Strategi Komunikasi Pemasaran Berbasis Lingkungan dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan di Pantai Camplong, Kabupaten Sampang

  • Hafidlatul Fauzuna IAIN Madura
  • Fathul Qorib
  • Akhmad Haries Yulianto
  • Lutfiah Malika Putri
Abstract views: 21 , PDF downloads: 11
Keywords: Marketing communication strategies, tourist visits, Camplong Beach, tourism

Abstract

The intense business competition is also evident in the tourism sector, including at Camplong Beach. To increase tourist visits, effective marketing communication strategies based on environmental sustainability are required. This study aims to analyze how environmentally-based marketing communication strategies are applied at Camplong Beach, focusing on raising awareness and interest among tourists in preserving the beach environment. This research uses a qualitative approach with field research methods involving interviews, observations, and documentation. This research refers to the IMC (Integrated Marketing Communication) theory which consists of advertising, personal selling, sales promotion, public relations and direct marketing. The findings indicate that Camplong Beach implements several marketing communication strategies, including: (a) Advertising through social media highlighting natural beauty and calls for environmental preservation, (b) Personal selling that educates tourists about beach cleanliness, (c) Sales promotions such as discounts for groups, (d) Public relations through beach clean-up activities and collaborations with related institutions, and (e) Direct marketing through personal experiences and proposal submissions to stakeholders. These strategies have proven to attract more tourists and support sustainable tourism concepts at Camplong Beach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alimudin, M., & Dharmawati, D. M. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran Digital Dalam Meningkatkan Minat Pariwisata Pulau Pari (Mix Method: Exploratory Sequential Design). Jurnal EMT KITA, 6(2), 342–350.
Belch, G. E., & Belch, M. A. (2018). Advertising and promotion: An integrated marketing communications perspective (11e ed.). McGraw-Hill Education.
Bimantara, P. (2017). Proses Komunikasi Pemasaran Personal Selling (Studi Deskriptif Kualitatif pada Penjualan Produk Herbal Bio7 PT. Unimex Power Distributor Cabang Kuningan). JIKE : Jurnal Ilmu Komunikasi Efek, 1(1).
Durrotunnasikhah, U. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Obyek Wisata Madiun Umbul Square dalam Meningkatkan Pengunjung Pada Tahun 2019 [Skripsi]. IAIN Ponorogo.
Husna, A. H., & Mairita, D. (2024). Gen Z dan Perilaku Konsumsi Konten Influencer pada TikTok. Jurnal Riset Komunikasi, 7(1), 86–100.
Jannah, U., & Moh. Moefad, A. (2019). Strategi Komunikasi Pemasaran Wisata Baru Setigi di Gresik Jawa Timur. Jurnal Ilmu Komunikasi, 9(2), 114–129.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing management (15. ed). Pearson.
Kotler, P., & Lee, N. R. (2011). Social marketing: Influencing behaviors for good (Fourth Edition). Sage Publications.
Misdrinaya, M. (2017). Strategi Komunikasi Pemasaran Dinas Pariwisata Pemerintah Kota Makassar dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan Mancanegara di Kota Makassar [Skripsi]. UIN Alauddin Makassar.
Moleong, L. J. (2008). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Mubarokah, A., Wahyuni, S., & Zulianto, M. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun @osingdeles. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, dan Ilmu Sosial, 16(1), 98–104.
Noviandani, N. K. W., Purnawan, N. L. R., & Pradipta, A. D. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran Desa Adat Pecatu Dalam Mengelola Objek Wisata Uluwatu. Medium - Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 32–44.
Readi, A. F., Christina, J., Rahmanita, M., & Asmaniati, F. (2021). Studi Eksplorasi Potensi Pariwisata Kreatif Kawasan Hutan Mangrove Desa Sedari, Kecamatan Cibuaya, Kabupaten Karawang, Jawa Barat. Khasanah Ilmu - Jurnal Pariwisata Dan Budaya, 12(2), 151–158.
Savitri, E. A., Zahara, Z., & Ponirin. (2016). Pengaruh Promosi Melalui Media Sosial Terhadap Repurchase Intention Melalui Electronic Word of Mouth. Jurnal Ilmu Manajemen Universitas Tadulako, 2(3), 241–250.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Widyastuti, S. (2017). Manajemen Komunikasi Pemasaran Terpadu. FEB-UP Press.
Wiguna, A. E. G. (2018). Strategi Komunikasi Pemasaran Dinas Pariwisata Pemuda dan Olahraga Kabupaten Pemalang dalam Mempromosikan Pariwisata [Skripsi]. UII Yogyakarta.
Yuriansyah, Y., Dulbari, D., Sutrisno, H., & Maksum, A. (2020). Pertanian Organik sebagai Salah Satu Konsep Pertanian Berkelanjutan. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 5(2), 127–132.
Published
2024-12-31
How to Cite
Fauzuna, H., Qorib, F., Yulianto, A. H., & Putri, L. M. (2024). Strategi Komunikasi Pemasaran Berbasis Lingkungan dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan di Pantai Camplong, Kabupaten Sampang. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 532 -. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.17776