Redesain Metode Role Playing dalam Optimalisasi Pembelajaran Keterampilan Berbicara pada Siswa SMA di Era Merdeka Belajar

  • Vanda Hardinata Universitas Brawijaya
  • Warsiman Universitas Brawijaya
  • Machrus Abadi Universitas Brawijaya
Abstract views: 144 , PDF downloads: 167
Keywords: redesign, speaking, role playing, R&D

Abstract

This research is intended to find an ideal formulation in learning speaking skills through redesigning the Role Playing method. This study uses a modified research and development (R&D) method. The results showed that redesigning the Role Playing method was effective in improving speaking skills. This effectiveness can be seen from the increase in learning outcomes in each implementation. The elements of accuracy in pronunciation, intonation, targeting accuracy, courage, fluency, loudness, gestures/mimics, diction/choice of words, and improvisation, in practice I obtained a percentage of 70.67%, in practice II 80.55%, and in practice III 89.81%. While the student response questionnaire shows a percentage of 74.69% of students giving a positive response. The conclusion is that redesigning the Role Playing method is effective for improving speaking skills, especially for high school (SMA) students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akhadiah, Sabarti, dkk. (1991/1992). Bahasa Indonesia I. Jakarta: Depdikbud.
Arsjad, Maidar G. & Mukti U.S. (1993). Pembinaan Kemampuan Berbicara Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.
Erlida, P.E (2015). “Hubungan kegiatan Bermain Peran Mikro dengan Keterampilan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun di TK Kartka II-26 Bandar Lampung Tahaun Ajaran 2015/2016”. Jurnal. fkip.unila.ac.id/index.php/JIP[diakses 4 Maret 2022].
Fitriyani, Tahmid Sabri, dan Syamsiati. (2015). Peningkatan Keterampilan Membaca Teks Percakapan Menggunakan Metode Latihan dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (Khatulistiwa), 4(12), 1-13
Haryadi dan Zamzani. (1999/2000). Peningkatan Keterampilan Berbahasa Indonesia. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.
Kridalaksana, Harimukti. (2009). Kamus Linguistik. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
Mudjiono, Moh. Dimyati. (1999). Belajar dan Pembelajaran. Surabaya: Rineka Putra
Mustakim. (1994). Membina Kemampuan Berbahasa: Panduan ke Arah kemahiran Berbahasa. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Prasetya, Ragil Dwi, dan Sunarto. (2019). Ekspresi Musikal dan Kritik Sosial Pada Lagu “Bahaya Komunis” Karya Jason Ranti, Jurnal Seni Musik, 8(2), 157-171.
Prier, Karl-Edmund, SJ. (2000). Menjadi Dirigen II: Membentuk Suara. Yogyakarta: PML.
Roestiyah, N.K. (1994). Masalah Pengajaran: Sebagai Suatu Sistem. PT Terminal Bukit Intan . Rineka Cipta.
Sujanto, S. (2005). Pembelajaran untuk Anak TK. Jakarta: Depdiknas.
Sugiono. (2008). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung. Alfabeta.
Sulaeman, D. (1998). Teknologi/Metodologi Pengajaran. Jakarta: Dirjen. Dikti. Depdikbud.
Santosa, Puji dkk. (2007). Materi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia SD. Jakarta: Universias Terbuka.
Setyonegoro, Agus. (2013). Hakikat, Alasan, dan Tujuan Berbicara (Dasar Pembangun Kemampuan Berbicara Mahasiswa). FKIP Universitas Jambi.
Tarigan, Henry Guntur. (2008). Berbicara: Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Tedjasaputra, M. (2003). Bermain-main dan Permainan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Warsiman. (2014). Sosiolinguistik: Teori dan Aplikasi dalam Pembelajaran. Malang: UB Press.
Yamin, Muhammad, dan Syahrir. (2020). Pembangunan Pendidikan Merdeka Belajar (Telaah Metode Pembelajaran), Jurnal Ilmiah Mandala Educatio, 6(1), 126-136
Published
2023-02-06
How to Cite
Hardinata, V., Warsiman, & Abadi, M. (2023). Redesain Metode Role Playing dalam Optimalisasi Pembelajaran Keterampilan Berbicara pada Siswa SMA di Era Merdeka Belajar. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 423-438. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.8333