Pemartabatan Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri (PTKIN) se-Jawa dan Madura
Abstract
Eksistensi bahasa Indonesia di kancah dunia perlu didukung dengan meningkatkan martabat bahasa Indonesia. Pemartabatan bahasa Indonesia dapat dilakukan melalui internalisasi dan internasionalisasi bahasa Indonesia melalui Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri (PTKIN) se-Jawa Madura. This State Islamic Religious College has succeeded in organizing the BIPA program as an effort to dignify the Indonesian language. Through the BIPA program, students are equipped with a good and correct understanding and use of Indonesian language. This research aims to describe the dignity of the Indonesian language and the implementation of BIPA learning in PTKIN throughout Java and Madura. The method used in this research is qualitative with a case study design. The data source for this research is the implementation of the BIPA program at PTKINs throughout Java and Madura which have the Indonesian Tadris study program. The data obtained was then analyzed using interactive data analysis. The results of the research show that the BIPA program has been implemented by all PTKIN throughout Madura Java and is presented in specialization courses in the Indonesian Language Tadris Study Program. Through the BIPA program, foreign students studying at PTKIN are trained their Indonesian language skills in the matriculation program before entering college.
Downloads
References
Arumdyahsari, S., Widodo, H., & Susanto, G. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Tingkat Madya. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(5), 828–834.
Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2012). Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing. Kemendikbud.
Bahtiar, A., & Nasrulah, A. (2019). Multiliterasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Penutur Asing (BIPA) Berbasis Sastra Warna Lokal Betawi Di UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Jurnal Bahasa: BISP, 1(1), 28–43.
Defina. (2022). BIPA dan MKWK Bahasa Indonesia: Penelitian dan Pengembangan Materi Ajar di IPB. IPB Press.
Desmirasari, R., & Oktavia, Y. (2022). Pentingnya Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. ALINEA: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pengajarannya, 2(1), 114–119.
Erowati, R., Hudaa, S., Nafisah, D., & Ying, L. (2023). Karakteristik pembelajaran BIPA di UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Jurnal Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (JBIPA), 5(2), 208–216.
Fishman, J. A. (1972). Language and Sociocultural Change. Academic Press.
Ghufron, S. (2014). Urgensi Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 69–76.
Hasani, A., & Riansi, E. S. (2018). Upaya Memartabatkan Bahasa Indonesia Melalui Peningkatan Mutu Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya. Jurnal Membaca Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 85–90.
Ibrahim, G. A. (2016). Memartabatkan Bahasa Indonesia.
Inderasari, E., & Agustina, T. (2017). Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Mahasiswa Asing dalam Program BIPA IAIN Surakarta. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2), 6–15.
Inderasari, E., & Oktavia, W. (2019). Implementasi Kurikulum BIPA (Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing) Berbasis Cultural Islamic Studies (Intergrated Curriculum) Di Perguruan Tinggi Islam. Jurnal Bahasa Lingua Scientia, 11(1), 127–144.
Indrawati, D. (2021). Pemartabatan Bahasa Indonesia di Masa Pandemi Covid-19 Melalui Jargon di Media Elektronik. Jurnal Pena Indonesia, 7(2), 1–14.
Isnaniah, S. (2020). Management of Indonesian language learning for foreign speakers (BIPA) at Islamic religious higher education institutions (PTKI) in Indonesia and Thailand. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 1–28.
Jazeri, Mohamad. (2016). Model Perangkat Pembelajaran Keterampilan Berbicara dengan Pendekatan Komunikatif Kontekstual bagi Mahasiswa Asing. Litera, 15(2), 217–226.
Jazeri, Mohamad, & Maulida, S. Z. (2018). Hambatan dan Harapan Pemartabatan Bahasa Indonesia. Indonesian Language Education and Literature, 4(1), 52–61.
Jazeri, Mohammad, Mukhlas, M., Lestari, O. W., & Kareng, S. K. (2021). Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Melalui Permainan Sosiodrama Di Sanggar Kampung Indonesia Tulungagung. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(2), 201–213.
Khasanah, I., Dwita Laksmita, Rosa Da Cosa Tilman, & Roy Rizki. (2015). Fenomena Penggunaan Bahasa Asing dalam Penamaan Bisnis Kuliner di Kawasan Soekarno Hatta Kota Malang. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 2(1), 1.
