Analisis Kesalahan Perubahan Bunyi Bahasa Indonesia pada Tuturan Mahasiswa BIPA Tingkat Pemula di Universitas Muhammadiyah Malang

  • Inez Carmitha Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Muhammadiyah Malang
  • Arif Budi Wurianto Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Muhammadiyah Malang
  • Sudjalil Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Muhammadiyah Malang
  • Abdul Qadir Hakimi Economy and Business Administration, University of Herat
Abstract views: 471 , PDF downloads: 637
Keywords: Error Analysis, Sound Change, Student's of BIPA

Abstract

This study aims to describe the form of sound change symptoms and the factors that cause sound changes. This study uses a descriptive qualitative approach. The research data is based on learning speaking skills for 9 meetings from 12 meetings with a duration of 30 minutes. The source of research data is based on the results of Zoom video recordings of the speaking learning process for BIPA students at the beginner level, totaling 1 student from Egypt and 2 students from Uzbekistan. The data collection technique used is the technique of recording, listening, and taking notes. The data analysis used is error analysis. The results obtained were found data forms of assimilation changes, data forms of vocal modifications, data forms of anapticsis sound epenthesis, data forms anapticsis sound paragog, data forms zeroization of syncope sounds, data forms zeroization of apocope sounds, data forms monophthong changes, lenisi form data. The factors that cause changes in sound assimilation, vocal modification, anaptiksis, zeroization, monophthong, and lenisi, so that educators can provide special training to students from Egypt and Uzbekistan in learning speaking skills. The impact of these sound changes resulted in differences in meaning and improper pronunciation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adityarini, I. A. P., Pastika, I. W., & Sedeng, I. N. (2020). Interferensi Fonologi pada Pembelajar BIPA Asal Eropa di Bali. Aksara, 32(1), 167–186.

Agustina, T., & Oktavia, W. (2019). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Bahan Ajar Kelas Menyimak Program BIPA IAIN Surakarta. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 60–70.

Akhyaruddin, Harahap, E. P., & Yusra, H. (2020). Bahan Ajar Fonologi.

Arwan, M. S. (2019). Bunyi Kata Serapan Keagamaan dari Bahasa Arab ke dalam Bahasa Jawa. Tarling: Journal of Language Education, 3(1), 93–113.

Asih, R., Miftahuddin, A., & Elmubarok, Z. (2020). Analisis Kesalahan Fonologi dalam Keterampilan Membaca Teks Berbahasa Arab Siswa Kelas XI SMA Islam Sultan Agung 1 Semarang. Jurnal of Arabic Learning and Teaching, 9(2), 123–137.

Mainora, L. (2018). Analisis Perubahan Bunyi Bahasa dalam Esai Pemelajar BIPA Timor Leste. Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kemendikbud, 1–16.

Marsono. (1989). Fonetik. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press,.

Mutoharoh, Sulaeman, A., & Goziyah. (2018). Interferensi Morfologi dalam Karangan Narasi Mahasiswa Thailand Semester IV Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP Universitas Muhammadiyah Tangerang. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 1(1), 84–97.

Muzaki, H., & Darmawan, A. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa Lisan pada Kanal Youtube Fouly. Metalingua, 7(1), 55–62.

Nasution, S., Fithriani, R., Syahnan, M., Harahap, I., . S., & Qarni, W. (2019). A Contrastive Analysis of Indonesian and Arabic Phonetics. KnE Social Science, 722–732.

Nurwicaksono, B. D., & Amelia, D. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia pada Teks Ilmiah Mahasiswa. AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 138–153.

Pangesti, F. (2018). Perubahan Bunyi Bahasa Jawa: Kajian Linguistik Diakronis Bahasa Jawa Kawi-Jawa Baru. Prosiding SENASBASA (Seminar Nasional Bahasa dan Sastra), 3, 130–138.

Pansuri, H. (2017). Interferensi Fonologis Penutur Indonesia Berbahasa Arab dan Sebaliknya (Analisis Kontrastif Fonologis). Al-Ihda’: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 1–20.

Rafkahanun, R. (2021). Analisis Kesalahan Fonologis dalam Keterampilan Berbicara Pembelajar BIPA di Pusat Studi Indonesia Ismailia Mesir. Madah: Jurnal Bahasa dan Sastra, 12(1), 78–87.

Sengkala, I., & Samigov, B. (2019). Bahasa Uzbek Bahasa Sahabatku. Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan, Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Suciyatmi, F., F, A. F., & Ambarwati, A. (2022). Kesalahan Logika dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Pemelajar Jepang BIPA Tingkat A1. BASA Journal of Language & Literature, 2(1), 23–31.

Thoyip, T. & Hamidah, H. (2017). Interferensi Fonologis Bahasa Arab “Analisis Kontrastif Fonem Bahasa Arab terhadap Fonem Bahasa Indonesia pada Mahasiswa Universitas Al Azhar Bukan Jurusan Sastra Arab.” Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 4(2), 63–71.

Triyanasari, F. (2016). Proses Perubahan Bentuk Kata dalam Tuturan Siswa Ar-Rohcmah Kwrang Banjar, Purbalingga Pasa Semester Satu Tahun Pelajaran 2015-2016. Revista CENIC. Ciencias Biológicas, 152(3), 28.

Wahba, K. M., Taha, Z. A., & England, L. (2013). Handbook for Arabic language teaching professionals in the 21st century. In Handbook for Arabic Language Teaching Professionals in the 21st Century.

Published
2023-01-16
How to Cite
Carmitha, I., Arif Budi Wurianto, Sudjalil, & Hakimi, A. Q. (2023). Analisis Kesalahan Perubahan Bunyi Bahasa Indonesia pada Tuturan Mahasiswa BIPA Tingkat Pemula di Universitas Muhammadiyah Malang. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 242—261. https://doi.org/10.19105/ghancaran.v4i2.6943
Section
Articles