Kajian Model Pembelajaran Word Square terhadap Pembelajaran Bahasa di Sekolah

  • Hesty Kusumawati IAIN Madura
Abstract views: 191 , PDF downloads: 204

Abstract

This research examines the word square learning model of Language learning. The goal is to describe the influence and effectiveness of using this model on Language learning so that it becomes an alternative for educators to use this model. This research uses a literature study with a descriptive qualitative approach because this research uses google scholar indexed journals as a data source. In the process of data analysis, researchers only take data from journals in the last 5 years, namely 2019-2023. In this study, 14 reputable journals were obtained with the application of the word square model to various types of language learning, namely Indonesian, English, German, Japanese and French. This research also discusses the impact of this learning model, which has an impact on vocabulary mastery, reading comprehension, learning outcomes, and speaking skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, T. S., & Harahap, Y. S. (n.d.). Pengaruh Penggunaan Word Square Model terhadap Penguasaan Kosakata Mahasiswa pada Mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris UMN Al-Washliyah Medan.
Islamiyah, E. A. N. (n.d.). Penerapan Model Pembelajaran Word Square.
Listini, Parwanti, S., Gunawan, Mustofa, & Danto. (n.d.). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Melalui Model Pembelajaran Word Square pada Kelas VIII. Jurnal Bindo Sastra, 2, 47.
Marfiyanto, T., & Khusairi, A. (2022). Penerapan Pembelajaran Word Square Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) Di Madrasah Tsanawiyah Negeri Bangkalan. 4(2).
Meilasari, S., Damris M, D. M., & Yelianti, U. (2020). Kajian Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dalam Pembelajaran di Sekolah. Bioedusains: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 3(2), 195–207.
Rinjani, C., Wahdini, F. I., Mulia, E., Zakir, S., & Amelia, S. (2021). Kajian Konseptual Model Pembelajaran Word Square untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi, Evaluasi dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 1(2), 52–59.
Rizkia, N. M. R. & Elya Umi Hanik. (2022a). Implementasi Model Pembelajaran Word Square Berbantuan Media Busy Book dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas III SDN 08 Kedungsari Gebog Kudus. Jurnal Sekolah Dasar, 7(1), 83–102.
Rizkia, N. M. R. & Elya Umi Hanik. (2022b). Implementasi Model Pembelajaran Word Square Berbantuan Media Busy Book dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas III SDN 08 Kedungsari Gebog Kudus. Jurnal Sekolah Dasar, 7(1), 83–102.
Susanti, F. R. D., Sumantri, M., & Sudana, D. N. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Word Square Berbantuan Cerita Rakyat Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. 6(3).
Syahadati, E., Putra, M. I. R., Darajat, A., & Sari, D. S. (2019). Pengembangan Media Word Square dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan Bahasa, 8(1), 10.
Wiwik Antari, N. M., Arini, N. W., & Sumantri, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Word Square Berbantuan Media Gambar Terhadap Keterampilan Berbicara. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 3(3), 174.
Published
2023-12-19
How to Cite
Kusumawati, H. (2023). Kajian Model Pembelajaran Word Square terhadap Pembelajaran Bahasa di Sekolah. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 154—162. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.11738