads
References
Alatas, M. A., & Albaburrahim. (2021). Record Slide Show PowerPoint sebagai Alternatif Media Pembelajaran Audio Visual pada Pascapandemi. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, EDISI KHUS, 1–15.
Anggraini, P., & Qur’ani, H. B. (2020). Pengembangan Pembelajaran Kontekstual Guru SMP Muhammadiyah 2 Kota Batu Berbasis Ekologi Sosial. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(3), 757–767.
Boka, I. R. Y., Situmorang, M. T. N., Paharuddin, S. T., Oka, P. A. K. M., Soeryamassoeka, S. B., Rumawak, S. A., ST, M. L., Marhan Manaf, M. T., EIA, C., Wardani, A. A. A. M. C., & others. (2024). Pengantar Teknik Lingkungan. Cendikia Mulia Mandiri.
Ekasriadi, I. A. A. (2024). Inovasi Pembelajaran Bahasa: Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Melalui Metode CBL dan PJBL. Pedalitra: Prosiding Pedagogi, Linguistik, Dan Sastra, 4(1), 408–426.
Fatmawati, M., & Sagita, R. M. (2023). Desain dan Implementasi Bahan Ajar Menulis Cerita Fantasi Melalui Pendekatan Ekologi Sastra. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 8(2), 392–399.
Hariyono, H., Andrini, V. S., Tumober, R. T., Suhirman, L., & Safitri, F. (2024). Perkembangan Peserta Didik: Teori dan Implementasi Perkembangan Peserta Didik pada Era Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Hidayat, W., Zainab, Z., Hastuti, H., Syahputri, N., Anwar, A. M., & Juharman, M. (2023). Perancangan CleanSweep sebagai Sarana Edukasi Berbasis Web dalam Mengoptimalkan Pengelolaan Sampah. Journal of Vocational, Informatics and Computer Education, 30–37.
Isnanda, R., Azkiya, H., & Rinaldi, R. (2021). Teks Berwawasan Kecerdasan Ekologis dalam Pembelajaran Bahasa sebagai Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(2), 354–366.
Kusmiaji, I. G. N. (2021). Ekologi Budaya Dalam Cerpen “KAYU NAGA” Karya Korrie LR (Kajian Ekologi Budaya Julian H. Steward). Wacana: Jurnal Bahasa, Seni, Dan Pengajaran, 5(2), 22–32.
Kustianingsari, N., & Dewi, U. (2015). Pengembangan Media Komik Digital pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Tema Lingkungan Sahabat Kita Materi Teks Cerita Manusia dan Lingkungan untuk Siswa Kelas V SDN Putat Jaya III/379 Surabaya. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 6(2), 1–9.
Labobar, J., & Kapojos, S. (2023). Literasi Ekologis: Implementasi Pendidikan Lingkungan Hidup bagi Siswa SMP Negeri Se-Distrik Sentani. Civics Education and Social Science Journal (CESSJ), 5(2), 94–109.
Latifah, R. E., & Yulisinta, F. (2020). Pentingnya Pendidikan Ekologi dalam Kurikulum Pendidikan Indonesia untuk Membentuk Perilaku Ramah Ekologi. Edukasia: Jurnal Pendidikan, 7(2).
Marlina, M., Daffa, I. S., Nina, N., Haris, H., & Salmawati, S. (2024). Integrasi Pendidikan Lingkungan dalam Pembelajaran Sains untuk Mengembangkan Kesadaran Ekologis pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sultra Elementary School, 5(1), 54–69.
Nugroho, I. A., & Surjono, H. D. (2019). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video Materi Sikap Cinta Tanah Air dan Peduli Lingkungan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(1), 29–41.
Pratama, E. R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Learning Management System (Lms) Moodle Pada Materi Bangun Ruang. UIN Raden Intan Lampung.
Santosa, T. A., Razak, A., Lufri, L., Zulyusri, Z., Fradila, E., & Arsih, F. (2021). Meta-Analisis: Pengaruh Bahan Ajar Berbasis Pendekatan STEM pada Pembelajaran Ekologi. Journal of Digital Learning and Education, 1(1), 1–9.
Septriani, S., Satria, E., & Aziz, B. (2024). Antropologi Ekologi. CV. Gita Lentera.
Shobirin, M. (2024). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Lingkungan Lokal: Studi Kasus Ekosistem Pesisir. WriteBox, 1(4).
Subiyanto, A. (2013). Ekolinguistik: Model Analisis dan Penerapannya. Humanika, 18(2).
Suryani, Y. (2024). E-LKM Berbasis PJBL Terintegrasi Etno-STEM pada Materi IPA dalam Menumbuhkan Karakter Peduli Lingkungan pada Mahasiswa. Harmoni Media Dan Metode Dalam Pembelajaran IPA, 99.
Wibowo, H. S. (2023). Pengembangan Teknologi Media Pembelajaran: Merancang Pengalaman Pembelajaran yang Inovatif dan Efektif. Tiram Media.
Wijaya, A. (2016). Pemanfaatan Ecocommunity Dan Social Networking Sebagai Sumber Dan Media Pembelajaran IPS Dalam Membangun Kecerdasan Ekologis Peserta Didik. International Journal Pedagogy of Social Studies, 1(2), 198–209.
Copyright (c) 2025 GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia uses an Open Access Policy under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Ghancaran Journal holds the copyright and grants the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under a
The work is distributed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which allows others to share, copy, and redistribute the material in any media or format and adapt, remix, change, and develop the material even for commercial purposes, as long as it is stated credit and license derivative works under similar terms. - Authors may make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the journal's published work version.
- Authors are permitted to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during submission, as doing so may lead to productive exchange.