Kebutuhan Pengembangan Media Unyil Berbasis Proyek Bermuatan Kreatif untuk Pembelajaran Menulis Teks Anekdot Jenjang SMA/MA

  • Novi Auliana Putri Pascasarjana UNNES
  • Haryadi Haryadi Pascasarjana UNNES
  • Imam Baehaqie Pascasarjana UNNES
Abstract views: 110 , PDF downloads: 109

Abstract

The aim of this research is (1) to describe the needs analysis for the development of project-based Unyil (Literacy Listening Unit) media with creative content for learning to write anecdotal texts for class learning to write anecdotal texts in SMA/MA class X before carrying out development at the product testing stage. This research method is descriptive qualitative. Data collection techniques include observation, interviews, distribution of development needs questionnaires, and documentation. Questionnaires were distributed to 107 students, then interviews were conducted with student representatives and Indonesian language teachers at SMA N 1 Mejobo, MA NU Assalam, and MA Daarusy Syifa. The data obtained was analyzed using descriptive analysis. The results of the research show that the development of creative project-based Unyil learning media is needed in the learning process of writing anecdotal texts. The learning media for writing anecdotal texts using the project-based and creatively charged Unyil (Literacy Listening Unit) media is expected to make students more interactive, creative, and able to express ideas in writing contemporary and useful anecdotal texts. Apart from that, the Unyil media prototype developed contains discussions with animated videos, images, text, quizzes and motivation that are interesting and fun so that students are able to produce the desired projects well and successfully.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Novi Auliana Putri, Pascasarjana UNNES

Pendidikan Bahasa Indonesia, Pascasarjana UNNES

Haryadi Haryadi, Pascasarjana UNNES

Pendidikan Bahasa Indonesia, Pascasarjana UNNES

Imam Baehaqie, Pascasarjana UNNES

Pendidikan Bahasa Indonesia, Pascasarjana UNNES

References

Alatas, M. A. (2020). Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Madza Media.
Alatas, M. A. (2021). Record Slide Show PowerPoint sebagai Alternatif Media Pembelajaran Audio Visual pada Pascapandemi. 1–15.
Alatas, M. A., & Albaburrahim. (2021). Penggunaan Teknik Modelling Digital untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Puisi. Jurnal Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 6(2), 177–192.
Anitah, Sri. (2017). Media Pembelajaran. Surakarta: Yuma Pustaka.
Arofah, F., & Anis, M. B. (2020). Pengembangan Keterampilan Membaca Puisi Dengan Teknik Permodelan Par (Participatory Action Research) Pada Siswa. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 36–44.
Arsyad, Azhar. (2019). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Astuti, I. P., Ariyadi, D., & Sumaryanti, L. (2020). Prototipe Media Pembelajaran Berbasis Android Untuk Membaca Permulaan. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 11(1), 151–156.
Hasan, J. S., & Lubis, F. (2023). Aplikasi Spotify: Solusi Baru dalam Pembelajaran Menulis Cerpen di SMA. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1), 194–211.
Maryamah, & Effendy, M. H. (2019). Penerapan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Keterampilan Membaca Cepat pada Siswa Kelas XI di Ma Al-Falah Tlanakan Pamekasan. 1–9.
Miftah, M. (2009). Model Dan Format Analisis Kebutuhan. Teknologi Pendidikan, XIII(1), 95–106.
Nikmah, N. H., & Rahmawati, F. P. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Digital Interaktif Berbasis PowerPoint pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 5251–5258.
Ningrum, A. S., Muslim, S., & Siregar, E. (2020). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Untk Meningkatkan Kompetensi Guru di SMPN 28 Kota Tangerang. Literasi Dalam Pendidikan Di Era Digital Untuk Generasi Milenial, 47–54.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171.
Pratama, F. S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Website. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 4(2), 182.
Rachmayanti, I., & Alatas, M. A. (2020). Implementasi Aplikasi Edmodo dalam Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Daring di PKPBA UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Kadera Bahasa, Volume 12(Nomor 2), 99–110.
Rachmayanti, I., & Alatas, M. A. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Group Sebagai Media Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Bio Educatio, 6(4), 68–81.
Rahmawati, & Nikmah. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Digital Interaktif Berbasis PowerPoint pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal BASICEDU. 6 (3). 5252-5258.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Sukmadinata, N. S. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Tarigan, H. G. (2015). Menyimak sebagai suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: CV Angkasa.
Ulfah, A., Fitriyah, L., Zumaisaroh, N., & Jesica, E. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Digital dalam Pembelajaran Menulis Puisi di Era Merdeka Belajar. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1), 42–57.
Published
2023-12-19
How to Cite
Putri, N. A., Haryadi, H., & Baehaqie, I. (2023). Kebutuhan Pengembangan Media Unyil Berbasis Proyek Bermuatan Kreatif untuk Pembelajaran Menulis Teks Anekdot Jenjang SMA/MA. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 287—299. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.11757