Bentuk Afiksasi pada Teks Narasi Mahasiswa BIPA: Kajian terhadap Hasil Tulis Mahasiswa BIPA Asal Afghanistan Angkatan Tahun 2021 di Universitas Muhammadiyah Malang
Abstract
The aim of these research is to explain or describe the form and meaning of the affixation used in the narrative text of BIPA students from Afghanistan class of 2021 at University of Muhammadiyah Malang. The method used is qualitative descriptive approach. The data were collected through primary and secondary. The primary data were collected from the result of an essay written by two BIPA Afghanistan college students who are currently studying masters at University of Muhammadiyah Malang through the KNB Scholarship (Kemitraan Negara Berkembang) as evidenced by secondary data in the form of direct observation, which were carried out for 6 months starting 6 September 2021 until 8 march 2022. The result of this study found errors in use of affixation caused by errors in morphonemic process, error in the use of affix, error in the use of basic words, and errors caused by interlingual interference namely errors are due to the influence of B1 (the mother tongue) on B2 (the target language). The invention in this research can be used as evaluation in the BIPA learning process, especially in affixation learning.
Downloads
References
Arifin, Z., & Junaiyah, H. M. (2007). Morfologi: Bentuk, Makna, dan Fungsi. Jakarta: Grasindo
Fitriyani, N. H., Andayani, N., & Sumarlam, N. (2017). Penggunaan Afiksasi pada Karangan Persuasi Mahasiswa Program Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing. Metalingua: Jurnal Penelitian Bahasa, 15(2), 191.
Ghufron, Syamsul, Yasmee Sohkuning, M. M. (2021). Kesalahan Afiksasi dalam Karangan Narasi Mahasiswa Thailand. 27(1).
Herawati, R., Juansah, D. E., & Tisnasari, S. (2019). Analisis Afiksasi dalam Kata-Kata Mutiara pada Caption di Media Sosial Instagram dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP. Membaca Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1), 45–50.
Isnaini, M. (2015). Bahasa Indonesia Mahasiswa Asing Tingkat Pemula di BIPA UMM. Kembara, 1(4), 43–53.
Jannah, M. (2020). Afiksasi (Prefiks dan Sufiks) dalam Kolom Ekonomi Bisnis di Koran Jawa Pos Edisi Kamis 14 November 2019. Jurnal Disastri (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 2(1), 18–25.
Kencanawati, N. W., Suparwa, N., & Sri, M. S. (2017). Analisis Pemakaian Afiks pada Kumpulan Puisi Malu (Aku) Jadi Orang Indonesia Karya Taufiq Ismail. Humanis, 21, 12.
Moleong, L. J. (2011). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: CV Remadja Karya.
Muliastuti, L. (2018). Penyebaran Bahasa dan Sastra Indonesia Melalui Pengajaran BIPA dan Ekspedisi Budaya. Kongres Bahasa Indonesia, 2015–2019.
Murnisma. (2021). Interferensi Sintaksis Bahasa Persia dan Bahasa Inggris terhadap Bahasa Indonesia Masyarakat Imigran Afganistan di BTN Asal Mula Kota Makassar. Universitas Hasanuddin.
Muslich, Masnur. 2014. Tata Bentuk Bahasa Indonesia, Kajian ke Arah Tata Bahasa Deskriptif. Jakarta: Bumi Aksara
Musthafa, M. A. S. M., & Rahmawati, L. E. (2021). Kesalahan Bentukan Kata Berafiks Dalam Tulisan Mahasiswa Bipa. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 6(1), 24–29.
Ramadhan, Muhammad. 2021. Metode Penelitian. Surabaya: Cipta Media Nusantara
Setyaningrum, L. W. (2018). Pembelajaran Afiks Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (Bipa) Di Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. Imajeri: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 49–61.
Shofia, N. K., & Suyitno, I. (2020). Problematika Belajar Bahasa Indonesia Mahasiswa Asing. BASINDO : Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pembelajarannya, 4, 204–214.
Soedjito & Saryono, D. (2014). Morfologi Bahasa Indonesia. Malang: Aditya Media Publishing
Suparno. (2018). Internalisasi dan Internasionalisasi Bahasa Indonesia. Kongres Bahasa Indonesia.
Susanto, G. (2007). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Berdasarkan Kesalahan Bahasa Indonesia. Bahasa dan Seni, 35(2), 231–239.
Susilo, J. (2016). Pengembangan Kurikulum Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing. Deiksis Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 44–53.
Suyitno, I. (2007). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia untuk Penutur Asing (BIPA) berdasarkan Hasil Analisis Kebutuhan Belajar. Wacana, Journal of the Humanities of Indonesia, 9(1), 62.
Yusuf, M., Purawinangun, I. A., & Anggraini, N. (2022). Analisis Afiksasi Pada Teks Eksposisi Karangan Siswa Kelas 8 SMP Bina Mandiri Teluknaga (Kajian Morfologi). Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 11(1), 149.
Zamahsari, G. K., Putikadyanto, A. P. A., & Ansori, R. W. (2021). Ragam Pertanyaan dan Teknik Bertanya Pengajar BIPA dalam Interaksi Pembelajaran di Kelas. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 125-132.
Copyright (c) 2023 GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia uses an Open Access Policy under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Ghancaran Journal holds the copyright and grants the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under a
The work is distributed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which allows others to share, copy, and redistribute the material in any media or format and adapt, remix, change, and develop the material even for commercial purposes, as long as it is stated credit and license derivative works under similar terms. - Authors may make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the journal's published work version.
- Authors are permitted to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during submission, as doing so may lead to productive exchange.