Pemanfaatan Aplikasi Tumblr dalam Pembelajaran Menulis Teks Anekdot Berbasis Ekologi pada Siswa Kelas 10 SMAN 1 Galis Pamekasan

  • Ricky Dwi Agus Bachtiar Tadris Bahasa Indonesia, IAIN Madura
  • Aflahah Aflahah Institut Agama Islam Negeri Madura
Abstract views: 0 , PDF downloads: 0
Keywords: Tumblr App, Anecdotal Text, Preserving the Environment

Abstract

In today’s digital era, utilizing information and communication technology in the learnig process is very useful to support quality learning. One of the learning innovation that attracts attention and is relevant to anecdoce text material is the Tumblr application. This study aims to describe the application of Tumblr application and the results of applying Tumblr application in the learning process. This type of research is qualitative by using descriptive method. The data collection techniques used include observation, interviews, and documentation. In this study, the data were analyzed through three stages, namelt condensing data, presenting data, and drawing conclusions. The results of this research is that there are five steps when implementing the Tumblr application. Meanwhile, the results of applying the Tumblr application in the learning process show that students can apply the Tumblr well, combine elements of humor with themes, improve anecdotal text writing skill, realize the importance of preserving the environment, and create a collaborative learning atmosphere.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azis, T. N. (2019). Strategi Pembelajaran Era Digital. Annual Conference on Islamic Education and Social Sains (ACIEDSS 2019), 1(2), 308–318.
Chusni, M. M., Andrian, R., Sariyatno, B., Hanifah, D. P., Lubis, R., Wellyana, Fitriani, A., Noviyanto, T. S. H., Herlina, M., Wardani, K. D. K. A., Parera, Moh. A. E., & Rahmandani, F. (2021). Strategi Belajar Inovatif. CV. Pradina Pustaka Grup.
Enterprise, J. (2012). 30 Aplikasi Android Paling Dahsyat. PT Elex Media Komputindo.
Enterprise, J. (2013). 100 Aplikasi Android Paling Dahsyat. PT Elex Media Komputindo.
Erawati, N., Mulyati, Y., & Sastromiharjo, A. (2020). Menggagas Meme Sebagai Media Pembelajaran dalam Menulis Argumentasi. Seminar Internasional Riksa Bahasa XIII, 1423–1432.
Firmansyah, F., & Firmansyah, D. (2018). Penerapan Metode Demonstrasi Berbasis Media Cerita Lucu Bergambar dalam Pembelajaran Menulis Teks Anekdot Pada Siswa. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(4), 585–590.
Gumelar, F.-, & Mulyati, Y. (2018). MEME: Dapatkah Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Menulis Teks Anekdot? JSSH (Jurnal Sains Sosial dan Humaniora), 2(1), 105.
Hasriani. (2021). Belajar Menulis Teks Narasi dengan Teknik Clustering. Indonesia Emas Group.
Inggriyani, F., & Anisa Pebrianti, N. (2021). Analisis Kesulitan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Peserta Didik di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 7(01), 1–22.
Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan dan Menjaga Kebersihan di Sekolah. Guru Tua : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 59–68.
Miranti. (2020). Anekdot Superior. Penerbit Lindan Bestari.
Nggilu, A., Arrazaq, N. R., & Thayban, T. (2022). Dampak Pembuangan Sampah di Sungai Terhadap Lingkungan dan Masyarakat Desa Karya Baru. Jurnal Normalita, 10(3), 196–202.
Pamuji, S. S., & Setyami, I. (2021). Keterampilan Berbahasa. Guepedia.
Rajaguk-Guk, S. B., Boeriswati, E., & Rohman, S. (2024). Gambaran Keterampilan Menulis Teks Anekdot Di Siswa SMK Negeri 5 Penerbangan Waibu. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(10), 958–970.
Riskiyani, E. M., & Hardiyanto, F. E. (2024). Penggunaan Media Komik Strip Terhadap Pembelajaran Menulis Teks Anekdot di SMK Muhammadiyah Kajen. Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 8(2), 454–471.
Risnawati, & Hasanudin, C. (2024). Analisis Unsur Intrinsik Cerita Pendek Melepaskan Karya Mutiara Puspitasari dalam Antologi Cerpen Butir-butir Kenangan. Seminar Nasional dan Gelar Karya Produk Hasil Pembelajaran, 2(1), 1569–1586.
S, Yuli. Amelia. (2022). Bahan Ajar Teks Anekdot. Guepedia.
Sadriani, A., Ahmad, M. R. S., & Arifin, I. (2023). Peran Guru Dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Era Digital. Seminar Nasional Dies Natalis 62, 1, 32–37.
Sarosa, S. (2021). Analisis Data Penelitian Kualitatif. PT Kanisius.
Sekarsari, R. W., Halifah, N., Rahman, T. H., Farida, A. J., Asmara Kandi, M. I., Nurfadilla, E. A., Anwar, M. M., Almu, F. F., Arroji, S. A., Arifaldi, D. F., & Fuadah, Z. (2020). Pemanfaatan Sampah Organik Untuk Pengolahan Kompos. Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat (JP2M), 1(3), 200.
Sikumbang, M. (2022). Teks Anekdot. Guepedia.
Simarmata, N., Telaumbanua, S., & Sari, S. (2024). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Pendekatan Berbasis Teks untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerpen Siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(3).
Sugiarto. (2022). Metodologi Penelitian Bisnis. CV ANDI OFFSET.
Tosepu, Y. A. (2018). Media Baru dalam Komunikasi Politik (Komunikasi Politik di Dunia Virtual). CV. Jakad Publishing Surabaya.
Triyani, N., Romdon, S., & Ismayani, M. (2018). Penerapan Metode Discovery Learning pada Pembelajaran Menulis Teks Anekdot. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(5), 713–720.
Wahyuni, A. P., Purba, A. R. A., & Rangkuti, H. F. (2023). Pembelajaran Bahasa Indonesia Sebagai Upaya Mengoptimalkan Keterampilan Berbicara Anak di MI Al-Hasanah Medan. JISPENDIORA: Jurnal Ilmu Sosial, Pendidikan Dan Humaniora, 2(2), 70–79.
Yuniwati, M., Iskarima, F., & Padulemba, A. (2012). Optimasi Kondisi Proses Pembuatan Kompos dari Sampah Organik dengan Cara Fermentasi Menggunakan EM4. Jurnal Teknologi, 5(2), 172–181.
Published
2024-12-16
How to Cite
Bachtiar, R. D. A., & Aflahah, A. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Tumblr dalam Pembelajaran Menulis Teks Anekdot Berbasis Ekologi pada Siswa Kelas 10 SMAN 1 Galis Pamekasan. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 137-151. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.17200