Pengembangan Bahan Ajar Teks Eksplanasi Bermuatan Ekologi untuk Mendukung Pencapaian Profil Pelajar Pancasila untuk SMK
Abstract
This research aims to develop ecology-themed explanatory text teaching materials to support the achievement of the Pancasila Student Profile for vocational high schools (SMK). The teaching materials are designed to raise environmental awareness and foster sensitivity towards ecological issues. The development process follows the 4D model (Define, Design, Develop, Disseminate), focusing on the first three phases. Data collection techniques include questionnaires for students through purposive sampling and interviews with Indonesian language teachers. The results show that the teaching materials have a significant potential to be used in vocational education, integrating essential ecological knowledge with practical skills. This research underlines the importance of incorporating sustainable education in vocational curricula, ensuring students are equipped to face both the workforce and further education with an awareness of environmental challenges.
Downloads
References
Dewi, A. K., Manurung, H., Agus Yulistiyono, S. E., Ariningsih, K. A., Wulandari, R. W., Rif’an, A., Pd, M., & Harahap, E. (2021). Strategi Dan Pendekatan Pembelajaran di Era Milenial. Tasikmalaya: Edu Publisher.
Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68–85.
Fajri, K., & Taufiqurrahman, T. (2017). Pengembangan Buku Ajar Menggunakan Model 4D dalam Peningkatan Keberhasilan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(1), 1–15.
Farah, A. N., Sapitri, E., Juliandini, F. D., Bagaskoro, G. A., Fadillah, I. A. M., Khuzaimah, K., Natalie, L., Khairudhiyya, M. A., Julianti, N. I., & Puspita, R. N. (2024). Kebijakan Pemerintah dalam Melemahnya Implementasi Nilai Pancasila pada Era Globalisasi. Civic Education: Media Kajian Pancasila dan Kewarganegaraan, 8(1), 20–27.
Farhana, I. (2023). Merdekakan Pikiran dengan Kurikulum Merdeka: Memahami Konsep hingga Penulisan Praktik Baik Pembelajaran di Kelas. Bogor: Penerbit Lindan Bestari.
Farid, A. (2023). Literasi Digital sebagai Jalan Penguatan Pendidikan Karakter di Era Society 5.0. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3), 580–597.
Hanipah, S. (2023). Analisis Kurikulum Merdeka Belajar dalam Memfasilitasi Pembelajaran Abad Ke-21 pada Siswa Menengah Atas. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(2), 264–275.
Hattarina, S., Saila, N., Faradilla, A., Putri, D. R., & Putri, R. G. A. (2022). Implementasi Kurikulum Medeka Belajar di Lembaga Pendidikan. Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA), 1(1), 181–192.
Husada, S. P., Taufina, T., & Zikri, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Pembelajaran Tematik dengan Menggunakan Metode Visual Storytelling di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 419–425.
Islami, N. I., Sastromiharjo, A., & Kurniawan, K. (2023). Penguatan Literasi Informasi pada Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi melalui Media Pembelajaran Berbantuan Teknologi. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 276–286.
Kamaruddin, I., Suarni, E., Rambe, S., Sakti, B. P. S., Rachman, R. S., & Kurniadi, P. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Pendidikan: Tinjauan Literatur. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 2742–2747.
Mahmudah, F. N., & Baswedan, A. R. (2024). Peta Konsep Kebekerjaan Lulusan Pendidikan Vokasi. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 2(2), 207–219.
Maryanti, N. (2019). Siswa SMK Siap Hadapi Revolusi Industri 4.0 (Kajian Praktis SMK di Provinsi Sumatera Selatan). Universitas PGRI Palembang.
Maydiantoro, A. (2021). Model-Model Penelitian Pengembangan (Research and Development). Jurnal Pengembangan Profesi Pendidik Indonesia (JPPPI).
Mesra, R. (2023). Research & Development dalam Pendidikan.
Mulyatiningsih, E. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran. Diakses dari http://staff. uny. ac. id/sites/default/files/pengabdian/dra-endang-mulyatiningsih-mpd/7cpengembangan-model-pembelajaran. pdf. pada September. https://www.academia.edu/download/32798229/7cpengembangan-model-pembelajaran.pdf
Munawar, M. (2022). Merdeka Belajar. Jurnal Pedagogy, 15(2), 137–149.
