Preferensi Siswa SMP terhadap Materi Cerita Fantasi: Membaca Cerita atau Menyimak Podcast

  • Ingit Mreta Claritas Program Pascasarjana Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Islam Malang
  • Ari Ambarwati Program Pascasarjana Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Islam Malang
Abstract views: 210 , PDF downloads: 226
Keywords: Membaca Cerita, Menyimak Podcast, Preferensi

Abstract

This research was conducted to map students' preferences for reading fantasy story books or listening to fantasy stories on podcasts. This research aims to determine junior high school students' preferences for reading material, whether they choose to read fantasy stories through storybooks or listen to fantasy stories on podcasts. The data sources for this research are questionnaires and interviews, while the data collection techniques are distributing questionnaires via Google Form and interviews with students. Data analysis uses reduction techniques, presenting data and conclusions. The research subjects consisted of three schools, namely 15 students from SMP Tamansiswa Batu, 10 students from MTs Hasyim Asyari Batu and 10 students from SMPN 25 Malang.  The results of this research are (1) This preference shows that podcast media can be used more effectively when learning, especially in fantasy stories, and (2) between female and male students, most of them both like podcast media for learning because students can easier to understand than reading a book.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, I. F. (2022). Urgensi Literasi Digital di Indonesia pada Masa Pandemi COVID-19: Sebuah Tinjauan Sistematis. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(1), 1–18.

Aldan Nur Zen, M., & Sitanggang, A. S. (2023). Analisis Dampak Sosial Media Dalam Pengembangan Sistem Informasi. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 3(7), 671–682.

Ambarwati, A. (2017). Preferensi Bentuk Cerita Pendek Humor Siswa Sekolah Dasar Kelas Tinggi. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/

Arum Nisma Wulanjani & Candradewi Wahyu Anggraeni. (2019). Meningkatkan Minat Membaca melalui Gerakan Literasi Membaca bagi Siswa Sekolah Dasar. Proceeding of Biology Education, 3(1), 26–31.

Damayanti, E. (2023). Representasi Kearifan Lokal Jawa dalam Cerpen Gayatri: Tinjauan Sosiologi Sastra. Diksa : Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(2), 116–127.

Dopades, M., Grahita, B., & Maslan Sihombing, R. (2021). Preferensi dan User Experience Pembaca Terhadap Aplikasi Majalah Digital ”Flipboard, Kindle, dan Gramedia Digital”. Desain Komunikasi Visual Manajemen Desain dan Periklanan (Demandia), 6(2), 361.

Farhan, M. (2022). Penggunaan Podcast Sebagai Media Pembelajaran Sastra Indonesia. Estetika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 64–71.

John Cresswel. (2017). Research Design (Cetakan kedua). Penerbit Pustaka Pelajar. Yogyakarta.

Muhammad, I. (2020). Ketrampilan Berbicara: Pengantar Keterampilan Berbahasa. Lembaga Academic & Research Institute.

Ngurah Suragangga, I. M. (2017). Mendidik Lewat Literasi Untuk Pendidikan Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 154.

Pujiyanti, U., & Sartika, Y. (2021). Karakteristik Media Pembelajaran Berbasis Gender. Jurnal Analisa Sosiologi, 10(1).

Putra, V. G. R., Viono, T., & Ambarwati, A. (2023). Absurditas dalam Kumpulan Cerita Pada Buku. Jurnal: Semantik, 12(2).

Ramadhani, J. S., Firmansyah, M. B., Wilujeng, I. T., Putri, N. N., & Nafisah, D. (2023). Pemanfaatan Podcast Spotify sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 14(2), 135–143.

Syahmi, F. A., Ulfa, S., & Susilaningsih. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Berbasis Smartphone Untuk Siswa Sekolah Dasar. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 81–90.

Wahyuni, S., Ambarwati, A., Junaidi, N., Ghony, J., & Osman, Z. (2022). Model Authentic Assessment dalam Pembelajaran Sastra Terintegrasi Karakter Multikultural. JENTERA: Jurnal Kajian Sastra, 11(1), 134.

Widiastuti, Y., Lestari, O. W., & Ambarwati, A. (2022). Preferensi Media Bacaan Sastra Siswa SMAN 1 Kraksaan: Cetak atau Digital?. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 8(2).

Yanti, P. G. (2021). Sastra Digital dan Keunggulannya. Jurnal Prosiding Samasta Seminar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia, (945-950).

Published
2024-07-10
How to Cite
Claritas, I. M., & Ambarwati, A. (2024). Preferensi Siswa SMP terhadap Materi Cerita Fantasi: Membaca Cerita atau Menyimak Podcast. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(1), 21—34. Retrieved from https://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/ghancaran/article/view/12046
Section
Articles