Khuzaemah, E., & Nurkholidah, N. (2022). Pemanfaatan Nilai-nilai Spiritual pada Babad Cirebon dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Kearifan Lokal. Aksara, 34(2), 181–195.
Kurniasih, D., & Isnaniah, S. (2019). Penerapan Bahan Ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA)“Sahabatku Indonesia” Tingkat Dasar di IAIN Surakarta. Jurnal Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (JBIPA), 1(2), 62–71.
Mbete, A. M. (2010). Strategi Pemertahanan Bahasa-Bahasa Nusantara. Seminar Nasional Pemertahanan Bahasa Nuasantara.
Miles & Huberman. (2014). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (3rd ed.). In Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.).
Mulyaningsih, I. (2017). Sikap Mahasiswa terhadap Bahasa Indonesia. Indonesian Language Education and Literature, 3(1), 79.
Mulyaningsih, I. (2022). Pengembangan Kurikulum BIPA di Jurusan Tadris Bahasa Indonesia. Bahasa: Jurnal Keilmuan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 148–155.
Mulyawati, I. M. (2021). Penerapan Metode Berbasis Komunitas dengan Pembiasaan Aktivitas Sehari-Hari pada Pembelajaran. Jurnal Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (JBIPA), 3(2), 104–114.
Prastyawan, A., & Lestari, Y. (2020). Pengambilan Keputusan. Unesa University Press.
Rahardi, R. K. (2014). Bahasa ‘Indoglish’dan ‘Jawanesia’dan Dampaknya Bagi Pemartabatan Bahasa Indonesia. Kajian Linguistik Dan Sastra, 26(1).
Rohimah, D. F. (2018a). Internasionalisasi bahasa Indonesia dan internalisasi budaya Indonesia melalui bahasa Indonesia bagi penutur asing (BIPA). An-Nas: Jurnal Humaniora, 2(2), 199–212.
Rohimah, D. F. (2018b). Internasionalisasi Bahasa Indonesia dan Internalisasi Budaya Indonesia melalui Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (BIPA). An-Nas: Jurnal Humaniora, 2(2), 199–212.
Romadhon, Sahrul. (2019). Pembelajaran Berbasis Video Interaktif untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Siswa Pratum (MI) di Sekolah Anuban Muslim, Thailand. Indonesian Journal Islamic Teaching, 2(2), 46–65.
Romadhon, Sahrul. (2018). Analisis Konteks Bahasa dalam Pembelajaran BIPA di Anuban Muslim Satun School Thailand.Kelasa: Kelebat Masalah Bahasa dan Sastra, 13(2), 223–234.
Saputro, Y. C. (2019). Pengutamaan Bahasa Indonesia sebagai Bahasa Nasional Dalam Menyongsong Era Generasi Milenial. INA-Rxiv.
Suciartini, N. N. A., & Sugihartini, G. A. D. (2020). Pemartabatan Bahasa Indonesia dan Literasi Digital di SMK Pariwisata Bedulu. WIDYABHAKTI Jurnal Ilmiah Populer, 2(2), 123–128.
Sugiarti. (2021). Bahasa Indonesia sebagai Instrumen Komunikasi Internasional. In Sugiarti & E. F. Andalas (Eds.), Internadionalisasi Bahasa Indonesia Perspektif Lintas Negara (Pertama, pp. 14–27). Universitas Muhammadiyah Malang.
Suparno, S. (2018). Internalisasi dan internasionalisasi Bahasa Indonesia. Kongres Bahasa Indonesia.
Suyitno, I. (n.d.). Deskripsi Empiris dan Model Perangkat Pembelajaran BIPA. PT Refika Aditama.
Suyitno, I. (2008). Norma Pedagogis dan Analisis Kebutuhan Belajar dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Penutur Asing (BIPA). Diksi, 15(1).
Suyitno, I. (2021). Pembelajaran BIPA (Perencanaan, Pelaksanaan, dan Problematikanya). PT Refika Aditama.
Syamsuri, A. S. (2020). Pemartabatan Bahasa Indonesia. UPT Uhamka Press.
Copyright (c) 2024 GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia uses an Open Access Policy under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Ghancaran Journal holds the copyright and grants the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under a
The work is distributed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which allows others to share, copy, and redistribute the material in any media or format and adapt, remix, change, and develop the material even for commercial purposes, as long as it is stated credit and license derivative works under similar terms. - Authors may make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the journal's published work version.
- Authors are permitted to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during submission, as doing so may lead to productive exchange.