Pemanfaatan AI sebagai Media Pembelajaran Digital dalam Foreign Language Development Program (FLDP) IAIN Madura
Abstract
This research is motivated by the growing development of AI technology. On the other hand, there is a Foreign Language Development Program (FLDP) at IAIN Madura. The purpose of this research is to describe the utilization of AI as a digital learning tool in the Foreign Language Development Program (FLDP) at IAIN Madura. This research is of a qualitative descriptive nature. Data is collected through questionnaires, observations, and documentation. The data sources in this study are students, instructors, and documents. The data analysis technique involves data collection, data reduction, data presentation, and inference. The results of this research provide a description of the utilization of AI as a digital learning tool in the Foreign Language Development Program (FLDP) at IAIN Madura, specifically (1) AI as a digital learning tool for Arabic language listening skills (istima’), (2) AI as a digital learning tool for Arabic language speaking skills (kalam), (3) AI as a digital learning tool for Arabic language reading skills (qiraah), and (4) AI as a digital learning tool for Arabic language writing skills (kitabah).
Downloads
References
Alatas, M. A. (2021). Record Slide Show PowerPoint sebagai Alternatif Media Pembelajaran Audio Visual pada Pascapandemi. 1–15. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.5273
Alatas, M. A., & Albaburrahim. (2021). Penggunaan Teknik Modelling Digital untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Puisi. Jurnal Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 6(2), 177–192. https://doi.org/https://doi.org/10.21154/ibriez.v6i2.160
Alfian, A. N., Putra, M. Y., Arifin, R. W., Barokah, A., Safei, A., & Julian, N. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Audio Visual berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 5(1), 75–84. https://doi.org/10.31599/jabdimas.v5i1.986
Ariska, A. R. (2020). Efektivitas Metode Total Physical Response ( Tpr ) Dalam Meningkatkan Perbendaharaan Kosakata Bahasa Arab Pada Maharah Qira ’ Ah Untuk Siswa Madrasah Ibtida ’ Iyah. Prosiding Semnasbama IV UM Jilid 1, 49–60.
Astini, N. K. S. (2022). Tantangan Implementasi Merdeka Belajar Pada Era New Normal Covid-19 Dan Era Society 5.0. Lampuhyang, 13(1), 164–180. https://doi.org/10.47730/jurnallampuhyang.v13i1.298
Asyhar, R. (2011). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Gaung Persada Press.
Dr. M. Ilyas Ismail, M.Pd., M. S. (2020). Teknologi Pembelajaran Sebagai Media Pembelajaran. Cendekia Publisher.
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
Fauzan, M. (2020). Teknik Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Kemahiran Berbicara Yang Inovatif Dan Menarik. Konferensi Nasional Bahasa Arab VI (KONASBARA) 2020, 181–192.
Hamdy, M. Z. (2020). Pembelajaran Keterampilan Membaca ( Maharah Qiraah ) Menggunakan Koran Elektrronik ( Al-Jaridhah Al-Elektroniyah ). Syaikhuna: Jurnal Pendidikan Dan Pranata Islam, 11, 1–15.
Hamidah, & Marsiah. (2020). Pembelajaran Maharah Al- Istima ’ Dengan Memanfaatkan Media Youtube : Problematika Dan Solusi. Al-Ta’rib, 8(2), 147–160.
Hasan. (2017). Ketrampilan Mengajar Bahasa Arab Istima’. 15(28), 41–51.
Intan Trivena Maria Daeng, Mewengkang, N. ., & Kalesaran, E. R. (2017). Penggunaan Smartphone Dalam Menunjang Aktivitas Perkuliahan Oleh Mahasiswa Fispol Unsrat Manado Oleh. E-Journal “Acta Diurna,” 6(1), 1–15.
Mahardika, A. I., Wiranda, N., & Pramita, M. (2021). Pembuatan Media Pembelajaran Menarik Menggunakan Canva Untuk Optimalisasi Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(3), 275–281. https://doi.org/10.29303/jppm.v4i3.2817
Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosda Karya.
Muliansyah, A., & Baroroh, R. U. (2020). Interferensi Gramatika Maharah Kitabah dan Penyebabnya Pada Mahasiswa Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 4(1), 37. https://doi.org/10.29240/jba.v4i1.1289
Nalole, D. (2018). Meningkatkan Keterampilan Berbicara ( Maharah al-kalam ) Melalui Metode Muhadtsah dalam Pembelajaran Bahasa Arab. 1(1), 129– 145.
Moleong, Lexy J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi revi). PT Remaja Rosdakarya, 2018.
Rachmayanti, I., & Alatas, M. A. (2020). Implementasi Aplikasi Edmodo dalam Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Daring di PKPBA UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Kadera Bahasa, Volume 12(Nomor 2), 99–110.
Rachmayanti, I., & Alatas, M. A. (2021). Pemanfaatan Aplikasi WhatsApp Group Sebagai Media Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Bio Educatio, 6(4), 68–81. http://jurnal.unma.ac.id/index.php/BE/article/view/3032/2218
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.
Rathomi, A. (2020). Maharah Kitabah dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Tarbiya Islamica, 1, 1–8.
Rohmatul, A., & Alatas, M. A. (2022). Efektivitas Model Blended Learning terhadap Pemahaman Menulis Cerpen dalam Pembelajaran Daring. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 238–249. https://doi.org/10.19105/ghancaran.v3i2.5010
Rosyidi, A. W., & Ni’mah, M. (2012). Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. UIN Maliki Press.
Santoso, M. A. (2011). Modul Materi Praktikum Mata Kuliah Pembelajaran Bahasa Arab: Istima’, Kalam, Qira’ah, dan Kitabah. STAIN Pontianak.
Soeprajitno, R. R. W. N. (2019). Potensi Artificial Intelligence (Ai) Menerbitkan Opini Auditor ? Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis Airlangga, 4(1), 560–573. https://doi.org/10.31093/jraba.v4i1.142
Sudrajat, A. (2008). Pengertian, Fungsi, dan Jenis Media Pembelajaran. https://akhmadsudrajat.wordpress.com/2008/01/12/konsep-media-pembelajaran/
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Syamaun, N. (2015). Pembelajaran Maharah al-Kalam untuk Meningkatan Keterampilan Berbicara Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Ar-Raniry Banda Aceh. Lisanuna, 4(20), 343–359.
Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika), 7(2), 79.
Zein, A. (2021). Kecerdasan Buatan Dalam Hal Otomatisasi Layanan. Jurnal Ilmu Komputer JIK, 4(2), 18.
Copyright (c) 2023 GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia uses an Open Access Policy under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Ghancaran Journal holds the copyright and grants the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under a
The work is distributed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which allows others to share, copy, and redistribute the material in any media or format and adapt, remix, change, and develop the material even for commercial purposes, as long as it is stated credit and license derivative works under similar terms. - Authors may make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the journal's published work version.
- Authors are permitted to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during submission, as doing so may lead to productive exchange.