Konsep Positivisme dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Merdeka Belajar

  • Nelita Indah Islami Magister Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Pendidikan Indonesia
  • Sofyan Sauri Magister Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Pendidikan Indonesia
Abstract views: 1249 , PDF downloads: 1403
Keywords: Positivism, Indonesian language, freedom to learn

Abstract

The background in this article is about the policies that have been offered by the Minister of Education and Culture Nadiem Makarim regarding the Independent Learning curriculum. This concept requires a response from educators to provide views on the program. The writing of this article aims to describe the concept of positivism philosophy towards Indonesian language learning in the Merdeka Learning era. The method used is a literature study with data collection carried out by literature searches from relevant research for later analysis. The result of this article is the concept of positivism in learning Indonesian in the Merdeka Learning Era from the aspects of ontology, epistemology, and axiology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, D. (1987). Metodologi Dakwah. IAIN Walisongo.
Bakker, Y. W. M. (1970). Indonesia 70. Majalah Impack.
Fatmi, Firman, & Rusdinal. (3 Maret2021). Merdeka Belajar pada Perspektif Pendidikan Kelurga di Era Pandemi Covid 19. Jurnal Syntax Transformation, 2 (Social Sains).
Hardiman, F. B. (2004). Fislafat Modern dari Machievelli Sampai Niestzshe. PT. Gramedia Pustaka Utama.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2022). Keputusan Kepala Badan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor: 008/H/KR/2022 Tentang Capaian Pembelajaran pada Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah pada Kurikulum Merdeka.
Kusumawardani, S. H. (2020). Merdeka Belajar-Kampus Merdeka dan MOOCs. Universitas Gajahmada.
Musytansyir, R., & Misnal, M. (2014). Filsafat Ilmu. Pustaka Pelajar.
Sauri, S. (2010). Filsafat Ilmu Pendidikan Agama. Arfino Jaya.
Sudaryanto, dkk. (2020). Konsep Merdeka Belajar-Kampus Merdeka dan Aplikasinya dalam Pendidikan Bahasa (dan Sastra) Indonesia.
Supena, I. (2005). Filsafat Ilmu Dakwah: Perspektif Filsafat Ilmu Sosial. Abshor.
Veerger, K. J. (1985). Realitas Sosial. Gramedia.
Wahono, R. S. (2020). Systematic Literature Review: Pengantar, Tahapan dan Studi Kasus..
Wibisono, K. (1983). Arti Perkembangan Menurut Filsafat Positivisme Auguste Comte. Gadjah Mada University Press.
Zaprulkhan. (2018). Filsafat Modern Barata Sebuah Kajian Tematik. IRCiSoD.
Published
2022-11-28
How to Cite
Islami, N. I., & Sauri, S. (2022). Konsep Positivisme dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Merdeka Belajar. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 97-107. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.7449