Penanaman Karakter Bersahabat melalui Cerita Anak Menggunakan Audio Book Difalitera pada Anak Usia 4-6 Tahun

  • Mubayyamah Universitas Islam Malang
  • A. Shafir Ubaidillah Universitas Islam Malang
  • Moh. Badrih Universitas Islam Malang
  • Ari Ambarwati Universitas Islam Malang
Abstract views: 149 , PDF downloads: 124
Keywords: Audio Book, Early Childhood, Character Building

Abstract

in early childhood through stories using difalitera voice literature in children aged 4-6 years at the Griya Belajar Malang Tutoring. The design in this research uses qualitative field methods with data collection techniques using observation, documentation and interviews. The data obtained were the results of interviews with tutors and student guardians as well as the results of direct observations, and documentation in daily report books of children's activities at school. The objects in this research are children aged 4-6 years who receive Calistung tutoring at the Griya Belajar Malang tutoring. Data analysis techniques are carried out by means of data reduction, data display and drawing conclusions. The results of this research are a description of the process of implementing friendly character development in early childhood, namely a description of the implementation of learning for 90 minutes which is divided into several materials, namely reading, writing, arithmetic and listening to stories using difalitera sound literature. Then there are factors that become obstacles and supporters in this implementation, namely parental support, the attractiveness of the story, the conduciveness of the learning environment, and physical condition. Based on the cultivation of this character, children are more confident and then children can also communicate well with their peers and friends in other classes. Implementation for further research is a study of the effectiveness of audio and audiovisual based stories in early childhood to instill strategic good values ​​to be developed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariawan, V. A. N., Agustin, E. D., & Rahman, R. (2019). Bermain Sebagai Sarana Mengembangkan Keterampilan Menyimak Anak Usia Dini. (JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 2(1), 25–36.
Alatas, M. A. (2019). Media Pembelajaran Bahasa Indonesia (H. A. Ghazali (ed.)). CV. Madza Media.
Alatas, M. A., & Albaburrahim. (2021). Penggunaan Teknik Modelling Digital untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Puisi. Jurnal Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 6(2), 177–192.
Damayanti, O. A. (n.d.). DIFALITERA: Media Pengenalan Sastra Ramah Anak Tunanetra.
Irmalia, S. (2020). Peran Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. 5(1).
Jurahman, Y. D. (2022). Implementasi Mendongeng pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia untuk Penanaman Karakter Anak Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(2), 161–167.
Latifah, A. (2020). Peran Lingkungan Dan Pola Asuh Orang Tua terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. (JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3(2), 101–112.
Masganti, M., Arlina, A., & Widai, W. (2021). Dampak Permainan Super Smart Kids Terhadap Kecerdasan Logika-Matematika Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(3), 310.
Masruroh, F., & Ramiati, E. (2022). Pembentukan Karakter Gemar Membaca Pada Anak Usia Dini Melalui Media Buku Cerita Bergambar. 2(6).
Mubayyamah, M., & Prasetyoningsih, L. S. A. (n.d.). Faktor Ekologi dalam Kegiatan Menyimak Cerita pada Anak Usia Dini: Studi Kasus Bimbingan Belajar Nathania.
Novianti, I., & Watini, S. (2022). Penerapan Metode Bernyanyi “Asyik” untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Anak Usia Dini di Paud A. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3), 399–408.
Pratiwi, R. W., Palupi, W., & Dewi, N. K. (2021). Upaya Penanaman Karakter Anak Usia Dini MELALUI Cerita Rakyat Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Kumara cendekia, 9(1).
Rachmayanti, I., & Alatas, M. A. (2020). Implementasi Aplikasi Edmodo dalam Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Daring di PKPBA UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Kadera Bahasa, Volume 12(Nomor 2), 99–110.
Rachmayanti, I., & Alatas, M. A. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Group Sebagai Media Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Bio Educatio, 6(4), 68–81.
Rohmatul, A., & Alatas, M. A. (2022). Efektivitas Model Blended Learning terhadap Pemahaman Menulis Cerpen dalam Pembelajaran Daring. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 238–249.
Situmorang, L., & Sagala, J. R. (2020). Sistem Pendukung Keputusan Pemilihan Tentor Terbaik Dengan Metode Technique For Order Preference By Similarity To Ideal Solution (Topsis). Jurnal Nasional Komputasi dan Teknologi Informasi (JNKTI), 3(3), 209–214.
Sry Anita Rachman. (2020). Pentingnya Penyediaan Lingkungan Belajar yang Kondusif Bagi Anak Usia Dini Berbasis Kunjungan Belajar di Masa New Normal.
Sukma Dewi, P. M., & Yudha, R. K. (2022). LES PRIVAT SAAT PENDEMI DI RUMAH PERUBAHAN SURABAYA BENGKULU. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Kuliah Kerja Nyata (JIMAKUKERTA), 2(1), 149–152.
Wirsa, K., & Saridewi, S. (2020). Studi Deskriptif Pengaruh Metode Bercerita Bilingual Terhadap Minat Belajar Anak Usia Dini. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(2), 71–76.
Published
2023-12-19
How to Cite
Mubayyamah, Ubaidillah, A. S., Badrih, M., & Ambarwati, A. (2023). Penanaman Karakter Bersahabat melalui Cerita Anak Menggunakan Audio Book Difalitera pada Anak Usia 4-6 Tahun. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 267—275. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.11762