PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA TULIS BIPA TINGKAT PEMULA

  • Qurrota Akyun Progran Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia dan Daerah Fakultas Sastra, Universitas Negeri Malang
Abstract views: 402 , XML downloads: 1410

Abstract

BIPA is Indonesian for foreign speakers, a program about learning Indonesian that specifically provides language learning for foreign students. BIPA learning includes learning strategies and teaching materials that are designed according to the level and needs of foreign students. BIPA students are students who come from outside Indonesia, who study Indonesian as their first language. Foreign students learning Indonesian can learn differently from each other. Different learning abilities will determine students will be at the appropriate level of language skills. BIPA learning aims to master four aspects of language skills, one of which is writing. In BIPA learning, learning materials and strategies are designed according to the levels and needs of foreign students. Therefore, understanding of the characteristics of Indonesian written BIPA students beginner at UM needs to be mastered by the instructor.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Devi, W. S. (2018). Meningkatkan Keterampilan Menulis Argumentasi Melalui Media Cetak Brosur Bagi Penutur Asing Tingkat Madya. 1(1), 203–209.

Kusmiatun, A. (2016). Mengenal BIPA (Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing) dan Pembelajarannya. Yogyakarta: K-Media.

Maharany, E. R. (2017). Karakteristik kosakata bahasa tulis pemelajar BIPA Thailand. JU-Ke (Jurnal Ketahanan Pangan), 1(2), 41–47.

Muliastuti, L. (2016). BIPA pendukung internasionalisasi Bahasa Indonesia. E-Journal Untidar.

Ningrum, R. K., Waluyo, H. J., & Winarni, R. (2017). BIPA (Bahasa Indonesia Penutur Asing) sebagai upaya internasionalisasi universitas di Indonesia. 1(1).

Ruskhan, A. G. (2007). Pemanfaatan Keberagaman Budaya Indonesia Dalam Pengajaran Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (BIPA). 10–11.

Suyitno, I. (2007). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia untuk Penutur Asing (BIPA) berdasarkan Hasil Analisis Kebutuhan Belajar. Wacana, 9(1), 62–78.

Suyitno, I. (2017). Aspek Budaya Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (BIPA). FKIP E-Proceeding, 55–70.

Tarigan, H. G. (2008). Menulis Sebagai Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 24 tahun 2009 tentang Bendera, Bahasa, dan Lambang Negara serta Lagu Kebangsaan. 2009. Badan Bahasa Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (Online), (http://badanbahasa.kemdikbud.go.id), diakses tanggal 17 April 2018.

Ulumuddin, A., & Wismanto, A. (2014). Bahan Ajar Bahasa Indonesia Ranah Sosial Budaya bagi Penutur Asing (BIPA). Sasindo, 2(1 Januari).

Widianto, E., & Zulaeha, I. (2016). Pilihan Bahasa dalam Interaksi Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 124–135.

Published
2020-09-06
How to Cite
Akyun, Q. (2020). PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA TULIS BIPA TINGKAT PEMULA. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia. https://doi.org/10.19105/ghancaran.v0i0.3770