Record Slide Show PowerPoint sebagai Alternatif Media Pembelajaran Audio Visual pada Pascapandemi

  • Mochamad Arifin Alatas Institut Agama Islam Negeri Madura, Pamekasan, Indonesia
  • Albaburrahim Albaburrahim Tadris Bahasa Indonesia, Institut Agama Islam Negeri Madura, Pamekasan, Indonesia
Abstract views: 50 , PDF downloads: 62
Keywords: Record Slide Show PowerPoint; Learning Media; Post-pandemic.

Abstract

This research is motivated by the increasing need and lack of knowledge of making learning media during the pandemic. This study aims to describe the procedure for using PowerPoint slide show records as an alternative to audio-visual learning media in the post-pandemic. This research uses a descriptive qualitative research method. The method of data collection in this research is the documentation technique, namely documenting the procedure for using PowerPoint slide show records as an alternative to audio-visual learning media. The result of this research is that the procedure for using PowerPoint slide show records as an alternative to audio-visual learning media in the post-pandemic has several stages. These stages include 1) planning, 2) making, and 3) publication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alatas, M. A. (2019). Media Pembelajaran Bahasa Indonesia (H. A. Ghazali, Ed.). Malang: CV. Madza Media. Retrieved from http://repository.iainmadura.ac.id/id/eprint/327

Arifa, F. N. (2020). Tantangan Pelaksanaan Kebijakan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Covid-19. Info Singkat;Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual Dan Strategis, XII(7/I), 6. Retrieved from http://berkas.dpr.go.id/puslit/files/info_singkat/Info Singkat-XII-7-I-P3DI-April-2020-1953.pdf

Asrori, I., & Ahsanuddin, M. (2015). Media Pembelajaran Bahasa Arab dari Kartu Sederhana sampai Web Penjelajah Dunia (Kedua; T. C. B. Sejahtera, Ed.). Malang: CV. Bintang Sejahtera.

Asyhar, R. (2011). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.

AZIZAH, E. N., Tanto, O. D., Naningtias, S. A., & Rahmawati, R. U. (2021). Menyusun Kurikulum Paud (Perencanaan Pembelajaran Dari Rumah Selama Menghadapi Pandemi Covid-19). IJCE (Indonesian Journal of Community Engagement), 2(1), 14–19. https://doi.org/10.37471/ijce.v2i1.215

Batubara, H. H. (2019). Penggunaan Google Form sebagai Alat Penilaian Kinerja Dosen di Prodi PGMI Uniska Muhammad Arsyad Al Banjari. 1(http://ejournal.unsub.ac.id/index.php/sendinusa/issue/view/61). Retrieved from http://ejournal.unsub.ac.id/index.php/sendinusa/article/view/661

Faradita, M. N., & Afiani, K. D. A. (2021). Pelatihan Pembuatan RPP Kurikulum Darurat Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Altifani Penelitian Dan Pengabdian …, 1(3), 258–266. https://doi.org/10.25008/altifani.v1i3.166

Handyanto, S., & Hidayat, A. (2021). Problematika Kebijakan Pembelajaran Bauran di Masa Pandemi Covid-19 dalam Memenuhi Hak atas Pendidikan. Seminar Nasional Hukum …, 7(1). Retrieved from https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snh/article/view/714

Microsoft. (2021a). Mengunduh dan menginstal atau menginstal Microsoft 365 atau Office 2021 di PC atau Mac. Retrieved from microsoft.com website: https://support.microsoft.com/id-id/office/mengunduh-dan-menginstal-atau-menginstal-microsoft-365-atau-office-2021-di-pc-atau-mac-4414eaaf-0478-48be-9c42-23adc4716658

Microsoft. (2021b). Microsoft PowerPoint. Retrieved from microsoft.com website: https://www.microsoft.com/id-id/microsoft-365/powerpoint

Nurfadhillah, S., Tantular, L. D., Syafitri, H. A., Fauzan, M. I., & Haq, A. S. (2021). Analisis Pengembangan Media Interaktif Berbasis Power Point Pada Pembelajaran. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 267–279.

Pertiwi, R., & Sutama, S. (2020). Membudayakan Kelas Digital Untuk Membimbing Siswa dalam Pembelajaran di Tengah Pandemi Covid-19. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(4), 350–365. https://doi.org/10.17977/um038v3i42020p350

Prof. DR. Lexy J. Moleong, M. A. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi revi). Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2018.

Rachmayanti, I., & Alatas, M. A. (2020). Implementasi Aplikasi Edmodo dalam Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Daring di PKPBA UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Kadera Bahasa, Volume 12(Nomor 2), 99–110. https://doi.org/https://doi.org/10.47541/kaba.v12i2.133

Rachmayanti, I., & Alatas, M. A. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Group Sebagai Media Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Bio Educatio, 6(4), 68–81. Retrieved from http://jurnal.unma.ac.id/index.php/BE/article/view/3032/2218

Ramadhan, A. (2020). Gara-gara Covid-19, DPR Sebut Dunia Pendidikan Indonesia dalam Kondisi Darurat. Kompas.Com. Retrieved from https://nasional.kompas.com/read/2020/06/27/14294471/gara-gara-covid-19-dpr-sebut-dunia-pendidikan-indonesia-dalam-kondisi

Ridwan, N. A. (2006). Kartu Kata dan Kartu Gambar sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyyah. Malang: Sastra Arab Universitas Negeri Malang.

Sari, L. (2020). Upaya Menaikkan Kualitas Pendidikan dengan Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Tawadhu, 4(1), 1074. Retrieved from https://ejournal.iaiig.ac.id/index.php/TWD/article/view/226/163

Saumi, N. N., Murtono, M., & Ismaya, E. A. (2021). Peran Guru Dalam Memberikan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 149–155. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.892

Sobon, K., & Korompis, M. E. (2021). Peluang Peningkatan Kompetensi Guru di Masa Pademi Virus. 4(2), 287–296.

Sudrajat, A. (2008). Pengertian, Fungsi, dan Jenis Media Pembelajaran. Retrieved November 6, 2019, from https://akhmadsudrajat.wordpress.com/2008/01/12/konsep-media-pembelajaran/

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suriadi, H. J., Firman, F., & Ahmad, R. (2021). Analisis Problema Pembelajaran Daring Terhadap Pendidikan Karakter Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 165–173. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.251

Published
2021-10-25
How to Cite
Alatas, M. A., & Albaburrahim, A. (2021). Record Slide Show PowerPoint sebagai Alternatif Media Pembelajaran Audio Visual pada Pascapandemi. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1-15. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.5273