Eksplorasi Media Interaktif Wordwall Topik Lingkunganku dalam Mengembangkan Kemampuan Bahasa Anak di TK PKK Jalmak Pamekasan
Abstract
The goal of early childhood education (PAUD) is to provide the best possible education and stimulation for children from birth to age six. Language development is one area that needs improvement. This study looks into how Wordwall games might help PKK Jalmak Kindergarten's young students' language development. Qualitative descriptive method was used in this study and involved 19 children from group A of TK PKK Jalmak, aged between 4 and 5 years old, consisting of 8 girls and 11 boys. Observation, interview, and documentation were the methods used to collect data. The results showed that the Wordwall game requires various steps, such as planning and preparation, implementation, and evaluation. All of these steps are characterized by improvements in letter recognition, repeating new vocabulary, the ability to understand two simple instructions, and the ability to identify words according to pictures.
Downloads
References
Ahmad, H. (2023). Dampak Penggunaan Media Digital Interaktif terhadap Motivasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Teknologi Pendidikan Anak, 12(1), 45-60.
Ariani, M., & Ramdani, D. (2019). Peran Media Pembelajaran Digital dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 25–36.
Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Harvard University Press.
Bruner, J. S. (1966). Toward a Theory of Instruction. Cambridge. Harvard University Press.
Budianti, S. d. (2024). Pengaruh Aplikasi Wordwall terhadap Perkembangan Bahasa dan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 826.
Dewi, A., & Sugiyono, S. (2021). Pengaruh Media Interaktif Terhadap Kemampuan Memahami Konsep Alam pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 134–145.
Dhieni, N. (2018). Hakikat Perkembangan Bahasa Anak. Universitas Terbuka.
Fitriana, S. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Visual terhadap Daya Ingat Kosakata pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dan Pengembangan Anak, 8(1), 45–52.
Furi, A. Z. (2019). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Melalui Penerapan Metode Eksperimen Menggunakan Media Loose Part pada Anak Kelompok B. Jurnal of Guidance and Counseling, 7–19.
Hamdani, K. (2017). Penggunaan Media Audio-Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Naskah Drama. Literasi : Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pembelajarannya, 28–35.
Hidayat, I. (2019). Pembelajaran Berbasis Ekologi untuk Anak Usia Dini: Implikasi pada Sikap Ramah Lingkungan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak, 7(3), 56–64.
Indarsih, I. Y. (2024). Penerapan Game Wordwall untuk Menstimulasi Bahasa Reseptif Anak Usia Dini di TK A PKK Bulu Lor. Jurnal Riset Golden Age PAUD UHO, 159–161.
Kurniasih, E. S. (2023). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Diferensiasi terhadap Kemampuan Literasi Baca, Tulis dan Numerasi pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Potensia, 398–498.
Kusniawan, U. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Gunung Samudera.
Lestari, S., & Nuryani, I. (2022). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Lingkungan terhadap Kesadaran Ekologis Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 100–110.
Maghfiroh, K. (2018). Penggunaan Media Word Wall untuk Meningkatkan Hasil. Jurnal Profesi Keguruan.
Masnipal. (2013). Siap Menjadi Guru dan Pengelola PAUD (Pijaskan Mahasiswa, Guru & Pengelola TK/RA/TPA). PT Alex Media Komputindo Kelompok Gramedia.
Megawati, E. (2019). Penerapan Metode Bercerita dalam Mengembangkan Aspek Bahasa Anak Kelompok B di RA Al-Barokah Kecamatan Patrang Jember Tahun Pelajaran 2018/2019. Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember.
Nofrion. (2018). Komunikasi Pendidikan Penerapan Teori dan Konsep Komunikasi dalam Pembelajaran. Prenadamedia Group.
Novitasari, dkk. (2022). Media Daur Ulang (Recycle System) dalam Kemampuan Membaca Bahasa Inggris Awal Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(3), 1323–1330.
Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2010). Human Development. McGraw-Hill.
Piaget, J. (1973). To Understand is to Invent: The Future of Education. Viking Press.
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1–6.
Putri, D. F., & Rahayu, M. (2018). Pembelajaran Bahasa Berbasis Media Digital pada Anak Usia Dini. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(4), 187–195.
Putri, F. M. (2020). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall dalam Pembelajaran Daeing (Online) Matematika pada Materi Bilangan Cacah Kelas 1 di MIN 2 Kota Tangerang Selatan. Jurnal Pendidikan Dasar, 18.
Rahardjo, M., & Hartati, S. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif terhadap Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 123–134.
Rini, S. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Digital dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 22–30.
Santoso, Y., & Wahyuningsih, D. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Interaktif untuk Pembelajaran Kosakata Bertema Lingkungan di PAUD. Jurnal Ilmu Pendidikan Anak, 9(3), 130–141.
Sujiono, Y. N. (2018). Metode Pengembangan Kognitif. Universitas Terbuka.
Sundari, S., & Kartika, W. (2020). Efektivitas Media Wordwall dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa pada Anak Usia Dini. Journal of Early Childhood Education, 4(1), 89–98.
Suparno, P. (2001). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Kanisius.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.
Wijaya, S., & Sari, D. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Digital untuk Meningkatkan Keterampilan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Ilmu Pendidikan Anak, 7(2), 54-65.
Yayuk, M. (2019). Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak melalui Metode Bercerita Pada Anak Kelompok A di Raudhatul Athfal Nurul Mubin Suger Kidul Jelbuk Jember Tahun Pelajaran 2018/2019. Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember.
Copyright (c) 2024 GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia uses an Open Access Policy under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Ghancaran Journal holds the copyright and grants the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under a
The work is distributed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which allows others to share, copy, and redistribute the material in any media or format and adapt, remix, change, and develop the material even for commercial purposes, as long as it is stated credit and license derivative works under similar terms. - Authors may make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the journal's published work version.
- Authors are permitted to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during submission, as doing so may lead to productive exchange.