Unsur Keteladanan Tokoh dalam Buku Digital H.B. Jassin: Perawat Sastra Indonesia sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia
Abstract
The younger generation possess problems in recognizing the national figures who have contributed greatly to the Indonesian nation. The Ministry of Education and Culture by its digital library releases the site budi.kemdikbud.go.id which provides the books that are very useful for children in recognizing Indonesian national figures. One of the books is entitled H.B Jassin: Perawat Sastra Indonesia which contains about the ins and outs of H.B Jassin that gives a great role model. This can be used as a role model for children in building their character development. In addition, the digital book H.B Jassin: Perawat Sastra Indonesia can be used as a teaching material for Indonesian language learning. The purpose of this research is to describe the noble attitude of H.B Jassin and the use of the digital book H.B Jassin: Perawat Sastra Indonesia as Indonesian language teaching material. Descriptive qualitative was chosen as the research method an digital book H.B Jassin: Perawat Sastra Indonesia as the source data. From the results of the analysis, it was found that the noble character elements of H.B. Jassin, they are fond of reading, passionate and brave, confident, devoted to parents, respectful, diligent and thorough, honest and responsible, persistent, charitable, humble, simple, patient, forgiving, creative, hardworking, religious, and nationalist person. Then, the digital book H.B Jassin: Perawat Sastra Indonesia is used as a teaching material for Indonesian language learning at the high school level in grade X at basic competencies 3.14 menilai hal yang dapat diteladani dari teks biografi.
Downloads
References
Afrianti, Z.R. dan Suyatno. (2021). Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Si Anak Pinta Karya Tere Liye (Perspektif Nilai Karakter John Garmo). BAPALA, 8(03), 59-70, diakses pada 7 Agustus 2021, dari https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bapala/article/view/39936.
Astawa, N. L.P. N. S. P. dan Nengah Widya Utami. (2020). Pelatihan Pembuatan Buku Cerita Digital Sederhana sebagai Bahan Ajar dalam Kondisi New Normal. Jurnal Karya Abadi, 4(1): 143-147, diakses pada 3 Agustus 2021, dari https://online-journal.unja.ac.id/JKAM/article/view/9832/5693
Astuti, R. S. (2020). Analisis Unsur Keteladanan Tokoh pada Biografi Sandiaga Uno sebagai Alternatif Bahan Ajar pada Peserta Didik Kelas X. Skripsi tidak diterbitkan. Bandung: Universitas Pasundan Bandung.
Badarudin, Achmad. (2015). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Konseling Klasikal. Jakarta: Abe Kreatifindo.
Basiroh, Umi. (2017). Peningkatan Hasil Belajar dan Imtak pada Materi Rendah Hati, Hemat, dan Sederhana Melalui 3 Steps of Role Playing Based on Daily Short Story Kelas VII. Jurnal Profesi Keguruan, 3(1): 80-91, diakses pada 7 Agustus 2021, dari https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpk/article/view/10485/7030.
Ichsanto, W. dan Wahyuningsih, R. (2021). Kemampuan Membaca Al-Qur’an dan Menghormati Orang Tua dengan Prestasi Belajar PAI Siswa SMP Surakarta. Cendekia: Journal of Education and Teaching, 15(1): 78-88, diakses pada 7 Agustus 2021, dari https://cendekia.soloclcs.org/index.php/cendekia/article/view/662.
Iskandar, N.P. dan Suyatno. (2021). Moral dan Karakter dalam Dongeng Putri Dewi Sekararum dan Raja Jin Pohon Delima Karya Nurul Ihsan (Kajian Sastra Anak). Bapala, 8(3):170-178, diakses pada 7 Agustus 2021, dari https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bapala/article/view/40217.
Faizah, Umi. (2015). Penerapan Pendekatan Saintifik melalui Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri Seworan, Wonosegoro. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(1): 24-38, diakses pada 4 Agustus 2021, dari https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/4/492.
Hermawan, D. dan Shandi. (2019). Pemanfaatan Hasil Analisis Novel Seruni Karya Almas Suffeya sebagai Bahan Ajar Sastra di SMA. Metamorfosis: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 12(1): 11-20, diakses pada 1 Agustus 2021, dari http://unibba.ac.id/ejournal/index.php/metamorfosis/article/view/125/127.
Kemendikbud. (2011). Pedoman Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Jakarta: Kementrian Pendidikan Nasional Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum dan Perbukuan.
