Keefektifan Aplikasi Podcast Spotify dalam Pembelajaran Keterampilan Menyimak pada Siswa Kelas X SMA PGRI Larangan
Abstract
Learning media is needed by teachers so that students can receive information or messages well. The Spotify application used is a podcast for listening skills in students. The purpose of this study was to determine the effectiveness of the Spotify podcast application as a medium for learning listening skills for students in the X grade of PGRI Prohibition High School. The research method used is the qualitative and quantitative mixture method. The bound variable is PGRI Prohibition High School X class students. Data collection techniques through interviews and distributing questionnaires. The data analysis technique uses a Likert scale. The results of the study on the learning medium in the form of podcast application Spotify obtained four answer indicators, namely (1) strongly agree obtained a score of 203, (2) agree obtained a score of 373, (3) disagree got a score of 37, and (4) strongly disagree got a score of 6. Therefore, this application is worth using when learning listening skills in the classroom.
Downloads
References
Dwipayana, I. K. A. (2020). Inovasi Pembelajaran Apresiasi Sastra Lisan Dalam Konteks Masa Pandemi Covid-19. https://doi.org/10.5281/ZENODO.4295632
Farhan, M. (2022). Penggunaan Podcast Sebagai Media Pembelajaran Sastra Indonesia. Estetika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 64–71. https://doi.org/10.36379/estetika.v3i2.201
Hasan, J. S., & Lubis, F. (2023). Aplikasi Spotify: Solusi Baru dalam Pembelajaran Menulis Cerpen di SMA. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1).
Ilana, V. R., Hidayat, E., & Mardasari, O. R. (2021). Pengembangan Media Podcast untuk Keterampilan Menyimak Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Mandarin Universitas Negeri Malang. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 1(2), 151–161. https://doi.org/10.17977/um064v1i22021p151-161
Inayah, A. P., & Hasanudin, C. (2023). Aplikasi Spotify Sebagai Sarana Meningkatkan Keterampilan Ber- bicara Menggunakan Fitur Podcast.
Lestari, D., Fatonah, K., & Unggul, U. E. (t.t.). Pemanfaatan Media Podcast Dalam Pembelajaran Menyimak Bagi Siswa Kelas IV Di SDN Kebon Jeruk 06 Jakarta Barat.
Miftah, M. 2013. Fungsi dan Peran Media Pemebelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Juenal Kwangsan. 1(2)
McLuhan, Marshall. 2003. Understanding Media: The Extensions of Man. Gingko Press.
Nurani, R. Z., Nugraha, F., & Sidik, G. S. (2018). Penggunaan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Menyimak Dongeng Di Era DigitaL. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 10(2), 78. https://doi.org/10.17509/eh.v10i2.10867
Pembuatan Media Pembelajaran Agama Islam Pada Masa Pandemi Virus Covid 19 Berbasis Podcash Sosial Media Musik Spotify di Politeknik Negeri Media Kreatif PSDKU Medan. (2021). intiqad: Jurnal Agama dan Pendidikan Islam, 13(2). https://doi.org/10.30596/intiqad.v13i2.6272
Rahmah, L. A., & Ahsanuddin, M. (2023). Pengembangan Media Podcast pada Aplikasi Spotify sebagai Media Pembelajaran Maharah al- Istima’. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 2(11).
Ramadhani, J. S., Firmansyah, M. B., Wilujeng, I. T., Putri, N. N., & Nafisah, D. (2023). Pemanfaatan Podcast Spotify sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 14(2), 135–143.
Rokhayati, R., & Nafilah, I. (2021). Perkembangan Psikologi Anak dan Pengenalan Sastra Anak. Jurnal PkM Pengabdian kepada Masyarakat, 4(2), 205. https://doi.org/10.30998/jurnalpkm.v4i2.5634
Salsa Fadia Hayya, A., & Widyasari, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Berbasis Podcast Dengan Model ADDIE Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Dongeng Untuk Siswa Kelas III SD. EduStream: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2).
Sifa Ranti Sudarman, Syafroni, R. N., & Suntoko. (2022). Analisis Tindak Tutur Podcast Menjadi Manusia Pada Aplikasi Spotify. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 189–203. https://doi.org/10.31943/bi.v7i1.152
Sulthoni, M., Tejamukti, I., & Suprijono, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Berbasis Podcast Sebagai Media Pelengkap Pembelajaran Learning Management System (LMS) Pada Mata Pelajaran Sejarah Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak Siswa Sekolah Indonesia Davao. MAHARSI, 3(2), 13–23. https://doi.org/10.33503/maharsi.v3i2.1745
Wijayanto, P. A., Husna, V. N., Al Hanif, E. T., Heristama, A. R., & Fitri, A. S. (2023). Pengembangan Podcast Natural Disaster Phenomena Berbasis Spotify sebagai Media Suplemen Pembelajaran Geografi. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 8(1), 112. https://doi.org/10.30998/sap.v8i1.16645
Yusantika, F. D., & Suyitno, I. (t.t.). Pengaruh Media Audio dan Audio Visual terhadap Kemampuan Menyimak Siswa Kelas IV.
Copyright (c) 2023 GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia uses an Open Access Policy under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Ghancaran Journal holds the copyright and grants the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under a
The work is distributed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which allows others to share, copy, and redistribute the material in any media or format and adapt, remix, change, and develop the material even for commercial purposes, as long as it is stated credit and license derivative works under similar terms. - Authors may make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the journal's published work version.
- Authors are permitted to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during submission, as doing so may lead to productive exchange.