Optimalisasi CHATGPT dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Ekologi di SMAN 4 Pamekasan
Abstract
The research examined the application of ChatGPT in optimizing ecology-based Indonesian language learning at SMAN 4 Pamekasan. The main focus was on how this AI helped students overcome challenges in descriptive writing, such as constructing effective sentences and maintaining logical flow while considering ecological aspects. Using a qualitative approach, data was collected through interviews and observations of eight 11th-grade students. The analysis showed that ChatGPT significantly improved students' descriptive writing skills through direct feedback, grammar corrections, and assistance in idea organization. This technology also proved to enhance student engagement and ecological awareness in learning.
Downloads
References
Adela, D., & Permana, D. (2020). Integrasi Pendidikan Lingkungan melalui Pendekatan Ecopedagogy dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 2(2), 17–26. https://doi.org/10.52005/belaindika.v2i2.41
Afrianti, I., Nurhasanah, E., Arifin, A., & Tasumbey, R. (2024). Penerapan Pembelajaran Berbasis Lingkungan Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Deskriptif Bahasa Inggris Siswa. MABASAN, 18(1), 1–20. https://doi.org/10.62107/mab.v18i1.693
Alamsyah, S. A., Puspitaningayu, P., Suprianto, B., & Nurhayati, N. (2024). Pemanfaatan ChatGPT Sebagai Media Pembelajaran Inovatif di SMKN 1 Tuban. ABDIMASKU : JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT, 7(2), 876. https://doi.org/10.62411/ja.v7i2.1968
Alatas, M. A., Romadhon, S., & Rachmayanti, I. (2024). Penggunaan Chat GPT dalam Pembelajaran Bahasa: Perspektif Mahasiswa Tadris Bahasa Indonesia IAIN Madura. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 7(3). https://doi.org/10.20961/shes.v7i3.91833
Anggrianto, C., Iswanto, R., Pratomo, E. R., Wardaya, M., Sutanto, S. M., Santoso, A. R., Budi, H. S., Wirawan, J., Indriati, L., Utomo, P. R., & others. (2024). AI & Desain: Ancaman atau Peluang? Penerbit Universitas Ciputra.
Anisah, D. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia (Vol. 4, Issue 1, p. 6). Madza Media.
Arnadi, A., Aslan, A., & Vandika, A. Y. (2024). Penggunaan Kecerdasan Buatan Untuk Personalisasi Pengalaman Belajar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kearifan Lokal, 4(5), 369–380.
Asitah, N., & Ismafitri, R. (2021). Product Based learning (Issue December). Unusida Press.
Faidin, F., Suharti, S., & Lukman, L. (2022). Pelaksanaan Pendidikan Karakter berbasis Kearifan Ekologis untuk Mendukung Program Merdeka Belajar. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6(1). https://doi.org/10.58258/jisip.v6i1.2850
Fathoni, A., Prasodjo, B., Jhon, W., & Zulqadri, D. M. (2023). Media dan Pendekatan Pembelajaran Di Era Digital: Hakikat, Model Pengembangan dan Inovasi Media Pembelajaran Digital. Eureka Media Aksara, September, 19–20.
Fauziyah, L., & Haryanto, M. (2024). Reaktualisasi Pembelajaran Menulis Naskah Drama pada Generasi Z dengan Metode Discovery Learning Berbasis Artificial Intelligence (CHAT GPT). Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(3), 143–157. https://doi.org/10.60132/jip.v2i3.309
Fitrianinda, K., Safitri, D., & Sujarwo, S. (2024). Polemik Penggunaan Artificial Intelligence ‘Chatgpt’ Pada Lingkup Dunia Pendidikan. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 4(2), 86–96. https://ejournal.warunayama.org/index.php/sindorocendikiapendidikan/article/view/3042
Gafar, M. F. (2024). Jembatan ilmu : AI dalam konteks akademis untuk masa depan pendidikan. CV Brimedia Global.
H.I.A, P. (2023). Implementasi Penggunaan Media ChatGPT dalam Pembelajaran Era Digital. EDUCATIONIST: Journal of Educational and Cultural Studies, 2(2), 1–8. https://jurnal.litnuspublisher.com/index.php/jecs/article/view/156
Herlambang, Y. T. (2021). Telaah kritis ilmu pendidikan dalam multiperspektif. In Jurnal manajer pendidikan (Vol. 15, Issue 03). books.google.com. https://books.google.com/books?hl=en%5C&lr=%5C&id=kx4mEAAAQBAJ%5C&oi=fnd%5C&pg=PA1%5C&dq=tinjauan+filsafat+ilmu%5C&ots=Meu9ovxTNV%5C&sig=_rkMAfHukpCr57LI7GsUQYfAJ00
Ilhamdi, M. L., Hasanah, N., & Syazali, M. (2022). Penerapan Pendekatan Jelajah Alam Sekitar untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Ekosistem Siswa. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 5(3), 252–258. https://doi.org/10.29303/jpmpi.v5i3.2165
Irsyad, A. M. (2020). Hubungan Pendidikan Lingkungan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Teks. https://doi.org/10.31219/osf.io/qs34p
Kharis, S. A. A., Arisanty, M., & Zili, A. H. A. (2024). Pengalaman dan Perspektif Pendidik terhadap Penggunaan ChatGPT dalam Pengajaran. Jurnal Pendidikan, 33(1), 515–524. https://doi.org/10.32585/jp.v33i1.5004
Labobar, J., & Kapojos, S. (2023). LITERASI EKOLOGIS LITERASI EKOLOGIS: Implementasi Pendidikan Lingkungan Hidup bagi Siswa SMP Negeri Se-Distrik Sentani. Civics Education and Social Science Journal (CESSJ), 5(2), 94–109.
