Film Sepatu Dahlan: Salah Satu Alternatif Media Pembelajaran Pendidikan Karakter Anak Sekolah Dasar

  • Berlian Pancarrani Tadris Bahasa Indonesia, IAIN Ponorogo
  • Della Ammar Efendy Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, IAIN Ponorogo
Abstract views: 400 , PDF downloads: 1304
Keywords: Movie, Sepatu Dahlan, Character

Abstract

Character education had learned by the student since the elementary school level in formal education. Character education can be learned by using media that have character education values. One of the learning media is the movie and one of the Indonesian movie that has character education contain is “Sepatu Dahlan”. This study aims to describe the value of character education in the movie of Sepatu Dahlan. This research used qualitative research method. The source of data in this study was a movie scene, namely the movie of “Sepatu Dahlan”.  The data were analyzed using semiotic theory to get the character values in the film.The result of the study shows seven values of character education, namely  religious, honest, disciplined, independent, socially caring, friendly/communicative, and responsible.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliyah, H. (2018). Pesan Akhlakul Karimah dalam Film Sepatu Dahlan Karya Benni Setiawan. Skripsi tidak diterbitkan. Fakultas Dakwah dan Komunikasi: IAIN Walisongo.

Arifin, B. S., & Rusdiana. (2019). Manajemen Pendidikan Karakter (1st ed.). CV Pustaka Setia.

Asih, G. Y., & Pratiwi, M. M. S. (2010). Perilaku Prososial Ditinjau dari Empati dan Kematangan Emosi. Jurnal Psikologi Universitas Muria Kudus, I(1), 33–42.

Aziz, A. (2018). Hubungan Antara Kompetensi Guru dan Kepercayaan Diri dengan Kemandirian Siswa SMPN 2 Pangkalan Susu. Jurnal Psychomutiara, 1(1), 15–29.

Efendi, A. N., & Muttaqien, M. Z. (2017). Educational Values in “Hikayat Hang Tuah” Malay Folktale. LEKSEMA: Jurnal Bahasa dan Sastra, 2(2), 131–143.

Dwi Savira, A. T., & Isnaniah, S. (2022). Representasi Nilai Kenabian dalam Antologi Puisi Rumah-Mu Tumbuh di Hati Kami Karya Sosiawan Leak: Tinjauan Sastra Profetik. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 147–167.

Hanana, N. F. (2018). Pengaruh Self-Esteem dan Kecerdasan Emosi terhadap Perilaku Prososial. Tazkiya: Journal of Psychology, 6(1), 85–100.

Inten, D. N. (2017). Penanaman Kejujuran pada Anak dalam Keluarga. Jurnal FamilyEdu, III(1), 35–45.

Jahja. A. (2018). Paradigma Pendidikan Islam. Penerbit Ombak. Yogjakarta.

Khamsiatun, C. (2015). Urgensi Doa dalam Kehidupan. Serambi Tarbawi, 3(1), 107–118.

Kurniasih, I., & Sani, B. (2017). Pendidikan Karakter: Internalisasi dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Kata Pena.

Lestari, P., Tirka, W., & Suarni, K. (2020). Development of Instrumens for Learning Independence Scale in Middle School Students. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 4(2), 121–127.

Mursalim. (2011). Doa dalam Perspektif Al-Qur’an. Jurnal Al-Ulum, 11(1), 63–78.

Naim, N. (2017). Character Building: Optimalisasi Peran Pendidikan dalam Pengembangan Ilmu & Pembentukan Karakter Bangsa. Ar-Ruzz Media.

Nurhidayati, A. (2004). Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam dalam Film Kiamat Sudah Dekat (Kajian Materi dan Metode). Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 211.

Rohmah, E. Y. (2016). Mengembangkan Karakter Tanggung Jawab pada Pembelajar (Perspektif Psikologi Barat dan Psikologi Islam). Al Murabbi, 3(1), 36–54.

Samani, M., & Hariyanto. (2012). Konsep dan Model Pendidikan Karakter (2nd ed.). Remaja Rosdakarya.

Sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran (M. A. Salmulloh (ed.); 1st ed.). Pedagogia.

Sukiman. (2016). Mengembangkan Tanggung Jawab pada Anak. Direktorat Pembinaan Pendidikan Keluarga, Jakarta.

Sunardi, S. (2004). Semiotika Negativa (S. Djatmiko (ed.); 2nd ed.). Penerbit Buku Baik.

Sutrisno, A. (2020). Narator Dan Keberulangan Cerita dalam Film Perfume The Story of

A Murderer. Ghâncaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol 2 (1) 2020.

Tabi’in, A. (2017). Menumbuhkan Sikap Peduli pada Anak Melalui Interaksi Kegiatan

Sosial. IJTIMAIYA: Journal of Social Science Teaching, 1(1), 39–59.

Tanjua, athik K. (2018). Nilai Optimisme dalam Film Sepatu Dahlan.Skripsi tidak diterbitkan. Fakultas Dakwah dan Komunikasi: IAIN Walisongo.

Zuhjirah. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Jurnal Tadrib, 1(1).

Published
2022-07-13
How to Cite
Pancarrani, B., & Efendy, D. A. (2022). Film Sepatu Dahlan: Salah Satu Alternatif Media Pembelajaran Pendidikan Karakter Anak Sekolah Dasar. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1), 21-37. https://doi.org/10.19105/ghancaran.v4i1.6041
Section
Articles