Pemanfaatan Aplikasi Tumblr dalam Pembelajaran Menulis Teks Anekdot Berbasis Ekologi pada Siswa Kelas 10 SMAN 1 Galis Pamekasan
Abstract
In today’s digital era, utilizing information and communication technology in the learnig process is very useful to support quality learning. One of the learning innovation that attracts attention and is relevant to anecdoce text material is the Tumblr application. This study aims to describe the application of Tumblr application and the results of applying Tumblr application in the learning process. This type of research is qualitative by using descriptive method. The data collection techniques used include observation, interviews, and documentation. In this study, the data were analyzed through three stages, namelt condensing data, presenting data, and drawing conclusions. The results of this research is that there are five steps when implementing the Tumblr application. Meanwhile, the results of applying the Tumblr application in the learning process show that students can apply the Tumblr well, combine elements of humor with themes, improve anecdotal text writing skill, realize the importance of preserving the environment, and create a collaborative learning atmosphere.
Downloads
References
Chusni, M. M., Andrian, R., Sariyatno, B., Hanifah, D. P., Lubis, R., Wellyana, Fitriani, A., Noviyanto, T. S. H., Herlina, M., Wardani, K. D. K. A., Parera, Moh. A. E., & Rahmandani, F. (2021). Strategi Belajar Inovatif. CV. Pradina Pustaka Grup.
Enterprise, J. (2012). 30 Aplikasi Android Paling Dahsyat. PT Elex Media Komputindo.
Enterprise, J. (2013). 100 Aplikasi Android Paling Dahsyat. PT Elex Media Komputindo.
Erawati, N., Mulyati, Y., & Sastromiharjo, A. (2020). Menggagas Meme Sebagai Media Pembelajaran dalam Menulis Argumentasi. Seminar Internasional Riksa Bahasa XIII, 1423–1432.
Firmansyah, F., & Firmansyah, D. (2018). Penerapan Metode Demonstrasi Berbasis Media Cerita Lucu Bergambar dalam Pembelajaran Menulis Teks Anekdot Pada Siswa. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(4), 585–590.
Gumelar, F.-, & Mulyati, Y. (2018). MEME: Dapatkah Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Menulis Teks Anekdot? JSSH (Jurnal Sains Sosial dan Humaniora), 2(1), 105.
Hasriani. (2021). Belajar Menulis Teks Narasi dengan Teknik Clustering. Indonesia Emas Group.
Inggriyani, F., & Anisa Pebrianti, N. (2021). Analisis Kesulitan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Peserta Didik di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 7(01), 1–22.
Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan dan Menjaga Kebersihan di Sekolah. Guru Tua : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 59–68.
Miranti. (2020). Anekdot Superior. Penerbit Lindan Bestari.
Nggilu, A., Arrazaq, N. R., & Thayban, T. (2022). Dampak Pembuangan Sampah di Sungai Terhadap Lingkungan dan Masyarakat Desa Karya Baru. Jurnal Normalita, 10(3), 196–202.
Pamuji, S. S., & Setyami, I. (2021). Keterampilan Berbahasa. Guepedia.
Rajaguk-Guk, S. B., Boeriswati, E., & Rohman, S. (2024). Gambaran Keterampilan Menulis Teks Anekdot Di Siswa SMK Negeri 5 Penerbangan Waibu. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(10), 958–970.
Riskiyani, E. M., & Hardiyanto, F. E. (2024). Penggunaan Media Komik Strip Terhadap Pembelajaran Menulis Teks Anekdot di SMK Muhammadiyah Kajen. Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 8(2), 454–471.
Risnawati, & Hasanudin, C. (2024). Analisis Unsur Intrinsik Cerita Pendek Melepaskan Karya Mutiara Puspitasari dalam Antologi Cerpen Butir-butir Kenangan. Seminar Nasional dan Gelar Karya Produk Hasil Pembelajaran, 2(1), 1569–1586.
S, Yuli. Amelia. (2022). Bahan Ajar Teks Anekdot. Guepedia.
Sadriani, A., Ahmad, M. R. S., & Arifin, I. (2023). Peran Guru Dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Era Digital. Seminar Nasional Dies Natalis 62, 1, 32–37.
Sarosa, S. (2021). Analisis Data Penelitian Kualitatif. PT Kanisius.
Sekarsari, R. W., Halifah, N., Rahman, T. H., Farida, A. J., Asmara Kandi, M. I., Nurfadilla, E. A., Anwar, M. M., Almu, F. F., Arroji, S. A., Arifaldi, D. F., & Fuadah, Z. (2020). Pemanfaatan Sampah Organik Untuk Pengolahan Kompos. Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat (JP2M), 1(3), 200.
Sikumbang, M. (2022). Teks Anekdot. Guepedia.
Simarmata, N., Telaumbanua, S., & Sari, S. (2024). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Pendekatan Berbasis Teks untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerpen Siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(3).
Sugiarto. (2022). Metodologi Penelitian Bisnis. CV ANDI OFFSET.
Tosepu, Y. A. (2018). Media Baru dalam Komunikasi Politik (Komunikasi Politik di Dunia Virtual). CV. Jakad Publishing Surabaya.
Triyani, N., Romdon, S., & Ismayani, M. (2018). Penerapan Metode Discovery Learning pada Pembelajaran Menulis Teks Anekdot. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(5), 713–720.
Wahyuni, A. P., Purba, A. R. A., & Rangkuti, H. F. (2023). Pembelajaran Bahasa Indonesia Sebagai Upaya Mengoptimalkan Keterampilan Berbicara Anak di MI Al-Hasanah Medan. JISPENDIORA: Jurnal Ilmu Sosial, Pendidikan Dan Humaniora, 2(2), 70–79.
Yuniwati, M., Iskarima, F., & Padulemba, A. (2012). Optimasi Kondisi Proses Pembuatan Kompos dari Sampah Organik dengan Cara Fermentasi Menggunakan EM4. Jurnal Teknologi, 5(2), 172–181.
Copyright (c) 2024 GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia uses an Open Access Policy under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Ghancaran Journal holds the copyright and grants the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under a
The work is distributed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which allows others to share, copy, and redistribute the material in any media or format and adapt, remix, change, and develop the material even for commercial purposes, as long as it is stated credit and license derivative works under similar terms. - Authors may make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the journal's published work version.
- Authors are permitted to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during submission, as doing so may lead to productive exchange.