Pemanfaatan Youtube dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi pada Kurikulum MBKM

  • Ilmatus Sa’diyah Program Studi Sains Data, UPN “Veteran” Jawa Timur
  • Rizki Romadhoni Sandy Program Studi Sistem Informasi, UPN “Veteran” Jawa Timur
  • Eliezer M. Putra Siaturi Program Studi Sistem Informasi, UPN “Veteran” Jawa Timur
  • Athallah Bariq Hidayat Program Studi Sistem Informasi, UPN “Veteran” Jawa Timur
Abstract views: 582 , PDF downloads: 389
Keywords: youtube, Indonesian language learning, language learning in universities, MBKM curriculum

Abstract

The development off the times, the human need for technology cannot be abandoned. One of them is you tube. You Tube is a website where users can watch, upload, and share videos. The existence of you tube is a medium that can help the implementation of education now. However, its effect on students' Indonesian language skills is still a question. Therefore,the researchers tried to find the answer by conducting this research. This research used a questionnaire method with a Likert scale as the answer model. Then the validity test using SPSS and response analysis from the results of filling out the Likert scale answers. After the research, data were obtained from respondents, most of whom agreed with the hypothesis that had been proposed by the researchers. Finally, the researchers concluded that the existence of YouTube has an effect on Indonesian language skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amrina, Z., Yuza, A., & Sari, S. G. (2021). Analisis Dampak Pelaksanaan Program Mbkm Terhadap Tenaga Pendidik Di Prodi Pgsd Fkip Universitas Bung Hatta Dalam Menghasilkan Lulusan Yang Tangguh Bersaing Di Era Global. Jurnal Cerdas Proklamator, 9(2), 58–66. https://doi.org/10.37301/cerdas.v9i2.101
Arham, M. (2020). Efektivitas Penggunaan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Mutmainnah Arham. Academia Education, 1–13.
Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Rajawali Press.
Christianto, M., Andjarwirawan, J., & Tjondrowiguno, A. (2020). Aplikasi analisa sentimen pada komentar berbahasa Indonesia dalam objek video di website YouTube menggunakan metode Naïve Bayes classifier. Jurnal Infra, 8.1, 255–259.
Fauziah, F., & Karhab, R. S. (2019). Pelatihan Pengolahan Data Menggunakan Aplikasi SPSS Pada Mahasiswa. Jurnal Pesut : Pengabdian Untuk Kesejahteraan Umat, 5(1), 135–159.
Kusumawati, Y., Arifah, I., Werdani, K. E., Asyfiradayati, R., & Porusia, M. (2021). Persepsi dan Preferensi Kegiatan Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM) Dari Mahasiswa Program Studi Kesehatan Masyarakat Universitas Muhammadiyah Surakarta Tahun 2021. Seminar Nasional Dampak Implementasi MBKM, 1–12. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/xmlui/handle/11617/12861
Mujianto, H. (2019). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar Dalam Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran Dan Penelitian, 5(1), 135–159. www.journal.uniga.ac.id135
Nugroho, C., Harti, S., & Pujiono, B. (2022). MATA KULIAH GARAP PAKELIRAN ERA MERDEKA BELAJAR-KAMPUS MERDEKA. XIX(1), 41–49.
Pateda, M. (2011). Lingustik Sebuah Pengantar. Angkasa.
Sianipar, A. . (2013). PEMANFAATAN YOUTUBE DI KALANGAN MAHASISWA (Studi Penggunaan Youtube di Kalangan Mahasiswa Ilmu Komunikasi FISIP USU Medan dengan Pendekatan Uses and Gratification). Jurnal Ilmu Komunikasi FLOW, 2(3), 1–10.
Simamora, R. (2009). Pendidikan dalam Keperawatan. EGC.
Suwarto, S., Muzaki, A., & Muhtarom, M. (2021). Pemanfaatan Media YouTube sebagai Media Pembelajaran pada Siswa Kelas XII MIPA di SMA Negeri 1 Tawangsari. Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 15(1), 26–30. https://doi.org/10.26877/mpp.v15i1.7531
Syarif, N. (2016). Pengaruh Perilaku Pengguna Smartphone Terhadap Komunikasi Interpersonal Siswa Smk Ti Airlangga Samarinda. EJournal Ilmu Komunikasi, 4(1), 239–253.
Tohari, H., Mustaji, & Bachri, B. S. (2019). Pengaruh penggunaan YouTube. Jurnal Teknologi Pendidikan, 07(01), 1–13.
Widyantara, I., & Rasna, I. (2020). Penggunaan Media Youtube Sebelum dan Saat Pandemi Covid-19 dalam Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 9(2), 113–122. https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_bahasa/article/view/3531/pdf
Yanti, F., Nirmala, A. F., & Chamalah, E. (2020). Campur Kode Dalam Tuturan Video Blog Youtube Agung Hapsah “Fintech.” KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 4(1), 97–111. https://doi.org/10.24176/kredo.v4i1.4840
Yuniati, I., Suyuthi, H., & Hakim, M. (2021). Pelatihan Pemanfaatan Media Youtube Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sma It Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 38–47.
Yusi, Kamhar, M., & Lestari, E. (2019). Pemanfaat Sosial Media Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia DI Perguruan Tinggi. Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 1–7.
Published
2022-12-05
How to Cite
Sa’diyah, I., Sandy, R. R., Siaturi, E. M. P., & Hidayat, A. B. (2022). Pemanfaatan Youtube dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi pada Kurikulum MBKM. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 297-306. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.7597