Okpatrioka, O. (2023). Research and Development (R&D) Penelitian yang Inovatif dalam Pendidikan. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 1(1), 86–100.
Oktapiani, M. (2019). Perencanaan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan di Indonesia. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 71–102.
Paling, S., Makmur, A., Albar, M., Susetyo, A. M., Putra, Y. W. S., Rajiman, W., Djamilah, S., Suhendi, H. Y., & Irvani, A. I. (2024). Media Pembelajaran Digital. Makasar: Tohar Media.
Panjaitan, L. A. (2018). Pengembangan Literasi Sains di Sekolah. Guepedia.
Permadi, D., Shabrina, F., & Rahyaputra, V. (2018). Menyongsong Kewirausahaan Digital Indonesia. Yogyakarta: UGM Press.
Pratiwi, U. (2021). Mudah Belajar Desain Grafis dengan Aplikasi Canva. Yogyakarta: Diva Press.
Pursitasari, I. D., Rubini, B., & Suriansyah, M. I. (2023). Critical Thinking & Ecoliteracy: Kecakapan Abad 21 untuk Menunjang Sustainable Development Goals. Gorontalo: Ideas Publishing.
Purwowidodo, A., & Zaini, M. (2023). Teori dan Praktik Model Pembelajaran Berdiferensiasi Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Yogyakarta: Penebar Media Pustaka, 65.
Rojaki, M., Fitria, H., & Martha, A. (2021). Manajemen Kerja Sama Sekolah Menengah Kejuruan dengan Dunia Usaha dan Dunia Industri. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6337–6349.
Srimuliyani, S. (2023). Menggunakan Teknik Gamifikasi untuk Meningkatkan Pembelajaran dan Keterlibatan Siswa di Kelas. EDUCARE: Jurnal Pendidikan dan Kesehatan, 1(1), 29–35.
Sukiyat, H. (2019). Good Leadership: Kepemimpinan Era Globalisasi Pendidikan. Surabaya: Jakad Media Publishing.
Suryaman, M. (2020). Orientasi pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra, 13–28.
Sutono, A. (2015). Meneguhkan Pancasila sebagai Filsafat Pendidikan Nasional. CIVIS: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Pendidikan Kewarganegaraan, 5(1).
UNEP, U. N. (t.t.). Environmental and Climate Solutions Must Contribute to Poverty Eradication. https://www.atd-fourthworld.org/united-nations-environment-assembly/
UNESCO. (t.t.). Sustainable Development Goals. Sustainable Development Goals. https://www.unesco.org/en/sdgs
Utami, A., & Prabowo, M. (2023). Internalisasi Filsafat Pancasila melalui Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Paris Langkis, 3(2), 119–128.
Varlitya, C. R., Judijanto, L., Safari, A., Awa, A., Daffa, F., Purnamaningrum, T. K., Sudyantara, S. C., Sari, M. D., Laksono, R. D., & Dewi, S. (2024). ECOPRENEURSHIP: Teori dan Prinsip Ekonomi Lingkungan. Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Wachidah, L. R., Putikadyanto, A. P. A., Kusumawati, H., Adebia, I. C., & Setiawan, A. (2022). Karakter Pelajar Pancasila sebagai Penanggulangan Dekandensi Moral dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Merdeka Belajar. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 386–405.
Werdiningsih, D. (2021). Literasi Sains dan Materi Pembelajaran Bahasa Indonesia. CV. Literasi Nusantara Abadi.
Widaningsih, I. (2019). Strategi dan Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Revolusi Industri 4.0. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.
WWF. (t.t.). Climate & Energy at WWF. Working together to tackle the climate crisis. https://wwf.panda.org/discover/our_focus/climate_and_energy_practice/
Copyright (c) 2024 GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia uses an Open Access Policy under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Ghancaran Journal holds the copyright and grants the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under a
The work is distributed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which allows others to share, copy, and redistribute the material in any media or format and adapt, remix, change, and develop the material even for commercial purposes, as long as it is stated credit and license derivative works under similar terms. - Authors may make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the journal's published work version.
- Authors are permitted to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during submission, as doing so may lead to productive exchange.