Implementasi Kurikulum Merdeka pada Muatan Lokal Bahasa Madura di MI Kabupaten Pamekasan: Pendekatan Ekologis dalam Pendidikan Karakter dan Budaya

  • Mochamad Arifin Alatas Institut Agama Islam Negeri Madura, Pamekasan, Indonesia
  • Moh. Hafid Effendy Tadris Bahasa Indonesia, IAIN Madura
  • Ananda Yogi Desiana Tadris Bahasa Indonesia, IAIN Madura
  • Hollila Hilyatun Nisa Tadris Bahasa Indonesia, IAIN Madura
Abstract views: 1 , PDF downloads: 0
Keywords: Merdeka Learning Curriculum, Local Content of Madurese Language, Madrasah Ibtidaiyah

Abstract

This study aims to analyze the implementation of the Merdeka Belajar Curriculum in the local content of the Madurese language at Madrasah Ibtidaiyah (MI) in Pamekasan Regency. The research method used is descriptive qualitative, with data collection techniques including interviews, observations, and documentation studies. The results show that the application of the Merdeka Belajar Curriculum in the local content of the Madurese language faces several challenges, including a lack of resources, teacher training, and support facilities. However, there are efforts from the school to integrate cultural values and local wisdom into the learning process. This study recommends the need for improved coordination between the local government, schools, and the community to optimize curriculum implementation and provide adequate training for teachers to effectively teach the Madurese language. The findings of this research are expected to contribute to the development of regional language education in Indonesia, particularly in the context of the Merdeka Belajar Curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alatas, M. A. (2023). Implementasi Model Blended Learning dengan Google Clasroom dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2, 453–464.
Alatas, M. A., & Rachmayanti, I. (n.d.). Implementasi Pendekatan Ramah Anak dalam Pembelajaran Bahasa Kedua bagi Siswa Kebutuhan Khusus di RA Al-Khodijah Rejotangan. 261–276.
Alatas, M. A., Romadhon, S., Efendi, A. N., & Zahroh, F. (2023). Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Mahasiswa IAIN Madura: Teknik dan Strategi Pengelolaan Kelas Praktik Platform Merdeka Belajar. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 352–360.
Albaburrahim, A., & Alatas, M. A. (2021). Analisis Implikatur Percakapan pada Pedagang Jamu di Pasar Tradisional Prenduan, Madura. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 39–52.
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54.
Fitriyah, C. Z., & Wardani, R. P. (2022). Paradigm of Independent Curriculum for Elementary Teacher School. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12, 236–243.
Hakim, A. R. (2023). Konsep Landasan Dasar Pendidikan Karakter di Indonesia. Journal on Education, 6(1), 2361–2373.
Hamdi, S., Triatna, C., & Nurdin, N. (2022). Kurikulum Merdeka dalam Perspektif Pedagogik. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(1), 10–17.
Hidayatin, Z. (2023). Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis peran bahasa Madura dalam meningkatkan kearifan lokal di Pulau Madura . Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan pengumpulan data melalui observasi partisipatif dan wawancara dengan 2. 1(2), 7–12.
Hikmawati, N., Sufiyanto, M. I., & Jamilah. (2023). Konsep dan Implementasi Kecerdasan Buatan (Artificial Intelligence) dalam Manajemen Kurikulum SD/MI. Abuya: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 1–16.
Huberman, M. dan. (1992). Analisis Data Kualitatif. Universitas Indonesia Press.
Iqbal Nurul Azhar. (2016). KONSTRUKSI PETA CERITA RAKYAT MADURA DI PULAU MADURA Madurese Folktales Map Construction in Madura Island Iqbal. Kongres Budaya Indonesia.
Mujianto, G., & Sudjalil, S. (2021). Pengelolaan kelas pada Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Pendidikan Profesi Guru (PPG) prajabatan bidang studi bahasa Indonesia di SMA Negeri 7 Malang. KEMBARA Journal of Scientific Language Literature and Teaching, 6(2), 255–265.
Prof. DR. Lexy J. Moleong, M. A. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi revi). PT Remaja Rosdakarya, 2018.
Putikadyanto, A. P. A., Amin, M. B., & Wachidah, L. R. (2024). Mewujudkan Sekolah Ramah Anak: Implementasi Disiplin Positif dalam Kurikulum Merdeka. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 106-116.
Putri, F. N. (2020). Pendidikan Karakter Siswa Melalui Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(1), 16.
Rohmatul, A., & Alatas, M. A. (2022). Efektivitas Model Blended Learning terhadap Pemahaman Menulis Cerpen dalam Pembelajaran Daring. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 238–249.
Saputra, A. M. A., Huriati, N., Lahiya, A., Bahansubu, A., Rofi’i, A., & Taupiq, T. (2023). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Hybrid Berbasis Kearifan Lokal Untuk Mengembangkan Potensi Siswa. Journal on Education, 6(1), 1102–1110.
Siti Munadifa, & Moh. Ansori. (2024). BAHASA MADURA DAN KEARIFAN LOKAL: PERSPEKTIF DARI DESA KALIPANG, KECAMATAN GRATI, PASURUAN. 04(01), 1–19.
Sudaryanto, S., Widayati, W., & Amalia, R. (2020). Konsep Merdeka Belajar-Kampus Merdeka dan Aplikasinya dalam Pendidikan Bahasa (dan Sastra) Indonesia. Kode: Jurnal Bahasa, 9(2), 78–93.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D. Alfabeta.
Yamin, M., & Syahrir, S. (2020). Pembangunan Pendidikan Merdeka Belajar (Telaah Metode Pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1), 126–136.
Published
2024-12-19
How to Cite
Alatas, M. A., Effendy, M. H., Desiana, A. Y., & Nisa, H. H. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka pada Muatan Lokal Bahasa Madura di MI Kabupaten Pamekasan: Pendekatan Ekologis dalam Pendidikan Karakter dan Budaya. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 363—375. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.17359