Lasaiba, I. (2023). Menggugah Kesadaran Ekologis: Pendekatan Biologi Untuk Pendidikan Berkelanjutan. Jurnal Jendela Pengetahuan, 16(2), 143–163. https://ojs3.unpatti.ac.id/index.php/jp/article/view/10206
Manuaba, I. B. K., Erwanto, D., Judijanto, L., Harto, B., Sa’dianoor, H., Supartha, I. K. D. G., Wahyudi, F., Pandia, M., & Kelvin, K. (2024). TEKNOLOGI ChatGPT : Pengetahuan Dasar dan Pemanfaatan kombinasi keahlian dengan ChatGPT di berbagai Bidang. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Marisya, S. (2021). Penggunaan Teknik Objek Langsung Dalam Menulis Karangan Deskripsi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Scholastic, 5(1), 45–50. https://doi.org/10.36057/jips.v5i1.464
Miftah, M. (2022). Optimalisasi pembelajaran menggunakan media berbasis TIK. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(8), 541–549. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i8.81
Nurnilla, K. (2022). Manajemen Pendidikan di Era Digital: Tantangan dan Peluang. Jurnal Manajemen Pendidikan, 18(1), 33–47.
Pratiwi, N. K., Yulianto, B., Mintowati, M., Supratno, H., Sodiq, S., & Mulyono, M. (2024). Persepsi Mahasiswa terhadap Penggunaan Chatgpt: Peluang dan Tantangan bagi Pembelajaran Bahasa Indonesia sebagai Mata Kuliah Wajib pada Kurikulum Perguruan Tinggi. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 10(3), 2727–2742. https://doi.org/10.30605/onoma.v10i3.3931
Rahmayanti, H., & Feryl Ilyasa, S. K. M. (2022). Pendidikan Lingkungan dan Perubahan Iklim. Selat Media.
Ramadhan, F. K., Faris, M. I., Wahyudi, I., & Sulaeman, M. K. (2023). Pemanfaatan Chat Gpt Dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Ilmiah Flash, 9(1), 25. https://doi.org/10.32511/flash.v9i1.1069
Saputra, A. B. (2023). Peran AI dalam Dunia Pendidikan. CV Brimedia Global.
Saputra, A. M. A., Kharisma, L. P. I., Rizal, A. A., Burhan, M. I., & Purnawati, N. W. (2023). Teknologi Informasi : Peranan TI dalam berbagai bidang. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Setiawan, A., & Luthfiyani, U. K. (2023). Penggunaan ChatGPT Untuk Pendidikan di Era Education 4.0: Usulan Inovasi Meningkatkan Keterampilan Menulis. JURNAL PETISI (Pendidikan Teknologi Informasi), 4(1), 49–58. https://doi.org/10.36232/jurnalpetisi.v4i1.3680
Shofiyullah, M., Fajarianti, S. N. F., Gunawan, A. F., & Basori. (2024). Klasifikasi Media dan Sumber Belajar Dari Landasan Teori Penggunaan. Journal of International Multidisciplinary Research, 2(6), 345–353. https://doi.org/10.62504/jimr599
Simanjuntak, M. (2019). Membangun Ketrampilan 4 C Siswa Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 3, 921–929.
Suherni, S., & Rahman, A. (2023). Peningkatan Keterampilan Menulis Paragraf Deskripsi Dengan Teknik Objek Langsung Melalui Pendekatan Konstektual Komponen Pemodelan Pada Siswa SMP Dwijendra Mataram. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(1). https://doi.org/10.58258/jime.v9i1.4643
Sundari, E. (2024). Transformasi Pembelajaran Di Era Digital: Mengintegrasikan Teknologi Dalam Pendidikan Modern. Cendekia Pendidikan, 3(6), 101–112.
Supriyadi, E. (2022). Eksplorasi Penggunaan ChatGPT dalam Penulisan Artikel Pendidikan Matematika. Papanda Journal of Mathematics and Science Research, 1(2), 54–68. https://doi.org/10.56916/pjmsr.v1i2.255
Suryono, M. N. R. N., Bhagaskara, R. E., Pratama, M. A., & Pratama, A. (2023). Analisis Pengaruh ChatGPT Terhadap Produktivitas Mahasiswa. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Dan Sistem Informasi, 3(1), 364–373.
Suwandi, S. (2019). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berwawasan Literasi Ekologis sebagai Upaya Mewujudkan Insan yang Melek Lingkungan. Seminar Internasional Riksa Bahasa XIII, November, 15–30.
Taneo, M. M., Hidayah, N., & Holifah, Y. (2023). Merdeka Belajar Dengan Kontruktivisme: Strategi Dan Implementasi Untuk Membangun Pengetahuan Yang Bermakna. Prosiding Seminar Nasional Orientasi Pendidik Dan Peneliti Sains Indonesia, 2, 22–28.
Vioreza, N., Hilyati, W., & Lasminingsih, M. (2023). Education for Sustainable Development: Bagaimana Urgensi Dan Peluang Penerapannya Pada Kurikulum Merdeka? EUREKA: Journal of Educational Research and Practice, 1(1), 34–47. https://doi.org/10.56773/eureka.v1i1.
Wibowo, H. (2020). Pengantar Teori-teori belajar dan Model-model pembelajaran. Puri cipta media.
Copyright (c) 2024 GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia uses an Open Access Policy under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Ghancaran Journal holds the copyright and grants the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under a
The work is distributed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which allows others to share, copy, and redistribute the material in any media or format and adapt, remix, change, and develop the material even for commercial purposes, as long as it is stated credit and license derivative works under similar terms. - Authors may make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the journal's published work version.
- Authors are permitted to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during submission, as doing so may lead to productive exchange.