Media Konstruksi Berpikir Kritis Berbasis Praktik Literasi pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar Era Merdeka Belajar

  • Della Yunia Amami Universitas Brawijaya
  • Lilik Wahyuni Universitas Brawijaya
Abstract views: 800 , PDF downloads: 812
Keywords: Media Literacy; Critical Thinking; Indonesian.

Abstract

This study aims to develop critical thinking construction media based on literacy practices on Indonesian learning and describe the impact of media implementation on students' critical thinking skills. The research method used is the Research & Development (R&D) ADDIE model. The study was conducted at SDN Balearjosari 1 with the subject of the study being a grade IV. Data collection are carried out through the provision of questionnaires to validators, students, and teachers. Data analysis techniques use quantitative and qualitative techniques. Literacy-based critical thinking construction media was developed based on the ADDIE model which obtained assessments from media experts and material experts. The media expert validation results are 86% and the material expert validation results are 88% with the category of very feasible. This means the implementation of literacy-based critical thinking construction media is assessed from the aspect of the media and the material can be used as a new innovation for learning. The impact of media implementation on students' critical thinking skills has increased which seen through the results of literacy work projects and improvements in 6C competencies. In addition to having an impact on critical thinking skills, literacy practices also improve literacy skills and foster student learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, A. (2017). Membudayakan Literasi dengan Program 6M di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 42. https://doi.org/10.30870/jpsd.v3i1.1093
Alfi, C. S. A. (2016). Pengaruh Pembelajaran Geografi Berbasis Masalah dengan Blended Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sma. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(4), 597—602.
Cendana, W., & Siswanto, E. (2022). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar Melalui Pemberian Apresiasi Secara Sinkronus. Cendekiawan, 4(1), 43–49. https://doi.org/10.35438/cendekiawan.v4i1.252
Dwijananti, P., & Yulianti, D. (2010). Pembelajaran Problem Based Instruction pada Mata Kuliah. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 6, 108–114. http://journal.unnes.ac.id
Fadillah, M. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa dengan Pemanfaatan Media Audio-Visual di Kelas Rendah. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 1(1), 16. https://doi.org/10.30596/jppp.v1i1.4453
Gunawan, I., Suraya, S. N., & Tryanasari, D. (2016). Hubungan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Kritis Dengan Prestasi Belajar Mahasiswa pada Matakuliah Konsep Sains di Prodi PGSD IKIP PGRI Madiun. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 4(01), 10–40. https://doi.org/10.25273/pe.v4i01.304
Haryanti, Y. D. (2017). Model Problem Based Learning Membangun Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2). https://doi.org/10.31949/jcp.v3i2.596
Hendi, A., Yayah Haenilah, E., Magister Pendidikan Matematika, P., Lampung, U., Ir Sumantri Brojonegoro No, J., Bandar Lampung, K., & Lampung, P. (n.d.). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Strategi Metakognitif untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa.
Jannah, M., & Julianto, J. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Digestive System untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPA Kelas V. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 254798.
Karo-Karo, I. R., & Rohani, R. (2018). Manfaat Media dalam Pembelajaran. AXIOM : Jurnal Pendidikan dan Matematika, 7(1), 91–96. https://doi.org/10.30821/axiom.v7i1.1778
Legina, N., & Sari, P. M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Articulate Storyline Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis pada Pembelajaran IPA bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Paedagogy, 9(3), 375. https://doi.org/10.33394/jp.v9i3.5285
Mayarni, M., & Yulianti, Y. (2020). Hubungan antara Kemampuan Berpikir Kritis dengan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi Ekologi. PENDIPA Journal of Science Education, 4(3), 39–45. https://doi.org/10.33369/pendipa.4.3.39-45
Muqdamien, B., Umayah, U., Juhri, J., & Raraswaty, D. P. (2021). Tahap Definisi dalam Four-D Model Pada Penelitian Research & Development (R&D) Alat Peraga Edukasi Ular Tangga untuk Meningkatkan Pengetahuan Sains dan Matematika Anak Usia 5-6 Tahun. Intersections, 6(1), 23–33. https://doi.org/10.47200/intersections.v6i1.589
Optiana, N., & Muchlas. (2019). Pengembangan Panduan Penilaian Berbasis E-Portofolio Menggunakan Edmodo dalam Pembelajaran Praktikum Fisika untuk Sekolah Menengah Atas. Riset dan Kajian Pendidikan Fisika, 6(2), 1–5. https://doi.org/10.12928/jrkpf.vxix.xxxx
Salsabila, U. H., Sofia, M. N., Seviarica, H. P., & Hikmah, M. N. (2020). Urgensi Penggunaan Media Audiovisual dalam Meningkatkan Motivasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2), 284–304. https://doi.org/10.24090/insania.v25i2.4221
Sherly, Dharma, E., & Sihombing, B. H. (2020). Merdeka Belajar di Era Pendidikan 4.0. Merdeka Belajar: Kajian Literatur, 184–187.
Wilson, V. (2000). Educational Forum on Teaching Thinking Skills. Scottish Executive Education Department.
Published
2022-11-28
How to Cite
Amami, D. Y., & Wahyuni, L. (2022). Media Konstruksi Berpikir Kritis Berbasis Praktik Literasi pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar Era Merdeka Belajar. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 71-84. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.7450