Aplikasi Orai: Pemanfaatan Media Pembelajaran Alternatif Guna Melatih Kelancaran dan Kepercayaan Diri Public speaking Mahasiswa

  • Sifa Yunita Sari IAIN Madura
  • Agus Purnomo Ahmad Putikadyanto IAIN Madura
Abstract views: 261 , PDF downloads: 231

Abstract

This research is motivated by the importance of public speaking for students, but the lack of fluency in public speaking for students. This is something that needs a solution. The aim of this research is to describe the use of the Orai application as an alternative learning media to train students’ public speaking fluency and confidence. This research uses descriptive qualitative methods. Data collection techniques in this research are observation, interviews and documentation. The results of this research are in the form of using the Orai application as an alternative learning media to train students’ public speaking fluency and confidence in several stages. These stages include; downloading, using and describing the application.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, D., dkk. (2021). Seni Berbicara: Yuk Belajar Public speaking. Guepedia.
Batubara, H. H. (2019). Penggunaan Google Form sebagai Alat Penilaian Kinerja Dosen di Prodi PGMI Uniska Muhammad Arsyad Al Banjari. 1(http:// ejournal.unsub.ac.id/ index.php/ sendinusa/ issue/ view/ 61).
Guntur, M., dkk. (2023) Pengembangan Bahasa pada Anak Usia Dini. Yogyakarta: Selat Media Patner.
Harahap, O. F. M., dkk. (2022). Teori dan Perspektif Penggunaan Media Pembelajaran dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. CV. Azka Pustaka.
Kremer, H. (2022). Termodinamika Komunikasi. Sukoharjo: Pradina Pustaka.
Kustandi, C., & Darmawan, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran, Konsep & Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran Bagi Pendidik di Sekolah dan Masyarakat. Jakarta: Kencana.
Markhamah, dkk. (2022) Kajian Bahasa: Perspektif Multidisiplin. Surakarta: Muhammadiyah University Press.
Mu’in, F., Noortyani, R., Wiranda, N., dan Anisa, Y. H. (2022). Pelatihan Aplikasi Orai untuk Menunjang Pembelajaran Public speaking Secara Mandiri bagi Pemuda Karang Taruna. Jurnal Pengabdian Masyarakat. Volume 4 (Nomor 3) halaman 944-952.
Pribadi, B. A. (2017). Media dan Teknologi dalam Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Moleong, Lexy J. M. A. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi revi). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rachmayanti, I., & Alatas, M. A. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Group Sebagai Media Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Bio Educatio, 6(4), 68-81. Retrieved from
Umrati, & Wijaya, H. (2020). Analisis Data Kualitatif Teori Konsep dalam Penelitian Pendidikan. Makassar: Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Safira, A. R. (2020). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Gresik: Caremedia Communication
Siregar, N. S. S., Tamsil, I. S. (2022). Buku Ajar Public Speaking. Surabaya: Scopindo Media Pustaka.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Suryadi, A. (2020). Teknologi dan Media Pembelajaran Jilid I. Sukabumi: CV Jejak.
Tumbel, F. M., & Kawuwung. F. R. (2023). Buku Ajar Media Pembelajaran. Yogyakarta: Selat Media Patner.
Yahya, I. (2022). Bahasa Indonesia untuk Perguruan Tinggi. Yogyakarta: PT. Nas Media Indonesia.
Published
2023-12-19
How to Cite
Sari, S. Y., & Putikadyanto, A. P. A. (2023). Aplikasi Orai: Pemanfaatan Media Pembelajaran Alternatif Guna Melatih Kelancaran dan Kepercayaan Diri Public speaking Mahasiswa. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 409—419. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.11774

Most read articles by the same author(s)