Kurniasari, Fitri. (2017). Implementasi Pendekatan Saintifik pada Penugasan Aktivitas di Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas VII SMP Berdasarkan Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Edutama, 4(1): 9-26, diakses pada 4 Agustus 2021, dari https://www.ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/article/view/44/41.
Latuserimala, P. dan Salong, F.A. (2021). Analisis Sikap Sosial Mahasiswa Melalui Mata Kuliah Studi Masyarakat Indonesia pada Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP UNPATI Ambon Tahun Akademik 2018/2019. JURNAL ILMU PENDIDIKAN EKONOMI (JPE), 1(1): 1-10, diakses pada 7 Agustus 2021, dari https://ojs3.unpatti.ac.id/index.php/jpe/article/view/3502/2755.
Nugroho, A.F. (2021). Pembentukan Karakter Religius dan Sikap Peduli Sosial Peserta Didik Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Jawa Tengah di Purbalingga. Tesi tidak diterbitkan. Purwokerto: IAIN Purwokerto.
Nurjannah, Radhiah, dan Trisfayani. (2021). Analisis Nilai Patriotisme Novel 693 KM Jejaj Gerilya Sudirman Karya Ayi Jufridar. Jurnal Metamorfosa, 9(2): 188-206, diakses pada 7 Agustus 2021, dari https://ejournal.bbg.ac.id/metamorfosa/article/view/1428.
Pradana, H.E.K. (2021). Nilai-Nilai Karakter dalam Film Animasi Up dan Relevansinya dengan Pendidikan Karakter Kerja Keras, Kreatif, dan Peduli Sosial Bagi Siswa SD/MI. Skripsi tidak diterbitkan. Ponorogo: Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.
Putra, R. M. (2020). Analisis Unsur Keteladanan pada Teks Biografi Abdurahman Wahid sebagai Alternatif Bahan Ajar Bahasa Indonesia Kelas X. Skripsi tidak diterbitkan. Bandung: Universitas Pasundan Bandung.
Rahmah,N., Priyadi, A.T., Dan Syam, C. (2021). Analisis Karakter Tokoh dalam Novel Cinta 3 Benua Karya Faris BQ dan Astrid Tito. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 10(6):1-12, diakses pada 7 Agustus 2021, dari https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/47422/75676589642.
Sulistyo, E. (2019). Pahlawan di Era Milenial. Berita Satu. Diakses 1 Agustus 2021 dari https://www.beritasatu.com/opini/6421/pahlawan-di-era-milenial.
Sumiati, Sulistyarini, dan Hartoyo, Agung. (2021). Analisi Pendidikan Karakter Gemar Membaca dalam Kultur Sekolah Dasar Negeri 46 Kota Singkawang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 10(6): 1-10, diakses pada 7 Agustus 2021, dari https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/47700/75676589777.
Suriadi, H.J., Firman, dan Ahmad, R. (2021). Analisis Problema Pembelajaran Daring Terhadap Pendidikan Karakter Peserta Didik. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1):165-173, diakses pada 7 Agustus 2021, dari https://www.edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/251/pdf.
Syarif, I., Elihami, dan Buhari, G. (2021). Mengembangkan Rasa Percaya Diri Melalui Strategi Peer Tutoring di Sekolah Dasar. EduPsyCouns Journal: Jurnal of Education, Psychology, and Counseling, 3(1): 69-77, diakses pada 7 Agustus 2021, dari https://ummaspul.e-journal.id/Edupsycouns/article/view/1262.
Tafiyanti, R. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Biografi melalui Media Animasi Berbasis Pendidikan Karakter. Tesis tidak diterbitkan. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Yaqin, Y. dan Rochmawati. (2017). Pengembangan Buku Saku Digital Berbasis Android sebagai Pendukung Bahan Ajar pada Materi PPh Pasal 21. Jurnal Pendidikan Akuntansi. 5(1): 1-5, diakses 3 Agustus 2021, dari https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jpak/article/view/17965/16333.
Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia uses an Open Access Policy under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Ghancaran Journal holds the copyright and grants the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under a
The work is distributed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which allows others to share, copy, and redistribute the material in any media or format and adapt, remix, change, and develop the material even for commercial purposes, as long as it is stated credit and license derivative works under similar terms. - Authors may make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the journal's published work version.
- Authors are permitted to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during submission, as doing so may lead to productive exchange.