Studi Komparasi Keterampilan Menulis dan Karakteristik Teks Berita di Boarding School
Abstract
This research was motivated by the implementation of the boarding school education system. In boarding schools, there are students living in dormitories and outside dormitories. This does not deny that there will be differences in the condition of the student. No exception to the writing skills and characteristics of news texts. This study aims to determine the comparison of writing skills and news text characteristics between boarding and non-boarding students. This research is a comparative research with a qualitative descriptive approach conducted at MTs Al Ikhsan Beji, Kedungbanteng. Data collection techniques in this study used performance, documentation, and interview methods. The results showed that; (1) there are differences in the writing skills of news texts of boarding and non-boarding students; (2) the news text writing skills of boarding students are slightly better than non-boarding students; and (3) the most striking characteristic differences between boarding and non-boarding student news texts are in the selection of venues and topics. The conclusion of this study provides related suggestions when learning to write news texts, teachers should use methods that make students feel happy, and in writing news texts, teachers should also assign news text editing, so that student news text results are minimal.
Downloads
References
Ariestia. (2020). Defenisi, Pengertian Topik, Jenis-jenis Topik, Cara Menentukan Topik yang Baik untuk Tulisan Ilmiah.
Asdarina, D. W. (2019). Perbandingan Kemampuan Menulis Puisi Siswa MTs Ash Habul Yamin dan MTs Nurul Huda (Studi Kasus di Kelas VII SMP Islamic School Citra Raya Cikupa dan Siswa Kelas VII MTs Ash Habul Yamin Balaraja). Jurnal Pendidikan Mutiara, 5, 17–30.
Asti, Aida Noer. (2021). Penerapan Metode Diskusi Kelompok Besar Pada Penyuntingan Teks Berita Siswa MTs Terpadu Attaqwa 04 Bekasi Kelas VIII Tahun Pelajaran 2020/2021. Skripsi Tidak diterbitkan. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Bangun, Eric Persadanta. (2019). Analisis Isi Unsur Kelengkapan Berita pada Media Online Manadopostonline.com. Acta Diurna Komunikasi, 1 (3).
Budiman. Kris. (2005). Dasar-Dasar Jurnalistik. Yogyakarta: Fakultas Sastra UGM.
Fitri, Y. (2020). Kemampuan Menulis Berita pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 30 Muaro Jambi. Skripsi Tidak Diterbitkan. Universitas Jambi.
Gamin. (2018). Menulis Itu Mudah. Yogyakarta: Deepublish.
Hamdani. (2023). Dr. Abdul Qodir Zaelani, MA: Menulis Berita Harus Objektif dan Faktual.
Hutabarat, Cyauni R. & Basyaruddin. (2018). Peningkatan Kemampuan Siswa Menulis Teks Berita Melalui Penggunaan Media Audiovisual pada Siswa Kelas VIII-A SMP Negeri 23 Medan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia I Unimed-2018, 1.
Hymes, Dell. (1974). Foundations of Sociolinguistics: An Ethnographic Approach. Philadelphia: U of Pennsylvania P.
Karisna, Deksen. (2020) Analisis Unsur-Unsur Kelengkapan Berita dalam Teks Berita Siswa MTs Muhammadiyah Lebung Itam. Wahana Didaktika Jurnal Ilmu Kependidikan, 18 (1).
Kosasih. (2017). Bahasa Indonesia. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kustanti, Eni & Muttaqien, Ifan. (2021). Klasifikasi dan Penyajian Informasi pada Halaman Berita Website Pustaka. International Conference on Library and Information Sciences.
Maulana, Alfarabi. (2020). Kesalahan Penulisan Kata dan Ejaan Sering Menimpa Penulis.
Miles, M., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis. A Methods Sourcebook, 30(25), 33.
Mondry. (2016). Pemahaman Teori dan Praktik Jurnalistik. Bandung: Ghalia Indonesia.
Mustika, Praba. (2021). Memahami Struktur Teks Berita, Contoh, dan Unsur-unsurnya.
Puspitasari, Devi Aris Tiyas. (2018). Analisis Kesalahan Penggunaan Ejaan Bahasa Indonesia dalam Teks Berita pada Siswa Kelas VIII SMPN 7 Nganjuk. Skripsi Tidak Diterbitkan. Universitas Brawijaya.
Qhadafi, Muammar Reza. (2018). Analisis Kesalahan Penulisan Ejaan yang Disempurnakan dalam Teks Negosiasi Siswa SMA Negeri 3 Palu. Jurnal Bahasa dan Sastra, 3 (4).
Rokayah, Yayah. (2018). Penggunaan Media LCD Proyektor dengan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Pemahaman Teks Berita dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Edukasi, 6 (1).
Samosir, Astuti. (2018). Perbedaan Kemampuan Menulis Berita Siswa Kelas VII SMPN 3 Pariaman dengan Media Gambar dan Objek Langsung. Jurnal Kredo 2 (1).
Savitri. Nuryanthi. (2018). Pengaruh Kondisi Fisiologis dan Psikologis sebagai Kegiatan
Belajar Mengajar Peserta Didik. Skrispsi Tidak Diterbitkan. Institut Agama Islam Negeri Palu.
Semi, M. Atar. (2007). Dasar-Dasar Keterampilan Menulis. Bandung: Angkasa
Sevtiyani, R. (2014). Perbandingan Kemampuan Menulis Puisi Antara Siswa Boarding School dan Siswa Sekolah Umum (Studi Kasus di Kelas VII SMP Khadijah Islamic School Jakarta Selatan dan Siswa Kelas VII MTs Cendekia Muslim Bogor) Tahun Pelajaran 2013-2014. Skrispsi Tidak Diterbitkan. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Sidiq, Viona Ainun Rizki As, Triyadi, Slamet, & Pratiwi, Wienike Dinar. (2022). Analisis Kelengkapan Unsur Berita Detik.com serta Relevansinya sebagai Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan Bahasa, 11 (2).
Sudaryanto, M., Ummah, N. W., Hares Y, U., & Anggoro PN, B. (2022). Communication Competency for Teachers of Yakut Special School Purwokerto: Potential and Challenges. Paedagogia: Jurnal Pendidikan, 11(2), 275-286.
Sudaryanto, M., & Akbariski, H. S. (2021). Students' competence in making language skill assessment rubric. REID (Research and Evaluation in Education), 7(2), 156-167.
Sudaryanto, M., Krisnawati, V., & Nugroho, B. A. P. (2023). Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Memimpin Perencanaan Kelas Melalui Penugasan Terstruktur. Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat (JURIBMAS), 1(3), 82-87.
Suwarti, Markhamah, & Sabardila, Atiqa. (2011). Upaya Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Berita Siswa Kelas VIII pada SMP Negeri 1 Bringin Melalui Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Lingkungan. Jurnal Penelitian Humaniora, 12 (1).
Syafira, Dela & Zulfikarni. (2019). Keefektifan Kalimat dalam Teks Berita Siswa Kelas VIII SMP Pembangunan Laboratorium UNP. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8 (4).
Syafieq, Ahmad, Wahid, Abdul, & Ayuni, Risa Dwi. (2018). Penggunaan Umpan Klik pada Judul Berita untuk Menarik Minat Pembaca. Repository Uniska.
Tarigan, H. G. (2013). Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: CV. Angkasa.
Tasrun. (2022). Meningkatkan Keterampilan Menulis Berita Bahasa Inggris Menggunakan Metode Partisipatori Melalui Teknik ATTL (Amati, Tanya, Tulis, Laporkan). Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra 2 (2).
Copyright (c) 2023 GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia uses an Open Access Policy under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Ghancaran Journal holds the copyright and grants the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under a
The work is distributed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which allows others to share, copy, and redistribute the material in any media or format and adapt, remix, change, and develop the material even for commercial purposes, as long as it is stated credit and license derivative works under similar terms. - Authors may make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the journal's published work version.
- Authors are permitted to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during submission, as doing so may lead to productive exchange.